הסמארטפון והילדים החכמים

הסמארטפון והילדים החכמים – מה מקומם בחיי הילדים ומה מקומנו כהורים ?

פעם הובטח שלכל ילד יהיה מחשב בישראל. חלק מהתוכניות הללו בוצעו ואחרות נגנזו אבל בהחלט ניתן לומר שהיום יש לכל ילד פלאפון (וברוב המקרים הוא פלאפון חכם ולא פשוט). הורים רבים נוטים לרכוש לילדיהם מכשיר נייד כדי שיוכלו ליצור עמו קשר כשיימצא מחוץ לבית. אחרים נגררים להחלטה בגלל הסיבה שלכולם יש ואינם רוצים שילדם יהיה חריג (חס וחלילה !). במבחן התוצאה נוכל לראות כמעט כל ילד צעיר (מגיל חמש) מסתובב עם נייד בכיס או בתיק. אז מה משמעות המכשיר הזה בחייו של העלם הצעיר ?

שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman
שימוש ברשת האינטרנט והשפעות על ילדים. מקור: ויקיפדיה. מאת: Peter Welleman

נתחיל דווקא מההיבטים החיוביים: הפלאפון אכן מאפשר לילד להרגיש שאינו לבד כשהוא הולך הביתה מבית הספר שכן הוא יכול לתקשר עם ההורים או חברים בכל זמן ומכל מקום. הפלאפון מבטל את הצורך להיות במרחב פיזי משותף עם אחרים בכדי לתקשר איתם, כמו שיחה עם חבר שגר מחוץ לעיר (או מחוץ לעיר) או העברה של צילום המבחן שקיבלנו חזרה לעבודה של אימא. שנית, הפלאפון מאפשר לו לעשות פעולות שונות כמו להתבדר, לשחק, לצלם או לחפש מידע נדרש. הפלאפון מאפשר למידה, רכישת מיומנויות חדשות, תפיסת מרחב מתקדמת ואף שימוש באנגלית.

מהסתכלות שלילית אין ספק שהמכשירים הללו גוזלים זמן יקר של פנאי המוקדש לבהייה מול המסך תוך ניתוק מהסביבה. ילדים רבים ‘מבלים’ אצל חבר, כשכל אחד מהם מבלה בנפרד. בדומה, משפחות רבות מנהלות את חייהן סביב המסכים והמסכים מבודדים את בני המשפחה זה מזה, למרות שהם מצויים באותו מרחב פיזי. יתרה מכך, הסמארטפון מאפשר לילדים חשיפה לרשת האינטרנט על כל המשתמע מכך ללא פיקוח של המבוגרים. היום כבר אין משמעות לנוכחות טלוויזיה או מחשב בחדר הילדים, שהרי הם יכולים לעשות הכל בעצמם דרך המסכים הקטנים: הם יכולים לגלוש באתרים בעייתים ולהיחשף לתכנים שאינם הולמים או מתאימים לגילם, הם יכולים לתקשר עם זרים, להעלות תמונות לפייסבוק ולנהל חיים שלמים ללא ידיעת המבוגרים.

הם חיים סביב המכשירים בכל הקשר בחיים והוא הופך לחבר אמיתי. הם לא יודעים להעסיק את עצמם בלעדיו, הם לא יודעים להשתעמם ולא מסוגלים לחוות חוויות בלי לדווח עליהן או לתעד אותן עבור האחרים. זאת ועוד, הם לוקחים את המכשיר לכל מקום כולל לבית הספר והוא מפריע להם בריכוז בלימודים, שכן הם מתעסקים מתחת לשולחן בקריאת הודעות ובעדכונים בפייסבוק. עכשיו החלה דאגה מכך שהוא עוזר להם גם להעתיק במבחנים ועוד לא הזכרנו סכנות כמו אימוץ העיניים, קרינה ועוד.

אז מה עלינו לעשות כהורים החיים לצד ילדי הסמארטפונים? ראשית עלינו להבין שזה העולם שבו הם חיים, למרות שהוא שונה ממה שאנו מכירים או הכרנו כילדים ויש בו גם יתרונות רבים. מצד שני, עלינו לעזור להם להבין שיש חיים מעבר למסכים ולהגדיר במשותף זמנים ותכנים רצויים, גם בעיסוק במסכים קטנים. עלינו לוודא שהשימוש בפלאפונים לא יבוא על חשבון דברים חשובים כמו קשרים ‘אמיתיים’ עם משפחה וחברים, לימודים ועוד. בנוסף, יש לקבוע מה מידת ההתערבות שלנו כהורים סביב שאלות של עצמאות או פיקוח בשימוש, תוך התייחסות לגילאים.

דבר אחרון בנימה קצת אחרת, לא כולנו באמת חייבים לרכוש להם פלאפונים, גם אנחנו גדלנו לא רע בלעדיהם ובוודאי שלא המילה ‘כולם’ צריכה להיות הסיבה והגורם לרכישה. מותר להגיד לא לקנייה או להגדיר מראש מה מותר ומה אסור במידה ורוכשים, כי אחרי הכל אנחנו עדיין ההורים הלא וירטואליים של הילדים !

מאת: ד”ר שלי גפן. ד”ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ’ פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום.