המשפחה והתקשורת – זוגיות נהדרת

כיצד משפיעה התקשורת על היחסים של ההורים עם הילדים? כיצד נראית המשפחה החדשה בעידן המחשב ? טור אישי על הקשר שבין תקשורת ומשפחה

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
ילדים ומשפחה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC3-sa-by מאת: Samoano

המשפחה מהווה מוסד מרכזי ומשמעותי בחיינו ובחיי ילדינו. המשפחה מהווה מקור לאהבה, ביטחון, תמיכה והכוונה לאורך כל השנים. בעבר, המשפחה היוותה חוצץ בין המרחב הפרטי לציבורי ובין המבוגרים לילדים. המשפחה הנה בסיס להגדרת גבולות, חוקים, ערכים והתנהגויות.

בשנים עברו, המשפחה הורכבה מאב ואם שגידלו ילדים וניהלו תא משותף. עם הזמן שינתה את פניה וכיום יש משפחות מגוונות הכוללות שתי אימהות או שני אבות ולעיתים אף הורה אחד המגדל ילדים בעצמו.

במקביל, התקשורת השתכללה עם השנים, תכניה הפכו מגוונים יותר, אפשרויות השימוש בה הפכו ידידותיות יותר ופרטניות יותר ויותר. התקשורת מאפשרת לנו להתעדכן במה שקורה בעולם, לעבוד מהבית ולהתבדר בשעות הפנאי. התקשורת נכנסה למשפחה ושינתה את אופן התנהלות הפרטים סביבה ביחד ובנפרד. התקשורת מאפשרת למידע לחלחל פנימה והחוצה ולחבר את המשפחה עם הסביבה מחד. מאידך, התקשורת מאיימת לפרק את המשפחה.

המציאות המשפחתית החדשה הופכת את אמצעי התקשורת השונים לדיירים קבועים בבית ולחלק בלתי נפרד מחיי המשפחה. איש אינו יכול לדמיין את חייו וחיי משפחתו ללא התקשורת: האם מישהו מאתנו יכול לחשוב על בילוי משפחתי ללא מסך הטלוויזיה בסלון (או בחדרים)? האם ניתן לתקשר עם העולם והסביבה ללא מחשב בחדר העבודה (או מחשבים בכל חדרי הילדים)? האם ניתן להתעדכן במתרחש בסביבה הקרובה והרחוקה ללא התקשורת? כיום, הורים וילדים מדברים בסקייפ, מעבירים מסרונים בין החדרים ומתעדכנים בתמונות משפחתיות בפייסבוק. הילדים של היום הופכים להיות מומחים וההורים חסרי אונים.

המפגש בין המשפחה והתקשורת מאפשר לבחון את משמעות התהליכים החברתיים בזעיר אנפין. המשפחה מהווה כר פורה ומעניין לדיון על משמעותם החדשה של משתני זמן ומרחב, יחסים בין הורים וילדים, פיקוח וכוח, הבניה חברתית ומגדרית, תרבות הנעורים ועוד. כולנו חיים במשפחה ומשתמשים בתקשורת אבל לא עוצרים לחשוב על משמעות שילוב זה בחיינו.. אז איך נראית המשפחה החדשה??

טור זה ינסה להתמודד עם שאלות אלה ואחרות ואף לתת כיוונים לתשובות. אנסה ליצור דיון וירטואלי מתמשך בקשר שבין תקשורת ומשפחה סביב מוקדי עניין שונים. כל זאת בכדי להבין את משמעותה של המציאות התקשורתית שבה כולנו חיים כיום ומגדלים בה את ילדינו.

מאת: ד"ר שלי גפן.ד"ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ' פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.

דילוג לתוכן