הליכה מקצרת אשפוז בבית חולים

ממצאי החוקרים מעלים כי קשישים שהולכים במחלקה במהלך האשפוז מאושפזים למשך זמן קצר יותר בבית החולים

הליכה משתלמת- גם למבוגרים. פעילות גופנית בכלל והליכה בפרט, מחזקים את השרירים, תורמים לתפקודי הלב והריאות ומסייעים מבחינה פיזיולוגית ופסיכולוגית. מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרות מהחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה מעלה כי הליכה של קשישים במחלקות פנימיות בבתי החולים בעת האשפוז מפחיתה את משך האשפוז שלהם .

טיפול רפואי בקשישים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות US National Inst Healthcare.
טיפול רפואי בקשישים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות US National Inst Healthcare.

ממצאי המחקר שפורסמו על ידי החוקרות ד”ר אנה זיסברג וד”ר אפרת שדמי התבססו על בחינת נתונים של  485 נבדקים בגיל 70 או מעל 70 אשר אושפזו במחלקות פנימיות בבתי חולים ברחבי הארץ, למשך יומיים לפחות.

החוקרות נעזרו בשאלון על מנת לבחון מה המצב הבריאותי של הנבדקים במחקרן. נבדקים שהיו מרותקים למיטה ונבדקים שלא היו ניידים הוצאו מהמחקר. הנבדקים שנכללו במחקר נשאלו לגבי אופי הפעילות הגופנית שביצעו במהלך האשפוז. בהתאם לכך חולקו הנבדקים לשתי קבוצות: קבוצה של קשישים אשר התהלכו בחדר שלהם או מחוצה לו (במחלקה) לעומת קבוצה של הקשישים שלא התהלכו כלומר נותרו במיטתם או ישבו בכורסא.

ניתוח ממצאי המחקר הביאו את החוקרות למסקנה כל הנבדקים המבוגרים אשר התהלכו בחדרם או מחוץ לחדר, הפחיתו את זמן האשפוז שלהם בבית החולים ביום וחצי בממוצע, בהשוואה למבוגרים שלא התהלכו בחדרם או מחוצה לו.

עוד מצאו החוקרות שנבדקים שהחלו להתהלך מחוץ לחדרם במחלקה כבר ביממה הראשונה, הפחיתו את תקופת שהותם בבית החולים עוד יותר מהאחרים. החוקרות הדגישו כי הממצא תקף גם ללא קשר למצב הבריאותי של הנחקרים ושההליכה היא הגורם שקיצר את תקופת האשפוז.

החוקרות מסכמות כי  חולים קשישים סבורים בטעות שבעת אשפוז עליהם לנוח במיטה אך לא כך הוא- מחקרים גרונטולוגיים מראים כי חשוב דווקא לשמור על פעילות מכיוון ש”אצל קשישים, ‘רזרבת הפעילות’ של השריר עשויה להידלדל מהר.” ולכן לאחר שמתאשפזים, המעבר מפעילות גופנית אפילו ברמה מועטה למצב חוסר פעילות כמעט מוחלט, אפילו למספר ימים בודד של אשפוז עלול לפגוע במהירות ב’רזרבת פעילות’ זו ולהוביל לקשיים תפקודיים וסיבוכים נוספים.

החוקרות הוסיפו כי במציאות הישראלית של תפוסה מלאה בבתי החולים יש חשיבות רבה לממצא זה מבחינה מעשית וכי ממצאים אלה מעלים כי יש לשקול ברצינות התערבויות פשוטות בבתי החולים על מנת לסייע להפחית באופן משמעותי את זמן השהות של מאושפזים.