המסכים בזמן הלימודים

מה ההורים יכולים לעשות עם המסכים בזמן הלימודים ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

בריאות הילדהורים ומשפחה
חוזרים ללימודים לאחר חופשת הקיץ הארוכה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Robert Michael

מה ההורים יכולים לעשות עם המסכים בזמן הלימודים ?

רבות נאמר על משמעות המסכים בחיי הילדים בימי חופשה ובזמני הלימודים, אך כמעט לא דובר על משמעותם ומקומם עבור ההורים במילוי תפקידם. אין ספק שהמסכים מהווים חלק בלתי נפרד מחיי הילדים והם מקור למידע ולבידור, אך לאחרונה הם הפכו גם לקשר שבין המסגרת החינוכית לבין הילדים וההורים.
לאחרונה ישנם אתרים לכל בתי הספר המאפשרים קשר מתמיד בין התלמידים לבית הספר מעבר ללימודים. קשר זה מתקיים גם עם הוריהם וכולל הודעות ועדכונים כללים לצד מידע לימודי והתנהגותי פרטני לכל תלמיד ותלמידה. השאלה הנשאלת היא האם תופעה זו היא חיובית ותורמת להורים או שמא היא בעייתית?

מצד אחד, אין ספק שההורים יכולים להתעדכן בנעשה בבית הספר ללא תלות בילדיהם ולהיערך בהתאם כן לעזור לו להתמודד עם המטלות שלו בלימודים. ההורים יכולים להיות מעורבים יותר בנעשה בבית הספר בכל שעות היום (בזמן הלימודים ומחוצה להם). מצד שני, הסיטואציה החדשה מכתיבה להורים כללי התנהלות חדשים הכופים עליהם להיות מעורבים בנעשה בעל כורחם. כך הילדים יכולים להוריד מעצמם את האחריות ולסמוך על כך שהמידע יגיע אליהם ולהוריהם באמצעות האתרים והמסכים.

לצערי, סיטואציה זו כמעט אינה נמנעת בבתי ספר רבים ברחבי הארץ אבל אפשר להחליט ברמה המשפחתית מה עושים עם זה וכיצד מתנהלים הלימודים של הילדים סביב המסכים. יש להבהיר לילדים שהאתר והשירותים הכלולים בו קיימים עבורם ועבורם בלבד. כך גם המטלות וההודעות המופיעות באתרים מדי יום ומיועדות לתלמידים ובאחריותם. יש להבהיר להם שההורים אמורים להתעדכן בנעשה בלבד ולא לפעול באופן פרקטי. בנוסף, חשוב להדגיש בפני הילדים שהם צריכים להיכנס לאתר באופן שגרתי ויומיומי ולא להיות תלויים בהוריהם שיעדכנו אותם בנעשה.

זאת ועוד, חשוב מאוד לשמור על תקשורת ישירה עם הילדים ולשאול אותם מה היה בבית הספר ברמה הלימודית/חברתית והתנהגותית ולא להסתמך על המידע שמופיע באתר. כדאי מאוד לשמוע את הצד שלהם במיוחד במצבים שבהם מופיעה הערה או בעיה של הילד בבית הספר. כל זאת בהתאם לגיל הילדים ולהיכרותנו עם אופיים והתנהגותם.

לצד זאת, כדאי לעשות שימוש חיובי באתר בית הספר לצרכים שונים כמו לקבל מידע על אירועים מיוחדים או ליצור קשר עם מורה במצבים שהדבר נדרש. כן כדאי להקפיד להיכנס לאתר מדי כמה ימים ולראות אם יש משהו חדש בבית הספר שכדאי שנדע עליו אבל לא להפוך את הסיטואציה לתלותית והכרחית להתנהלות היומיומית של ילדינו בבית הספר. כל זאת מתוך ההנחה החשובה והמרכזית שלא אנחנו התלמידים בבית הספר אלא ילדינו והמסכים יכולים לתרום ולעזור לנו להיות שם בשבילם אבל לא במקומם !

מילה אחרונה לגבי קבוצות ה'מה נשמע' הכיתתיות הנפתחות על ידי הוועד וההורים: אין ספק שגם זו תופעה חדשה שמטרתה חיובית ביצירת קשר בין ההורים לצרכים שונים הקשורים לכיתה אבל ברוב המקרים הדבר הופך לטורח ומכביד על ההורים המתעסקים שעות רבות בקריאה ותגובה להודעות המועלות בקבוצה. כדאי לפתוח קבוצות אלה אבל יש לעשות בהן שימוש מידתי ולא מוגזם. אחרת נשיג את המטרה ההפוכה של חוסר זמינות ההורים למידע המועבר בקבוצות, כשכל מטרתנו היא להיות בקשר ולהביא לטובת ילדינו המנסים לגדול בשקט בסביבה תקשורתית עמוסת מידע ומסכים (וגם לטובת הוריהם שלא גדלו במציאות זו ומתקשים לעיתים להתרגל לשינויים…).

מאת: ד"ר שלי גפן. ד"ר שלי גפן היא מרצה וחוקרת תקשורת המתמחה ביחסים סביב המסכים. במסגרת זו היא מעבירה הרצאות וסדנאות להורים וצוות חינוך במטרה להתנהל באופן מיטבי במציאות התקשורתית כיום. במסגרת זו שלי מעבירה הרצאות וסדנאות להורים, למתבגרים ולאנשי מקצוע במטרה לשפר את היחסים ולהתנהל באופן מיטבי סביב המסכים.

דילוג לתוכן