המערכת במוח שמנהלת את המערכת "הזורמת" בדרך לרעיון יצירתי

מחקר חדש: המערכת במוח שמנהלת את המערכת "הזורמת" בדרך לרעיון יצירתי

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
יצירתיות. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Pianopianissimo

מחקר חדש על חדשנות: המערכת הניהולית במוח שמנהלת את המערכת "הזורמת" בדרך לרעיון יצירתי

מחקר חדש של ד"ר נעמה מייזלס ופרופ' סימון שמאי צורי מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה שופך אור חדש, בלתי צפוי אולי, על היכולת שלנו לחשוב מחוץ לקופסה

בכדי לחשוב על רעיון חדשני ויצירתי על המוח להפעיל יחדיו שתי מערכות שונות: לצד המערכת האסוציאטיבית ו"הזורמת" יותר חייבת לפעול גם המערכת הנורמטיבית ו"השמרנית" יותר, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה. "חשיבה יצירתית זקוקה, ככל הנראה, לאיזונים ובלמים", ציינו החוקרות.

במסגרת אירוע "ליל המדענים" הארצי בנושא המוח הוקדש באחד מתוך ששת המתחמים של אוניברסיטת חיפה מתחם אחד לקשר שבין מוח ויצירתיות והמחקר החדש, שמבוסס על עבודת הדוקטורט של ד"ר נעמה מייזלס בהנחיית פרופ' סימון שמאי-צורי מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה ובשיתוף עם ד"ר איילת ערן מהקריה הרפואית רמב"ם, שופך אור חדש, בלתי צפוי אולי, על היכולת שלנו לחשוב מחוץ לקופסא.

לדברי החוקרות, יצירתיות היא היכולת שלנו לחשוב על דרכים חדשות ומקוריות לפתרון בעיות, אולם במקביל, על הפתרונות האלה להיות ישימים. רעיון חדשני שאינו ישים לחלוטין אינו נחשב לרעיון יצירתי, אלא פשוט לרעיון לא הגיוני.

לפיכך, שיערו החוקרות שבעת הפקה של רעיון יצירתי על המוח לשתף מספר מערכות שונות – ואולי אף מנוגדות. במבחן ראשון הוצגו בפני הנחקרים חפצים והם התבקשו תוך חצי דקה לתת רעיון אחד לשימוש מקורי ולא צפוי בחפץ. התשובות הושוו אל תשובות שכבר נתנו בעבר משתתפים אחרים ותשובה שהופיעה מעט פעמים קיבלה ציון גבוה על מקוריות, וההפך. במבחן אחר הוצגו בפני הנחקרים חפצים והם התבקשו תוך חצי דקה לתאר את התיאור המאפיין (והמקובל) ביותר שלו. כל הנחקרים נסרקו במכשיר-FMRI שבחן את הפעילות המוחית שלהם בעת שנתנו את התשובה.

החוקרות גילו שבקרב משתתפים שממוצע המקוריות שלהם היה גבוה הייתה פעילות מוחית מוגברת במערכת "האסוציאטיבית", מערכת מוכרת (שכוללת אזורים במוח המדיאלי הקדמי) שפועלת בעיקר ברקע של הדברים, בעת חשיבה לא מרוכזת, בדומה לחלומות בהקיץ.

אולם החוקרות גילו שבעת מתן תשובה מקורית מערכת זו אינה פועלת לבד. בכדי שהתשובה תהייה מקורית, מערכת נוספת פועלת בשיתוף פעולה: מערכת השליטה הניהולית – מערכת הקשורה לנורמות חברתיות ולכללים. מערכת "שמרנית" יותר. עוד מצאו החוקרות שככל שהקשר הזה חזק יותר, כלומר, ככל שמערכות אלה פועלות טוב יותר במקביל, כך רמת המקוריות של התשובות עלתה.

"מצד אחד, בוודאי שיש צורך במערכת שזורקת רעיונות חדשניים, אולם יש גם צורך במערכת שתדע להעריך עד כמה הרעיונות האלה ישימים והגיוניים. היכולת הזו של המוח לעבוד במקביל בין שתי המערכות האלה היא מה שיוצרת את היצירתיות. ייתכן שהיצירות הנשגבות ביותר של האנושות נוצרו על ידי אנשים עם קשר גבוה במיוחד בין שתי המערכות", סיכמו החוקרות.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן