המדינות שמהן הגיע הנגיף לישראל

ריצוף גנטי איפשר זיהוי "שרשרת ההדבקות לתוך ישראל ובתוך ישראל" - איפשר התחקות אחרי המדינות מהן הנגיף הגיע לישראל ובתוכה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

נגיף קורונה
פענוח גנום הנגיף מאפשר לזהות את מקור ההגעה של המדביקים. אילוסטרציה: genome tests LionFive Cezary Pixabay

מחקר חדש של מדענים ישראלים: ריצוף גנטי איפשר זיהוי "שרשרת ההדבקות לתוך ישראל ובתוך ישראל" – איפשר התחקות אחרי המדינות מהן הנגיף הגיע לישראל ובתוכה. מהיכן הופץ הנגיף אל תוככי מדינת ישראל ? להיכן הופץ הקורונה בתוך ישראל ? ממצאי פיענוח הריצוף הגנומי של נגיף הקורונה בישראל אפשר למדענים ישראלים להתחקות במדויק אחר תנועת הנגיף מחו"ל לתוך מדינת ישראל ומיישוב ליישוב בתוך המדינה.

מאילו מדינות הגיעו המדביקים ?

ממצאי המחקר מעלים מספר ממצאים מרתקים:

  • 70% משרשרות ההדבקה של הקורונה מקורן בנגיף מארה"ב.
  • 30% משרשרות ההדבקה הנותרות מקורן בעיקר ממדינות : בלגיה (כ 8%), צרפת (כ 6%), אנגליה (כ 5%), ספרד (כ 3%) , איטליה (כ 2%), אוסטרליה (כ 2%), פיליפינים (כ 2%), רוסיה (כ 2%).
  • המדענים מצאו צבר של חולים שבהם הגנום היה זהה ב- 100%. המשמעות: חלק ניכר מהמגיפה בישראל היא תוצאה של חולים שהם ״super-spreaders״ שתרמו להדבקה המונית.

לראשונה ריצפו מדענים ישראלים מאוניברסיטת תל אביב, בהובלת ד"ר עדי שטרן את הגנום של נגיף הקורונה כפי שהוא מופיע בישראל. הריצוף אפשר לחוקרים לזהות מוטציות ספציפיות המעידות על שרשראות הדבקה. ריצוף זה ואיתור שרשראות הדבקה מאפשר זיהוי של נתיבי תנועתו של הנגיף מחו"ל לישראל וממקום למקום בתוך המדינה. המדענים מציינים כי ניתן לעשות שימוש בנתונים המתקבלים מהמחקר על מנת לסייע רבות למקבלי ההחלטות בסוגיות כמו הטלת סגר, פתיחת גבולות, וכד'.

במחקר השתתפו: הסטודנטים למחקר דניאל מילר, נועם הראל, טליה קוסטין, עומר תירוש ומורן מאיר מאוניברסיטת תל אביב. כמו כן השתתפו במחקר מדענים מאוניברסיטת אמורי בארה"ב, ממכון גרטנר בשיבא, מהמכון הטכנולוגי חולון ומהמרכזים הרפואיים שיבא, אסותא אשדוד, הדסה עין כרם, פוריה, סורוקה וברזילי, וכן מרכז הגנום בטכניון.

המחקר מתבסס על ניתוח רצפים גנומים של מעל 200 חולים בישראל, ועל פריסה גאוגרפית של בתי החולים בישראל. נתונים אלה היוו יחדיו מדגם מייצג לכלל האוכלוסייה במדינה. המחקר פורסם באתר medRxiv לצורך שיתוף מידי עם קהיליית המחקר העולמית.

בישראל אין כמעט הדבקות מסין או אסיה

ד"ר עדי שטרן מסבירה שוירוס הקורונה מאופיין בכך שהוא צובר מוטציות בצורה קצובה. מוטציות אלו לא משפיעות על הנגיף (כלומר הוא נשאר יציב והאלימות שלו לא משתנה), אך המוטציות האלו מאפשרות להתחקות אחרי שרשרת ההדבקה ממדינה למדינה. למשל, בתחילת המגיפה בסין נוספה מוטציה אחת עד שתיים. נגיף עם מוטציה אחת כזו נדד לאירופה וצבר עוד מוטציות, ומשם לארה״ב וכן הלאה. לכן המוטציות מהוות סוג של ברקוד שמאפשר מעקב ממדינה למדינה.

המדענים השוו במחקרם את הרצפים הגנומים שנמצאו בקרב החולים בישראל ל- 4,700 רצפים גנומים ממדינות שונות בעולם. כך התקבלה התמונה המלאה של "שרשרת ההדבקות לתוך ישראל ובתוך ישראל".

המדענים גילו כאמור כי מעל 70% מהחולים בישראל נדבקו בנגיף שמקורו בארה"ב. כלומר נשאים שנדבקו בארה"ב "והביאו" איתם את הנגיף לישראל. נוסף על כך, כמעט 30% מהחולים משתייכים ל"שרשראות הדבקה" שמקורן במדינות אירופה. במרכזן מדינות בלגיה (כ 8%), צרפת (כ 6%), אנגליה (כ 5%), ספרד (כ 3%) , איטליה (כ 2%), אוסטרליה (כ 2%), פיליפינים (כ 2%), רוסיה (כ 2%). המדענים מדגישים כי למרות שכל הרצפים הגנומים מזהים את סין כנקודת הפתיחה, כמעט אין בישראל הדבקות שמקורן בסין או במדינות אסיה האחרות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן