הכל אודות אנטומיית מבנה שק האשכים

תלונות אורלוגיות שונות עוסקות באנטומיה של האשכים ומבנה שק האשכים, צניחת אשכים וחוסר סימטריה ביניהם, אשך טמיר, אשך גבוה מהאשך השני ואשכים לא זהים. רוב הילדים ובני הנוער ובוגרים מתאפיינים באיברי רבייה רגילים בעלי תפקוד תקין. יחד עם זה לעיתים קיימות בעיות בתפקוד איברי הרבייה והמבנה שלהם. אשכים מעוררים בגברים רבים תהיות לגבי המבנה האנטומי הבריא ביחס למבנה שק האשכים התקין.

להלן תשובות לשאלות והיבטים שונים הנוגעים לשק האשכים: מדוע ומה ההשפעה של אשכים לא זהים כשאשך אחד גבוה מהשני, שק אשכים מכווץ, אשכים שאינם זהים, צניחת אשכים והתיחסות לשאלות נפוצות בקרב מטופלים כמו “האם יש לי אשכים קטנים?” “מדוע האשכים גדולים ומה הבעיה בכך” ומה ההשלכה של הנושא על הבריאות והתפקוד. מומלץ בכל מקרה של מצב רפואי או חשש לבעיה או חריגה לפנות לגורם רפואי מומחה.

שק אשכים מכווץ או אשכים לא זהים: אשך אחד גבוה מהאשך השני

לעיתים קרובות אין סימטריה באשכים. כך לפעמים אשך אחד גבוה מהשני או שהאשכים אינם זהים בגודלם בהבדל לא משמעותי. הדבר נחשב תקין ובגדר הנורמה לרוב.לעיתים השוני בין גודל האשכים הוא משמעותי יותר והדבר יכול לרמז על בעיה.

אנטומיית מבנה שק האשכים. צילום:Pixabay Darko Djurin
אנטומיית מבנה שק האשכים. צילום:Pixabay Darko Djurin

לעיתים קרובות שק האשכים מתכווץ עקב גירוי, טרם קיום יחסים ובתגובה לגירויים כמו קור וחום. למשל התכווצות שק האשכים בתגובה לכניסה למים קרים. כך גם אשך עולה ויורד – כלומר תנודות במבנה האשכים הנגרמות כתוצאה מגירויים שונים וטמפרטורות שונות. הדבר הוא טבעי. זאת בשונה מאשך תמיר או סיבוב או סיבוך אשכים או אשך שעולה אל תוך הגוף ויוצא משק האשכים. במקרה זה יש לבדוק שכיחות ועומק טמירות האשך וכן פרמטרים נוספים אחרים כדי לבחון את המצב הרפואי והבעיות הרפואיות העשויות להיות קשורות לכך ובמידת הצור אבחון וטיפול בבעית אשך טמיר.

צניחת אשכים ואשכים גדולים מידי

תופעת צניחת אשכים בהם עור שק האשכים מתרופף וצונח ולכן כל השק נראה כצונח וגדול. ישנן תופעות שבהן השק של האשכים או האשכים ממש גדולים במיוחד. זאת באופן המצביע על בעיה רפואית. לכן, במקרה של תופעות אשכים גדולים או שק אשכים מוגדל הנגזרות מבעיות ומצבים רפואיים, יש לפנות לייעוץ וטיפול רפואי. כך אשכים מוגדלים עשויים להיות קשורים לבקע מפשעתי, דלקת באשך, סרטן האשכים ובעיות אורולוגיות שונות.

לצד זה, ממצאי מחקר שנערך בשנת 2013 על קרוב ל3,000 גברים במשך כשבע שנים הצביע על קשר בין אשכים גדולים לסיכון מוגבר ללחץ דם גבוה ומחלות לב. זאת ככל הנראה בשל הקשר בין אשכים גדולים לרמה מוגברת של טסטוסטרון הקשור לבעיות לב. גודל האשכים הממוצע הוא כארבעה עד חמישה ס”מ באוכם למול 2-3 ס”מ בקוטר. משקל אשכים ממוצעים הוא 20-25 גרם.

אשכים קטנים מידי

רבים פונים לקבל ייעוץ ביחס לשאלה הנפוצה “האם יש לי אשכים קטנים?” באופן שמשליך על תפקודי בהיבט הפוריות. אשכים קטנים אינם בעיה רפואית וכך גם אשכים גדולים מהממוצע אך ללא פתולוגיה רפואית הקשורה לגודלם. לעיתים אדם שמתלונן על אשכים גדולים מידי והדבר מצביע על סיכון לבעיה רפואית כמו בקע או הצטברות נוזלים באזור או דלקתיות באשך, או על צניחת אשכים המהווים תופעה טבעית עם ההתבגרות. לעומת זאת אשכים קטנים מידי יכולים להצביע על סיכונים אחרים ומצבים רפואיים המצריכים ייעוץ וטיפול רפואי. לצד זה ישנם גברים שגודל האשכים שלהם קטן יחסית ואין בכך רמז לבעיה תפקודית או מצב רפואי לא תקין. גודל האשכים הממוצע  שהינם איבר דמוי ביצים הוא 4 ס”מ על 2-3 ס”מ. משקל ממוצע של כל אשך הוא 20-25 גרם.

ממצאי מחקר אחר מצאו בקרוב ל1,000 משתתפים כי יש קשר בין גודל שק האשכים לאיכות השינה. גברים בעלי אשכים קטנים או צורה מעוותת סבלו בשיעור רב יותר מבעיות שינה או חוסר רציפות בשינה. המחקר הצביע על מתאם שיכול להיות קשור באורח חיים, תזונה, היבטים הורמונליים ועוד ולא על קשר סיבתי.

הקשר בין גודל האשכים לייצור הזרע