המנגנון שגורם פרקינסון לחולי סכרת

חוקרים פענחו את המנגנון העלול לגרום לחולי סכרת ללקות בפרקינסון

חוקרים ישראלים הצליחו לפענח את המנגנון שיכול לגרום לחולי סכרת לחלות בפרקינסון.

ד”ר יפעת מילר מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב,חוקרת מזה שלוש שנים את הקשר בין מחלת הסוכרת למחלת האלצהיימר ובין מחלת הסוכרת לפרקינסון. על פי מחקרים קליניים, מזה למעלה מ-20 שנה נמצא הקשר בין הסוכרת למחלות אלו, אך עד כה לא פוענח הקשר ביניהם.

אמילין הוא הורמון שנמצא בתאי לבלב ובמצב פתולוגי של מחלת הסוכרת האמילין, יוצר אגרגטים (צבירים) שגורמים למוות של תאי הלבלב ובכך מונעים הפרשה של אינסולין. כמו-כן, האמילין מופרש לדם ומועבר לאזור מסוים במוח. לאחרונה ד”ר מילר ומיכל ברעם (סטודנטית לתואר שני) הציגו את הקשר בין האמילין לבין הפפטיד A-beta שאחראי על מחלת האלצהיימר בכנס הבינלאומי של האגודה האמריקאית לביופיסיקה :

(http://biophysicalsociety.wordpress.com/2013/11/26/biophysics-research-at-work-seeking-the-connection-between-type-2-diabetes-and-alzheimers-disease/

הפפטיד A-beta שנמצא במוח יוצר אגרגטים ביחד עם האמילין ובכך גורם למוות של תאי המוח ולהתפתחות של מחלת האלצהיימר.

בעקבות ממצאים אלו, ד”ר מילר ביחד עם הדוקטורנט שבקבוצת המחקר שלה, יואב עצמון-רז, בחנו את הקשר בין אמילין לבין החלבון האחראי על מחלת הפרקינסון הנקרא אלפא-סינוקלאין, שאף הוא נמצא במוח. הבעיה המרכזית לחקור את הקשר הזה היתה שהמבנה של חלבון האלפא-סינוקלאין אינו ידוע ברמה האטומית. בעזרת כלים חישוביים ושיטות חישוביות הצליחו ד”ר מילר ועצמון-רז לפענח את המבנה של המקטע באלפא-סינוקלאין, האחראי על יצירת האגרגטים.

מדובר במחקר חדש ופורץ דרך מכיוון, שלראשונה, נפתר המבנה ברמה האטומית של מקטע זה הידוע שאחראי למחלת הפרקינסון. בשלב הבא, בחנו ד”ר מילר ועצמון-רז את הקשר בין אותו מקטע באלפא-סינוקלאין לאמילין ומצאו קשרים סינרגטיים ביניהם. הם גילו כי הקשר בין האמילין לאותו מקטע מוביל לאגרגטים יציבים שגורמים למוות של תאי מוח ובעקבות כך – למחלת הפרקינסון.

פענוח המבנה של מקטע האלפא-סינוקלאין יוביל למחקרים חדשים העשוי להסביר את מנגנון מחלת הפרקינסון שעד כה לא לחלוטין היה ברור. בנוסף, המחקר יאפשר לפתח תרופה להקטנת האגרגטים שגורמים למוות של תאי המוח במחלת הפרקינסון. הבנת הקשר בין אמילין לבין אותו מקטע באלפא-סינוקלאין יכולה להוביל למחקרים פורצי דרך שיוכלו לפתח תרופה שתמנע את הקשר בין אמילין לאותו מקטע באלפא-סינוקלאין ובכך תוכל למנוע שחולי סוכרת לא יחלו בפרקינסון.

המחקר של ד”ר מילר ממומן על ידי הקרן של האיחוד האירופי (תוכנית EU-FP7).