המזרק שלא יפחיד ילדים והמצאות נוספות

המזרק שלא יפחיד ילדים

בדיקת דם לילדים באמצעות קליפס ידידותי היא ההמצאה הזוכה במרתון היזמות MED2E שהתקיים בטכניון. עוד פותחו במהלך המרתון בדיקה חשמלית ממוחשבת לבחינת רמת הפתיחה של צוואר הרחם, מסיכת הנשמה מותאמת אישית ואפליקציה לאבחון מוקדם של שבץ מוחי

החשש ממחט המזרק, המשותף לילדים צעירים בכל העולם, מקבל מענה בפיתוח מקורי של סטודנטים בטכניון. קבוצת הסטודנטים EZTEST פיתחה את הטכנולוגיה החדשנית במסגרת מרתון היזמות 3 Day Startup שהתקיים ב- MED2E מרכז המצוינות של הפקולטות לרפואה והנדסה ביורפואית – בטכניון – ואף זכתה במקום הראשון במרתון.

מדובר במנגנון שהוא מעין “קליפס” גדול שהילד יכול להכניס לתוכו את האצבע לטובת בדיקת הדם. רועי קליין, ראש הקבוצה וסטודנט השנה הרביעית בפקולטה להנדסה ביורפואית בטכניון, מסביר כי הקליפס מסתיר בתוכו מחט מיניאטורית דקיקה. הקליפס מקל על הילד, מסתיר ממנו את הדם וצפוי לקצר משמעותית את משך הבדיקה.

מרתון היזמות שהתקיים בטכניון זו השנה השלישית בתמיכת שתי הפקולטות וחברת אינטל נמשך שלושה ימים אינטנסיביים, בהשתתפות יותר מ-20 מנטורים ובהם בכירים בחברות טכנולוגיות, מנהלי מחלקות בבתי חולים, מנהלי חממות, עורכי דין בתחום הפטנטים ונציגי קרנות הון סיכון.
את התחרות ארגנו הסטודנטים יובל ברק-קורן ובר רינות מהפקולטה לרפואה יחד עם תום מייבלום, סטודנט לתואר שני מהפקולטה להנדסה ביורפואית. לדברי מייבלום, “המרתון הוא הזדמנות ייחודית לסטודנטים לחוות את השוק ולהציע פתרון בתחום הרפואי, אותו הם מפתחים תחת הליווי המקצועי ביותר.”

לארוע נרשמו 130 סטודנטים מכל הפקולטות בטכניון. לאחר תהליך של ראיונות וסינון הורכבו 9 קבוצות, שכל אחת מהן החלה לפתח רעיון מאפס וסיימה את המרתון בפרזנטציה מקצועית של 7 דקות בפני 7 שופטים: דיקן הפקולטה לרפואה פרופ’ אליעזר שלו, דיקן הפקולטה להנדסה ביורפואית פרופ’ אמיר לנדסברג, חתן פרס ישראל עוזיה גליל, היזם הסדרתי רון פרבר מחברת WellSense, מנהלת מחוז חיפה והגליל של שירותי בריאות כללית ד”ר חן שפירא, יזמית הביוטק ד”ר דליה מגידו ויו”ר הוועד המנהל של הטכניון גדעון פרנק.

למקום השני במרתון היזמות הגיעה קבוצת FACEIT, שפיתחה מסכת הנשמה מותאמת-אישית הפותרת בעיה מוכרת של דליפת אוויר. בעיה זו נפוצה יחסית בקרב מטופלים בעלי לסת קטנה, ילדים ותינוקות, קשישים ואנשים חסרי שיניים. המסכה החדשה, שתורכב מפולימר ויסקו אלסטי, מכילה ג’ל נוזלי המשנה את צורתו בעת הפעלת לחץ והופך לג’ל קשיח. שתי הקבוצות שזכו במקומות הראשון והשני ישתתפו בתחרות היזמות הטכנולוגית הארצית לסטודנטים BizTec של מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון.

אל המקום השלישי בתחרות הגיעה קבוצת SerVx שפיתחה בדיקה חשמלית ממוחשבת של רמת הפתיחה של צוואר הרחם לקראת לידה. מדובר בבדיקה העשויה להחליף את הבדיקה הגינקולוגית הידנית והמעיקה, הנהוגה כיום כדי לקבוע כמה קרובה הלידה. חבר הקבוצה אסף, סטודנט בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, הסביר כי צירי הלידה אינם עדות לכך שהעובר הגיע לזווית המתאימה ללידה אלא סוג מסוים של אות חשמלי, אותו ניתן לזהות באופן מובהק.

