הליקובקטר פילורי וסיכון למחלת סוכרת

חוקרים: אנשים הסובלים מזיהום של החיידק הליקובקטר פילורי במעיים בסיכון של פי 2.7 לחלות בסוכרת

מערכת האתר

עודכן בתאריך

סכרתמחלות וחיסונים
חיידק הליקובקטר פילורי. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. מאת: KGH

ממצאי מחקר חדש: זיהום החיידק הליקובקטר פילורי מגביר את הסיכון לסוכרת ב270% 

כיצד משפיעה נוכחות של זיהום חיידקי על פעילות המעי וכיצד זו בתורה תורמת להתפתחותן של מחלות אחרות ? מה הקשר בין נוכחותו של חיידק הליקובקטר פילורי הגורם לבעיות במערכת העיכול והקשור עם תסמונות ודלקות במעי, להתפתחות מחלת הסוכר ? ממצאי מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה שופכים אור על הנושא ומצביעים על קשר ישיר בין זיהום חיידקי בעקבות הימצאות החיידק הליקובקטר פילורי Helicobacter pylori.

זיהומים כרוניים נמצאו כמשפיעים על התפתחות דלקתיות ציטוקינית ומחלות לב. במחקר זה ביקשו החוקרים לבחון כיצד משפיעים זיהומים על התפתחות סוכרת.
המחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Diabetes Care בדק את הקשר בין הימצאות זיהום חיידקי ושכיחות התפתחות מחלת הסוכרת ב782 נבדקים בני מעל 60 שנים שלא היו חולי סוכרת בתחילת המחקר. המחקר החל בין השנים 1998 -1999 והסתיים בשנת 2008.

מן הממצאים העלו החוקרים כי תחלואה בוירוסים כמו הרפס מסוג 1, וירוס varicella virus, וירוס cytomegalovirus וירוס T. gondii לא נמצאה כקשורה לעלייה בסיכון להתפתחות מחלת הסוכרת.
יחד עם זאת החוקרים מצאו כי זיהומים של חיידק הליקובקטר פילורי הובילו לשיעור תחלואה גבוה של סוכרת. אחד ההסברים האפשריים לכך הוא השפעת הזיהומיות ופעילות החיידק על פעילויות המעי והעיכול המשפיעות בתורן על רמות הסוכרים, הפירוק, הספיגה ותפקוד המערכות הרלוונטיות.

לאחר שקלול נתונים ונטרול גורמים כמו גילף מין, השכלה, מחלות לב קרדיו ווסקולריות, עישון ורמות כולסטרול בדם ולאחר קיזוז נתונים בדבר תנגודת אינסולין, תגובתיות לחלבון C ואינטרלאוקין 6, העלו החוקרים כי הסיכון לפתח סוכרת בקרב אנשים שבגופם נמצא זיהום חיידקי של הליקובקטר פילורי בתחילת המחקר היה גבוה פי 2.7 בהשוואה לסיכון של אנשים ללא זיהום חיידקי זה.

דילוג לתוכן