המלצות תזונה נכונה

איך לאכול נכון? מהי תזונה בריאה? לפניכם המלצות לתזונה נכונה. אז מה הם הטיפים לתזונה בריאה וטובה? ההמלצות התזונתיות הלאומיות של מדינת ישראל מספקות לנו טיפים לאכילה בריאה. ההמלצות מתייחסות לאדם ללא התאמה לבעיות רפואיות ספציפיות או מצב רפואי חריג. כל דיאטה או שינוי תזונתי מומלץ ליישום לאחר חיווי גורם מקצועי.

ההמלצות מתייחסות להיבטים שונים של תזונה בריאה. כפי שמדגישים במשרד הבריאות בהמלצות, תזונה משפיעה על הפן החברתי, הכלכלי והסביבתי. זה מלבד ההשפעה של התזונה הנכונה על הבריאות.

טיפים והמלצות לתזונה בריאה. צילום: Pixabay Jerzy Górecki
טיפים והמלצות לתזונה בריאה. צילום: Pixabay Jerzy Górecki

תזונה נכונה מועילה לבריאות

המלצות לאומיות אלה לתזונה בריאה מדגישות את ההיבט הבריאותי. תזונה נכונה משפרת את הבריאות במספר פנים. אכילה בריאה גורמת להרזיה ולשמירה על משקל מתאים. תזונה בריאה מפחיתה סיכון למחלות לב קרדיו ווסקולריות. עוד מדגישים בהמלצות כי תזונה בריאה מפחיתה סיכון למחלות שונות.

בין היתר תזונה נכונה מפחיתה סיכון לסרטן, לכבד שומני, לאלצהיימר וסוכרת מסוג 2. אכילה בריאה קשורה גם לסיכון מופחת להפרעות נפשיות כמו דיכאון. תזונה טובה נמצאה במחקרים גם כמאטה את תהליך ההזדקנות וההידרדרות המנטלית שכלית ביכולות הקוגניציה.

הטיפים לתזונה בריאה מדגישות גם את הצורך לשמור על משקל תקין

לפ הגיל והמאפיינים. זאת בנוסף לצורך לשמור על פעילות גופנית סדירה של לפחות שעתיים וחצי בשבוע. הכל בהתאם למגבלות הרפואיות, הגיל והמאפיינים.

מלבד הפן הבריאותי והרפואי לתזונה נכונה יש השלכות נוספות. כך תזונה נכונה ובת קיימה משפיעה בהיבט הסביבתי, הכלכלי והחברתי.

טיפים והמלצות לתזונה נכונה

ההמלצות הלאומית של ישראל בתזונה מדגישות מספר טיפים ונושאים משמעותיים באכילה בריאה. להלן הטיפים החשובים שמציינים במשרד הבריאות לתפריט תזונה בריא:

  1. מומלץ לשתות מים. כדאי להמנע ממשקאות ממותקים. אחסון מים במקרר רצוי לעשות בכלי זכוכית רב פעמים.
  2. כדאי למעט בצריכת אלכוהול.
  3. מבחינת תדירות האכילה חשוב לאכול מידי יום לפחות חמש מנות ירקות ופירות בצבעים שונים. ירקות ופירות מכילים ויטמינים ומינרלים רבים. ירקות ופירות משולבים באופן מועיל גם בתפריט דיאטה ים תיכונית והם מועילים מאוד. ככל שאין מגבלה בריאותית לאכול קליפת ירק או פרי, מומלץ להשאירה ולא לקלפה.
  4. מומלץ בכל ארוחה לאכול ירקות, פירות ודגנים. לדוגמה שיפון או שיבולת שועל, קינואה או כוסמין.
  5. רצוי בארוחות לגוון במזונות כמו קטניות, שמנים כמו שמן זית ומוצרים דלי שומן ועם מעט תוספות סוכר.
  6. על מנת שנהנה מתזונה בריאה, רצוי לגוון ברכיבי המזון. המזונות שאנו אוכלים בתפריט התזונה שלנו צריכים להתבסס על מזון מהצומח. מומלץ שנהנה מגיוון בתזונה באופן שנצרוך מזון לא מעובד. או לחלופין מעובד באופן מינימלי.
  7. תזונה בריאה משמעותה אכילה של אוכל מעובד כמה שפחות. חשוב גם להשתמש מעט ככל האפשר בשמנים, סוכרים, מלחים ותבלינים לשם הכנת המאכלים.
  8. שיטות הכנת המזון צריכות להיות כאלה שיפגעו ברכיבי המזון כמה שפחות. כך מומלץ להשתמש באידוי והקפצה על פני טיגון למשל.
  9. מומלצת תזונה בריאה המבוססת על הכנה של המזון בעצמנו והימנעו מרכישת מזון מוכן ומעובד.
  10. רצוי לאכול במהלך השבוע מזונות שאינם עשירים בכולסטרול ושומני טרנס. יש להמנע מאכילת איברים פנימיים. יש להמנע מאכילת בשר מעובד. מומוץ להמנע מאכילת מוצרים עם כמות סוכר, שומן ונתרן גבוהה. כדאי להמנע ממוצאים מעובדים. למשל משקאות ממותקים או יוגורטים עם תחליף סוכר.
  11. יש להמנע ממזון עתיר מלח. למשל חטיפים ופיצוחים עם מלח.
  12. כדאי להמנע ככל האפשר ממזונות עשירים בסוכר ונגזורתיו. למשל דבש, מייפך, סילאן או פרוקטוז.
  13. כדאי לאכול מזונות שעשירים באומגה 3. למשל דגים כמו סלמון, בקלה וטונה. יש לצרוך באופן מתון ביצים. יש למעט בצריכת בשר בקר. מוטב לא לאכול יותר משלוש מאות גרם בשר בקר בשבוע.
  14. כדאי להפחית בצריכתו של אלכוהול.
  15. יש לווסת את שתיית הקפה והתה והמשקאות עם קפאין. משקאות אלה לא מומלצים לילדים ולנשים בהריון, לאנשים חולים במחלות שונות ולמי שרגיש לקפאין. יש לשים לב לכמות הסוכר והחלב שאנו מוסיפים לקפה ולתה.
  16. יש להמנע משתיית משקאות אנרגיה. הללו מכילים סוכר וקפאין בכמות גדולה ברוב המקרים. בנוסף, שתייתם עם אלכוהול עלולה להזיק במיוחד.