הנחיות משרד הבריאות למי שחוזר מסין

משרד הבריאות הישראלי מפרסם הנחיות לבידוד למי שהיה בסין במהלך 14 הימים האחרונים – וירוס הקורונה החדש ומורה כיצד לטפל באדם המצוי בבידוד בית:  איך על מי שחזר מסין להתנהג ? מהו בידוד בית ? משרד הבריאות מפרסם הוראות מחייבות כיצד לפעול ואיך להיות בבידוד, עבור מי שהיה בסין במהלך 14 הימים האחרונים אפילו לשהות קצרה. זאת לנוכח ההנחיה של משרד הבריאות לא להכניס ארצה אנשים ששהו בסין ואינם תושבי או אזרחי ישראל. משרד הבריאות מפרסם את הנחייתו עבור ישראלים שהגיעו ארצה בחזרה מסין ונדרשים מעתה להיות בבידוד למהלך שבועיים מהמועד בו חזרו מסין. על פי הנחיות משרד הבריאות על ישראלי ששב מסין, להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית, להימנע מלצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים כולל מקום עבודה, מוסדות חינוך, בתי חולים ומרפאות, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, לתקופה של 14 ימים ממועד השהייה האחרונה בסין. 14 יום אלה הינם תקופת הדגירה ולכן על האדם להיות מבודד במהלכם כדי להפחית סיכון שידביק אחרים, במידה ולקה בנגיף הקורונה.

וירוס הקורונה - הנגיף ממשיך להפשט. משרד הבריאות מורה על בידוד המגיעים מסין למשך 14 יום. צילום Анастасия Гепп Pixabay
וירוס הקורונה – הנגיף ממשיך להפשט. משרד הבריאות מורה על בידוד המגיעים מסין למשך 14 יום. צילום Анастасия Гепп Pixabay

בתוך כך מדווח כי מספר החולים בנגיף הקורונה עובר את 14,000 איש וכי מעל 100,000 איש מצוים במעקב רפואי מחשש להידבקות בקורונה. עד כה מתו מעל ל300 איש כאשר מקרה נוסף של מוות דווח לראושנה מחוץ לסין בפיליפינים של אדם שחזר מסין.

בהמלצת משרד הבריאות הוחלט על סגירת מעברי הגבול למי שביקר בסין ב-14 ימים האחרונים ולהורות על בידוד בית לישראלים המגיעים ארצה. במערכת הבריאות סבורים כי ככל הנראה הגעת הנגיף ארצה היא בלתי נמנעת אך מקפידים על ביצוע הנחיות לבידוד ולטיפול כפי שפורסמו ומבקשים מן הציבור לפעול בהיגייניה וזהירות על מנת לדחות ככל הניתן את מועד הגעתו של הנגיף והיקף התפשטותו.

במשרד הבריאות מדגישים כי במקרה של שיעול, הופעת חום, או קוצר נשימה, על החולה או קרובו לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בחדר המיון, וליידע מראש בשיחת טלפון את חדר המיון או את המרפאה על כך שצפוי להגיע חולה ששהה בסין.במשרד הבריאות מדגישים כי “גם במצב רפואי אחר, הדורש טיפול, יש ליידע מראש טלפונית את הגורם המטפל, על הגעת מטופל ששהה בסין. בכל מקרה לכסות את הפה והאף במסיכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.”

לצד המלצתם לישראלים להמנע מטיסה לסין בכלל, במשרד הבריאות מדגישים כי הנחייה זאת ניתנת בשל “התפשטות המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה החדש בסין ובמדינות נוספות ועל מנת למנוע ככל שניתן התפשטותה בישראל. היעדרות מעבודה בתקופת הדגירה תיחשב כהיעדרות בשל מחלה כפי שיוסדר בצו של משרד הבריאות, בכפוף להצגת אישור על מועד עזיבת סין. אין לפנות לרופאי המשפחה לקבלת אישור מחלה בגין ההיעדרות.”

אם בתום היום ה15 לאחר מועד השהייה האחרונה בסין לא התפתחו סימני חום או שיעור או קוצר נשימה, אפשרי לחזור לעבודה ולפעילות רגילה.
הנחיות לבידוד שפרסם משרד הבריאות בשפה הסינית 新型冠状病毒感染的肺炎通知 – 近期14天内去过中国的人 

מהם סימפטומי מחלת וירוס הקורונה?
סימני המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה מזכירים מאד את התסמינים של וירוס שפעת והינם” שיעול, קושי נשימה, קוצר נשימה או חום.
במשרד הבריאות מדגישים שלא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף הקורונה החדש לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות. במקרים חמורים, המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת מצוקה נשימתית חמורה ARDS , לאי ספיקת כליות ואף למוות.

כיצד מאבחנים הדבקה בווירוס הסיני – הקורונה?
אבחנת של מחלה כתוצאה מווירוס הקורונה או חשד שאדם חלה בקורונה מחייבת בדיקה של דגימת הפרשות ממערכת הנשימה במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות.

מה לגבי משלוחים מאתרי קניות כמו Aliexpress, אמזון ועוד בהם המשלוח יוצא מסין, האם יש בהם סיכון?
במשרד הבריאות טוענים לגבי משלוחים ש”אין בהם סיכון. ככל הידוע, נגיפי קורונה אינם מועברים באמצעות חפצים או מזון, ולא דווח על העברת המחלה בדרך זו.”

האם יש טיפול או חיסון כנגד מחלה מווירוס הקורונה?
למרות שהוחל במציאת חיסון וטיפול לנגיף הקורונה, אין טיפול ייחודי למחלת נגיף הקורונה החדש וטרם פותח חיסון כנגד הנגיף.  הטיפול בחולה הינו טיפול תומך וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל.

