היפנוזה כנגד IBS תסמונת מעי רגיז

ממצאי מחקר חדש : היפנותרפיה מסייעת להפחתת תסמיני תסמונת המעי הרגיז IBS

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
פסיכולוגיה. איור: הדוקטור- פורטל בריאות ורפואה

חוקרים: היפנוזה מסייעת בהפחתה משמעותית של סימפטומים של תסמונת המעי הרגיז IBS

עד כמה משפיעה היפנוזה על הפחתת כאבים ותסמינים רפואיים? כיצד ניתן להשתמש בהיפנוזת רפיה על מנת להתמודד עם תסמינים שהרפואה המערבית מתקשה לטפל בהם ? ממצאי מחקר חדש הכולל שני מחקרים שונים מצביע על יעילותה של היפנוזה קצרת טווח (3 חודשים) על הפחתה דרמטית של סימפטומי הכאב של חולים בתסמונת המעי הרגיז IBS, גם שנה לאחר הטיפול וכן מעלים כי לאורך זמן טיפולי היפנוזה שומרים על יעילותם. זאת באמצעות טיפולים היפונטיים שלא במרכזים מוכרים להיפנוזה. 

תסמונת המעי הרגיז IBS irritable bowel syndrome המכונה גם בלשון העם "קיבה עצבנית" היא תופעה של כאבי בטן כרוניים המלווים בתחושה לא נוחה ומלאות במעיים שאינה משויכת לממצא קליני של דלקת. מן התסמונת סובלים 10-20% מהאוכלוסייה בעולם כולו. נשים סובלות מן התסמונת בשיעור גבוה בכ200% יותר מגברים. החולים בתסמונת סובלים מכאבי בטן חוזרים ונשנים שפוחתים לאחר יציאה (הכאבים קשורים לתדירות וטיב היציאות).

ממצאי המחקר הראשון בחנו כיצד משפיעה היפנוזה בקרב 138 חולי IBS במשך שעה אחת מידי שבוע במהלך 12 שבועות על הסימפטומים שחוו הנבדקים. מן הממצאים העלו החוקרים כי לאחר סיום הטיפול, אף שנה לאחר סופו דיווחו החולים על שיפור משמעותי במצבם: 40% מהאנשים בקבוצה שעברה היפנוזה דיווחו על שיפור משביע רצון בתסמינים שחוו כאבי בטן. זאת בהשוואה ל12% מן החולים בקבוצה שלא עברה היפנוזה.

למחקר זה התווסף מחקר נוסף של החוקרים בהתבסס על תוצאות של 208 מטופלים שעברו בעברם טיפולי היפנוזה, ולפיו גם לאחר שבע שנים מתום הטיפולים, הנבדקים עדיין נהנו משיפור במצבם.
ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת הסקנדינבי Scandinavian Journal of Gastroenterology על ידי חוקרים מאוניברסיטת גות'נבורג בשבדיה.

דילוג לתוכן