הסלולרי בבית הספר

אם לא נוכל לנצח אותם – אולי נצטרף אליהם ? הסמארטפון מגיע לביה”ס

הנה התחילה עוד שנת לימודים כסדרה (באופן מפתיע) וכל הילדים נכנסו למסגרות. כל ילד הגיע לכיתתו מצויד בתיק, קלמר, ספרים ומחברות ופלאפון חדיש שרכשו לו הוריו לכבדו השנה החדשה. מזה כמה שנים שהילדים מגיעים עם פלאפונים לבית הספר, משחקים בהם בזמני ההפסקות, מתכתבים עם ההורים ואפילו היו כמה מקירם של העתקות באמצעות המכשירים.

כבר הרבה נאמר ונכתב על ההשפעה השלילית של הפלאפונים על הילדים בכלל ועל מקומם בבית הספר בפרט, אך השנה משרד החינוך הגדיל לעשות והעלה הצעה לשילוב הפלאפונים בלימודים ברוח “אם לא נוכל לנצח אותם – נצטרף אליהם”. השאלה הנשאלת היא מה משמעות ההצעה הזו עבור ילדינו הבאים ללמוד בבית הספר, מה המשמעות למוריהם המנסים ללמדם למול כל הגירויים מסביב? וכן מה המשמעות החברתית של הצעה זו ?
ראשית, הפלאפונים מהווים בסיס לתחרות וקנאה בין ילדים הרואים במכשיר דרך להציג את עצמם ואת מקום החברתי בסביבה ובכיתה. ילדים רבים משכנעים את הוריהם לרכוש עבורם מכשירים מתקדמים בגלל שלאחרים כבר יש ואינם רוצים להרגיש חריגים. האמנם אנחנו כהורים רוצים לתרום לתחרות זו? מה הפלאפון באמת אומר על הילד שלנו ? בנוסף, ישנם הורים שאינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש פלאפונים יקרים ולא מסוגלים לעמוד בתחרות זו ולכן נותרים מאחור גם במסגרת בית הספר שאמור ליצור שוויוניות בין התלמידים וביכולת הלימודית שלהם.

שנית, בית הספר אמור להיות מסגרת המקנה ידע לילדים באופן מנותק ממסגרות אחרות בחייהם ובכללן התקשורת המהווה גורם מרכזי בחיי היומיום שלהם כמקור בידור, פנאי ולמידה. הסמארטפון בפרט מהווה פלאפון המשלב פונקציות רבות ומגוונות ולכן עלול להוביל למשחק ולפעילויות חלופיות מלמד הלמידה הנדרשת בכיתה בשל הסחות הדעת הקיימות בו. בנוסף, יש לקחת בחשבון שילדים רבים עושים שימוש בפלאפונים בזמני השיעורים ללא אישור המורה וכעת יקבלו לגיטימציה לשימוש זה.

שלישית, ההפסקות בבית הספר נועדו למנוחה מהשיעורים ולמשחק חברתי עם ילדים אחרים בכיתה הכולל הוצאת אנרגיה, פעילות גופנית לצד שיתוף פעולה חברתי וקבוצתי בכיתה. נוכחות הפלאפונים עלולה לגרום לבידוד הילדים גם במסגרת בית הספר, כאשר כל ילד ממוקד במכשיר שלו והשימוש בפלאפון מחליף את המשחק עם חברים והוצאת האנרגיה הדרושה ליעילות הלמידה הממושכת בכיתה.

אין ספק שאי אפשר להתעלם מנוכחות הפלאפונים החכמים בחיי הילדים (שהם כאמור המנהלים והמומחים החדשים..) בהקשרים שונים בבית, במשפחה, ביציאה מהבית ועם חברים אך ניראה לי שדווקא מציאות תקשורתית זו מחייבת חשיבה והגבלה של המכשירים במסגרת בית הספר כבועה המציעה אלטרנטיבות אחרות של למידה עבור דור המסכים. כולנו יודעים שרוב הילדים מגיעים עם פלאפונים לכיתה אך אולי כדאי להשאיר את הסיטואציה כך ולא לתת להם מקום של כבוד!

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ’ פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.