מה לעשות במקרה שיש לי תסמיני שיעול, חום או קשיי נשימה בתוך 14 יום ממועד החשיפה האפשרי לאדם עם וירוס (למשל חוזרים מסין):
על פי ההנחיות לבידוד ולטיפול בעת חשש להדבקה שפרסם משרד הבריאות במקרה כזה, יש לפנות בהקדם לרופא מטפל בקופת החולים או בחדר מיון, לעדכן כאמור טלפונית על כך שמגיע חולה שהיה טרם להגעה בסין. ההגעה למרפאה או חדר המיון צריכה להיות בתחבורה לא ציבורית תוך שהחולה לובש מסיכה על אפו או מכסה את פיו ואפו בבד זמין. בעת הכניסה לחדר המיון יש להודיע על היות החולה בסין.

בידוד ביתי במקרה של נגיף הקורונה

מה הן ההנחיות לבידוד בית:
אדם ששהה במהלך 14 הימים האחרונים בסין נדרש לשהות למשך שבועיים בבידוד בביתו ואסור לו לצאת מביתו אלא אם נדרש להגיע לבית חולים.
האדם החוזר מסין נדרש לשהות בבידוד בחדר נפרד משלו שהינו מאוורר היטב עם דלת סגורה מיתר הבית. על פי הנחיות לבידוד של משרד הבריאות יציאה שלו מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות ולזמן קצר, תוך כדי כיסוי הפה והאף במסכה כירורגית (מסכת אף-פה). במשרד הבריאות מדגישים כי במקרי בידוד, חובה לצמצם את מספר האנשים הנכנסים לחדר של האדם בבידוד, עם עדיפות לאדם אחד בריא ללא מחלות רקע המגבירות את הסיכון (להלן המטפל). אין להכניס מבקרים שיהיו במגע עם האדם המצוי בבידוד. יש לוודא שכלל אזורי הבית המשותפים כמו מטבח ושירותים מאווררים היטב.

 

הנחיות לבידוד למי שמטפל באדם אחר:

  • האדם שמטפל במי ששהה בסין בשבועיים האחרונים נדרש לעטות על פניו מסכה כירורגית שמכסה את הפה והאף בכניסתו לחדר האדם בבידוד.
  • על האדם המטפל לא לגעת במסכה במהלך השימוש. במידה והמסכה נרטבת או מתלכלכת על המטפל להחליף אותה מייד. לאחר שהמטפל יוצא מהחדר, עליו להסיר את המסכה, להשליכה לשקית סגורה ולשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול.
  • על המטפל להשתמש בכפפות וחלוק חד-פעמיים בכל פעם שהוא מצוי במגע עם האדם וסביבתו כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.
  • על האדם המטפל להימנע ממגע ישיר עם נוזלי הגוף, ובמיוחד הפרשות מהפה, דרכי הנשימה, שתן וצואה של האדם.
  • על האדם המטפל באדם המצוי בבידוד, לשטוף ידיים במים וסבון או לחטאן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול לאחר כל מגע עם האדם או עם סביבתו המיידית, לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים. יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי במידה ועל הידיים יש לכלוך הנראה לעין.

הנחיות בידוד ביתי :

אדם המצוי בבידוד בביתו נדרש לשמור על היגיינה ולנקוט זהירות מהדבקת אחרים. על פי ההנחיות לבידוד ביתי שפרסם משרד הבריאות אדם המצוי בבידוד עקב חזרתו ארצה או חשש לוירוס נגיף הקורונה:

  • יש להימנע משימוש משותף עם האדם בחפצים העלולים להעביר את הנגיף, כמו כלי אוכל, מגבות, מצעים, מברשת שיניים או סיגריות. ניתן לשטוף כלי אוכל במים וסבון כלים.
    על כל בני הבית להקפיד על שטיפת ידיים בכל עת.
  • על האדם המצוי בבידוד לשטוף ידיים במים וסבון או יחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול לפני ואחרי הכנת אוכל, לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים. במשרד הבריאות מדגישים שמוטב לשטוף במים וסבון על פני חומר חיטוי. עוד מציינים כי אם יש על הידיים לכלוך נראה לעין, עדיף להשתמש בניידות חד פעמיים לייבוש הידיים.
  • על האדם המצוי בבידוד להקפיד על כיסוי הפה והאף בעת עיטוש או שיעול, בעדיפות אל תוך מטפחת חד פעמית או מרפק מכופף. מטרת כיסוי הפנים היא למנוע מפיזור הנגיף. מיד לאחר מכן ישטוף ידיים במים וסבון או יחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול.
  • על האדם השוהה בבידוד, על מטפלים וצוות רפואי להשתמש בכפפות חד פעמיות וחלוק חד פעמי בעת מגע עם משטחים, בגדים ומצעים מלוכלכים.
  • יש לנקות ולחטא כל יום משטחים כגון שולחן ליד המיטה, מסגרת המיטה ורהיטים נוספים בחדר החול עם חומר חיטוי ביתי רגיל.
  • יש לאחסן את כל כביסת האדם בשקית ייעודית בחדר האדם עד למועד הכביסה. הכביסה תיעשה עם סבון כביסה רגיל בטמפרטורה של 60 מעלות צלזיוס.
  • מוצרים חד פעמיים כמו מסכות, כפפות וממחטות שקשורים לטיפול באדם יש להשליך לתוך שקית ייעודית בחדר האדם ולסגור היטב את השקית לפני הפינוי לפח אשפה חיצוני.