פיתוחים נוספים שהוצגו לחבר השופטים היו אפליקציה של קבוצת CVAlert לאבחון מוקדם של שבץ מוחי, מערכת של קבוצת MEDIBACK לטיפול בפצועים הכוללת שתי אלקטרודות של אק”ג ובדיקת החמצן בדם, מכשיר לזיהוי מוקדם של סרטן הלבלב שהציעה קבוצת USONIC ופתרון עבור חולי אסטמה ו-COPD שיעניק חיווי ברור למצבי מצוקה, שהציעה קבוצת SMARTAIR.

מרכז מצוינות משותף Med2E
למרתון היזמות הסטודנטיאלי קדם כנס של מרכז המצוינות MED2E, המשותף לפקולטה להנדסה ביורפואית ולפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. מטרת המרכז לחזק את שיתופי הפעולה בין הפקולטות, בתי החולים ובוגרי הפקולטות, לקדם את נושא החדשנות בתחום וליצור פלטפורמה המגובה בניסיונם של חוקרים ויזמים בתחום.

“תחום ההנדסה הביורפואית צומח במהירות שיא בישראל,” אמר דיקן הפקולטה להנדסה ביורפואית פרופ’ אמיר לנדסברג. “ב-2014 הושקעו 2 מיליארד דולר בחברות הזנק בתחום – 54% מכלל ההשקעות בחברות סטארט-אפ בישראל. הטכניון מצטיין במחקר ובהעברת ידע, אבל לסטודנטים נחוצה גם הדרכה בתחומי החדשנות והיזמות. זו אחת המטרות של מרכז המצוינות, המצטרף לפעילות המשותפת של שתי הפקולטות.”
“מרכז המצוינות נועד לקדם סטודנטים על בסיס השילוב בין טכנולוגיה ורפואה,” אמר פרופ’ ירון הר שי, סגן דיקן הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. “יש תכניות להפוך את חיפה והצפון לבירת הביוטק של הארץ, ומרכז המצוינות יציב את הטכניון על המפה הזאת.”
מוטי שולב, בוגר הפקולטה להנדסה ביורפואית בטכניון, הוא יזם סדרתי שייסד שש חברות סטארט-אפ ורשם יותר מ-70 פטנטים. “עד לרגע שבו נהייתי יזם לא ידעתי שאני יזם,” אמר לסטודנטים. “כיום ברור לי: יזם הוא מישהו עם רעיון ודחף בוער להגשים אותו. כל יזם מתנסה גם בכשלונות, והעיקר הוא לקום וללמוד מהם. אחת החברות שלי נסגרה אבל מהתהליך למדתי לגייס משקיעים, לכתוב פטנטים, להציג מוצר, להוביל צוות פיתוח ודברים נוספים שחיוניים ליזם.”

פרופ’ ג’ון שול (Jon Schull) מאוניברסיטת רוצ’סטר דיבר על המהפכה המתחוללת בחינוך ליזמות ועל הפלטפורמה שפיתח. מדובר בפלטפורמה בין-לאומית ובין-מוסדית לפיתוח והדפסה של ידיים ביוניות הסוגרות את האצבעות כאשר פרק היד מתכופף. “זו יד פשוטה יחסית, אבל היא יכולה לשנות חיים,” אמר פרופ’ שול. “הפונקציה היחידה הקבועה שלה היא סגירה ופתיחה של האצבעות על ידי כיפוף הפרק היד.”
לפגישה הראשונה שכינס פרופ’ שול סביב הרעיון שלו הגיעו 70 איש. “כשהצגתי את הפיתוח שלי, ואת החלום שלי לרשום עליו פטנט, אמרו לי: מה פתאום? זה חייב להיות פתוח. מאז נוצרה סביב הפיתוח הזה קהילה של כ-8,000 איש. האנשים האלה יוצרים באמצעות הפלטפורמה הזו ידיים תותבות בתצורות שונות עבור ילדים ומבוגרים שחסרה להם יד או זרוע. אדם אחד פיתח עבור בנו יד עם שני אגודלים כדי שיתפוס טוב את חרב הצעצוע שלו, ואני פיתחתי זרוע ארוכה עבור ילד שביקש זאת. במדינות המערב הבנים מתלהבים מהידיים ה’קוליות’ למיניהן, ובחברות המסורתיות רוצים דווקא ידיים יותר ‘טבעיות’, שיסתירו את המום. פליטים סורים שאושפזו בישראל קיבלו תרומה של ידיים כאלה, שמאפשרות להן לתפקד כמעט כמו קודם.”