היקף מותניים מנבא השמנה

מדענים מדגישים שלמרות שמדד מסת הגוף, BMI, הוא כלי המדידה הסטנדרטי והמוביל בבדיקה רפואית, יש ערך ניבוי גדול יותר למדידת היקף המותניים. המדענים הראו כי היקף מתניים מספקת חיזוי טוב יותר של הסיכון של אדם לחלות בעתיד במחלות הקשורות בהשמנה כמו סכרת ומחלות לב.

על פי הצהרה משותפת של איגודי בריאות בין-לאומיים: מדידת היקף המותן מנבאת טוב יותר סיכוני השמנה. הנגזרת המעשית של הצהרה זו היא המלצה  לכלול מדידת היקף המותן בכל בדיקה שגרתית, בשילוב עם מדד BMI.

היקף מותניים כמנבא טוב יותר למול BMI. צילום: Thanantorn Sathuchat Pixabay
היקף מותניים כמנבא טוב יותר למול BMI. צילום: Thanantorn Sathuchat Pixabay

הצהרה זו מדגישה כי בניגוד לאמונה הרווחת המשקל הוא לא חזות הכל. ישנו ערך רב למדידת היקף המותן כמנבא טוב יותר סיכוני השמנה. הצהרת עמדה משותפת של איגודי בריאות בין-לאומיים למחלות טרשת ומחלות קרדיומטבוליות בנושא החשיבות של היקף המותן והרכב השומן התוך בטני כגורם סיכון לתחלואה, עשויה לשנות את הנחיות קופות החולים בכל הנוגע להערכת הסיכונים הקשורים בהשמנה.

היקף מותניים מנבא מחלות שקשורות להשמנה

נייר העמדה הבינלאומי, בו לקחה חלק פרופ’ איריס שי, חוקרת תזונה ומחלות כרוניות בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פורסם בסוף השבוע במגזין המדעי היוקרתי Nature Reviews Endocrinology בהמשך להצהרת העמדה הקודמת שלהם בנושא השומן התוך בטני שפורסמה לאחרונה ב- Lancet Diabetes Endocrinol.

המדענים אומרים כי בעוד שמדד מסת הגוף, BMI, הפך לכלי המדידה הסטנדרטי והמקובל בכל בדיקה אצל הרופא, מדידת היקף המותניים מהווה אינדיקטור משמעותי לסיכון עתידי לתחלואה במחלות הקשורות בהשמנה כמו סכרת ומחלות לב. ההתמקדות במשקל בלבד, כך לטענת החוקרים בנייר העמדה, הינה מטעה ואינה משקפת את התמונה המלאה.

המדענים מדגישים כי בדיקת ההיקף של המתניים היא יעד טיפולי בעל חשיבות קריטית להפחתת הסיכון הבריאותי לגברים ונשים כאחד, וכי ניתן להשיג הפחתה קלינית רלוונטית בהיקף המותן על ידי התעמלות שגרתית בעוצמה בינונית ו/או התערבויות תזונתיות. ערכי סף להיקף מותן לא תקין אינם אחידים בין גברים ונשים ובקבוצות אתניות שונות. האיגודים מוסיפים כי יש להכשיר אנשי מקצוע בתחום הבריאות לבצע כראוי מדידה פשוטה זו ולשקול אותה כ”סימן חיוני” חשוב בפרקטיקה הקלינית.

הפחתת היקף מותניים ולא רק הפחתת BMI והורדה במשקל

בשנים האחרונות הובילה הפרופסור שי בצוותא עם קבוצתה ניסויים קליניים יוצאי דופן בהיקפם, תוך כדי הדמיות MRI במעקב השינוי ברקמות שומן הגוף. הממצאים תרמו להבנה כי כל עוד היקף מותן משקף ביתר דיוק את הסיכון לתחלואה ממדד מסת הגוף, חלים שינויים דרמטיים בנפח השומן התוך ביטני (ויסצרלי) והלבבי ובהסננת השומן לכבד וללבלב תוך כדי פעילות גופנית ותזונה ים תיכונית, שאינם משתקפים תמיד בהפחתה במשקל.

לדברי הפרופסור שי: “ההמלצות החדשות, המתבססות על סקירה מדעית נרחבת, תוך התמקדות בהמלצות פרקטיות לאנשי מקצוע בתחום הבריאות והנחיות עתידיות למחקר ופרקטיקה קלינית, עשויות לסווג טוב יותר אנשים בדרגות סיכון לתחלואת סוכרת ותחלואה קרדיווסקולרית ולהפחית במעט את המשקל כיעד מרכזי ובלעדי. כל עוד הדמיות הרכב השומן התוך הגופי לא בהישג יד לאוכלוסייה, השילוב של הפחתת היקף המותן, הפחתת יחס שומני הדם (טריגליצרידים) לכולסטרול הטוב (HDL), יחד עם הפחתה מתונה במדד מסת הגוף, יהווה הערכה טובה לשיפור פרופיל מאגרי השומן התוך גופיים ולשיפור משמעותי בסטטוס הבריאותי”.