לראשונה בהיסטוריה הרפואית: השתלת איבר סינתטי בחולה

קנה נשימה סינתטי שעליו התפתחו תאי גזע של המטופל, הושתלו בהצלחה בחולה סרטן, שלא נמצא לו תורם

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורדם טבורי - גנטיקה
קנה הנשימה. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. באדיבות: cancer.gov. מאת: Lord Akryl

לראשונה בהיסטוריה הרפואית: השתלת איבר סינתטי בחולה

האם העתיד הביו-רפואי של רפואה רג'נרטיבית הגיע וקורם עור ותאים? בהודעה היסטורית הודיע בית החולים האוניברסיטאי קרולינסקה בשטוקהולם בשבדיה, על כך שבפעם הראשונה בהסטוריה הרפואית, חולה זכה להשתלה של קנה נשימה שנבנה משלד סינתטי שעליו התפתחו תאי גזעשל המושתל.

 ההודעה מטעם בית החולים פורסמה עתה, לאחר שתוצאות הניתוח בחולה בן ה-36, התבררו כמוצלחות. הניתוח בוצע על ידי הפרופסור פאולו מאקריני ועמיתיו. הפרופסור הוביל צוות בינלאומי של חוקרים שתכננו ובנו שלד של קנה נשימה שעליו הם "זרעו" תאי גזע שניטלו מחולה, לאחר שלא נמצא לו תורם לקנה נשימה.

תאי הגזע התפתחו על שלד קנה הנשימה הסינתטי בסביבת מעבדה במשך יומיים, לפני שהועברו לחולה. מאחר שהתאים ששימשו כבסיס להתפתחות קנה הנשימה המושתל, ההשתלה התבצעה באופן חלק, ללא צורך בתרופות ובהליכים כנגד דחייה של הגוף כלפי השתל.

 החולה שזכה להשתלה סבל מסרטן בקנה הנשימה ולמרות שעבר את הכמות המירבית של טיפולים כנגד המחלה, הגידול הסרטני התפתח כבר לגודל של6 ס"מ באופן שחסם את קנה הנשימה. מאחר ולא נמצא תורם מתאים, פנו הרופאים לצוות על מנת שיבחן אפשרות לפתרון מסוג השתלה של איבר סינתטי המיוצר באמצעות רפואה רג'נרטיבית. במקרים של השתלות אחרות בעבר- נלקחו קני נשימה מתורמים ועליהם גודלו תאי גזע של התורם, ואילו כעת קנה הנשימה ששימש בסיס, היה סינתטי לגמרי, פיתוח שמשמעותו היא שמושתלי איברים הממתינים לתרומת איברים מסוימים, לא יהיו חייבים להמתין לאיברים מתורמים, אלא יוכלו להנות מהליך דומה ולזכות לאיבר מושתל מעין זה.

דילוג לתוכן