הכנסת תכריע האם לאשר סבסוד מזון לחולי צליאק

חברי ועדת הבריאות של הכנסת אישרו אתמול להגיש לכנסת להצבעה בקריאה ראשונה הצעת חוק שתעניק סבסוד על מזון ללא גלוטן והחזר לחולי צליאק

בישראל חיים מעל 30,000 חולים במחלת הצליאק. ועדת הבריאות של הכנסת, אישרה השבוע להגיש לאישור בכנסת בקריאה ראשונה הצעת חוק שיזם חבר הכנסת מאיר שטרית, ונדחתה בעבר ולפיה החולים במחלת הצליאק יקבלו תמיכה כספית מהמדינה: לפי ההצעה חולי צליאק יזכו להחזר כספי של הוצאות בסך של כ500 ₪ מידי חודש לתשלום עבור אוכל ייחודי לחולי. בנוסף, לחם ללא גלוטן יסובסד על ידי המדינה ומחירו לא יהא גבוה יותר מהמחיר של לחם אחיד. עוד על פי ההצעה, תהא הגבלה על גביית מס הכנסה גבוה על חברות שמוכרות או משווקות מאכלים נטולךי גלוטן לחולי צליאק.
הועדה אישרה את הצעת החוק למרות התנגדות נציגי משרד המשפטים ונציגי משרד האוצר. 

כריך בריאות. מקור: ויקיפידיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Schwäbin
כריך ללא גלוטן. מקור: ויקיפידיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Schwäbin

בישראל חיים היום מעל 30,000 חולי צליאק. הערכות מומחים מציינות כי בפועל מספר החולים האמיתי הוא ככל הנראה כפול מכך בשל הקושי באבחון של המחלה לנוכח הסימפטומים הלא ייחודים שלה.
מחלת הצליאק- המכונה בעברית כרסת או דגנת נגרמת כאשר קיימת בגופו של החולה רגישות לגליאדין- חלבון שמצוי בגלוטן שנמצא בדגנים מסוימים ובמיוחד בחיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין ושיפון.

מחלת הצליאק לא מתבטאת מבחינה קלינית באופן מובהק והסימפטומים של המחלה אינה ייחודיים ברוב המכריע של המקרים. לעיתים המחלה באה לידי ביטוי באופן קלאסי גלוי ואז תסמיניה של המחלה הן בילדים הפרעות גדילה ומשקל נמוך, בעיות במערכת העיכול, עייפות, חיוורון ואף אנמיה. חולי צליאק שניזונים מגלוטן מצויים בסיכון מוגבר ללקות בסרטן לימפומה. נשים הצרכות גלוטן חרף מחלתן עלולות לסבול מבעיות פוריות ופגיעה במהלך ההריון ובעובר.