הנקה וחשיפת תינוקות למזון

משרד הבריאות מעדכן את המלצותיו לגבי הנקדת תינוקות וחשיפתם למזון בגיל צעיר

מהי מדיניות החשיפה הנכונה של תינוקות ופעוטות למזון רגיל במהלך הנקה ? באיזה גיל רצוי להתחיל לחשוף את התינוק למזון ובאילו כמויות ? דו”ח חדש של משרד הבריאות מתווה מדיניות טיפולית עבור גורמי מקצוע בתחום הבריאות בהתבסס על ממצאים מחקרים והמלצות בינלאומיות בתחום תזונת פעוטות ותינוקות. הדו”ח מחליף דו”ח קודם בנושא זה שפורסם לפני כשלוש שנים.

הנקה של תינוקת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות משרד החקלאות האמריקאי USDA
הנקה של תינוקת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות משרד החקלאות האמריקאי USDA

מן המלצות בנושא הנקה עולה כי רצוי להניק עד גיל 6 חודשים והמשכה של הנקה בתוספת מזון משלים לחלב אם מומלץ עד גיל שנה ויותר מכך, כל עוד ההנקה מתאימה לתינוק ולאימו.

בנוסף עולה מן ההמלצות כי כדאי לחשוף את התינוק להזנה משלימה (טעימות מזון) כבר בגיל 6 חודשים אך לא לפני גיל 4 חודשים. החשיפה להזמנה משלימה צריכה להעשות באופן מדוד ובכמויות קטנות, לאחר שהתינוק “הראה סימני מוכנות” וזאת בין גיל 4 לגיל 6 חודשים. (מוכנות התינוק קשורה למספר פרמטרים מוטוריים כמו יכולת תינוק להשאר במצב ישיבה עם החזקת ראש יציבה, תאום עיניים, פה וידיים, בליעת מוצקים תקינה ועוד).

עוד עולה מן ההמלצות כי הנקה לא רצויה במקרים נדירים של אמהות נשאיות נגיף איידס HIV, חולות שחפת, נשים הסובלות ממחלות מטבוליות ספציפיות או נשים בטיפול תרופתי המותווה כנגד הנקה.
עוד מציינים המחברים בדו”ח כי הנקה עדיפה על תזונה משלימה בתחליפי חלב אם (לדוגמה סימילק או מטרנה) והם בעל יתרונות בריאותים לאם וליד כמו הפחתת סיכון לזיהומים במערכת העיכול, דלקות אוזניים, השמנת ילדים, מוות בעריסה,, אסטמה ואטופיק דרמטיטיס, זיהומי מערכת העיכול ואף הפחתת סיכון לסרטן שחלות, סרטן שד וסוכרת באימהות מניקות.

מחברי הדו”ח מציינים שהוא לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי או מציג הנחיות טיפול לתינוקות ופעוטות הזקוקים לטיפול תזונתי מיוחד.