הנקה משפרת יכולות שכליות בילדים

הנקה של ילדים ובמיוחד ילדים שנולדו לפני תום תקופת ההריון, משפרת את התפתחות יכולותיהם השכליות בהשוואה לילדים שהוזנו בבקבוק.

שי לביא

עודכן בתאריך

תזונהבריאות הילד
הנקה של תינוקת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות משרד החקלאות האמריקאי USDA

הממצאים העלו כי הנקה משפרת יכולות שכליות של ילדים

להניק או לא להניק ? תוהות אימהות רבות לאחר הלידה. מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצביע על קשר ישיר בין הנקה לבין התפתחות יכולות שכליות בילדים.

החוקרים בחנו את ההשפעה של הנקה על 11,101 תינוקות שנולדו לפני המועד בשבוע ה28- עד 36 להריון , וב778 תינוקות שנולדו במועד בשבוע ה-37 עד 42 להריון.

החוקרים ניתחו את הנתונים שנאספו ממדגם שנערך בבריטניה, לאחר שמיינו את הילדים, בהתאם לפרקי הזמן שבהם זכו התינוקות להנקה של אימהותיהן ולאחר שבחנו את היכולות השכליות שהפגינו הילדים (עד גיל 5) במבחנים כמו שיום מילים ואוצר מילים, יצירת דפוסים שכליים ותפיסה ויזואלית-התאמת תמונות.

ממצאי המחקר שפורסמו בכתב העת לרפואת ילדים Journal of Pediatrics, מצטרפים לממצאים נוספים בדבר התועלת הבריאותית הטמונה בהנקה של תינוקות בחלב האם ובהליך ההנקה לתינוק ובין היתר הפחתת הסיכון של תינוקות שמוזנים בחלב אם בהנקה לחלות באלרגיות, לסבול משלשולים, מדלקות אוזניים, מבעיות נשימה כמו אסטמה, ממחלת סכרת נעורים מדלקת ריאות ועוד.

 ניתוח ממצאי המחקר העלו כי ההישגים של הילדים שהאימהות שלהן האכילו אותן בהנקה, היו גבוהים יותר באופן משמעותי בהשוואה לאלה שלא זכו להנקה של האמא לאחר ההריון. עוד העלו החוקרים כי כי ככל שמשך הזמן של ההנקה היה אורך יותר, כך השתפרו הישגי הילדים במבחנים המודדים את היכולות השכליות.

במבחנים מצאו החוקרים כי ילדים שנולדו בתום תקופת ההריון הרגילה, והונקו לפחות 4 חודשים היו בעלי הישגים טובים יותר במבחני התאמת תמונות, ואילו ילדים אלה שהונקו מעל 6 חודשים, הוכיחו הישגים טובים יותר במבחני אוצר מילים. כמו כן מצאו החוקרים כי ילדים שנולדו לפני הזמן, ושזכו להנקה מחלב אימן לפחות חודשיים, הראו הישגים משופרים במבחני התאמת תמונות ובמבחני יצירת דפוסים שכליים.

החוקרים מסכמים כי הנקה של ילדים ובמיוחד ילדים שנולדו לפני תום תקופת ההריון, משפרת את התפתחות יכולותיהם השכליות באופן שמקנה להם יתרון התפתחותי של חודש עד שישה חודשי התפתחות בהשוואה לילדים שלא הונקו.

דילוג לתוכן