הפחתת זיהומים בבתי חולים

חוקרים פיתחו דרך להפחתת זיהומים נפוצים בבתי חולים

כיצד ניתן להפחית זיהומים של חולים המאושפזים בבתי חולים ? חוקרים אמריקאים דיווחו כי פיתחו דרך חדשה המבוססת על תהליך מולקולרי המאפשר לגוף להתגונן מפני השפעותיו של חיידק קלוסטרידיום דיפיסיל Clostridium difficile infection, טכניקה שעשויה להוות שיטה חדשה לטיפול במחלות מעיים, שהפכו לזיהום נפוץ ההולך ומחמיר בבתי החולים.  

מגדל האשפוז בבית החולים איכילוב- המרכז הרפואי תל אביב. צילום: מערכת פורטל הדוקטור.
מגדל האשפוז בבית החולים איכילוב- המרכז הרפואי תל אביב. צילום: מערכת פורטל הדוקטור.

בארצות הברית לבדה, מליוני אנשים לוקים בזיהום מידי שנה, מגמה ההולכת ומחמירה בעשור האחרון, בעיקר בשל התפתחות עמידות של חיידקים הגורמים זיהומים של קלוסטרידיום דיפיסיל . זיהומים אלה הם חריפים ועלולים להוביל למוות, והם מתגלים תדיר בבתי חולים בארה”ב, במיוחד בחולים כרוניים ומבוגרים. כיום אחד משני סוגי אנטיביוטיקה משמשת את הרופאים לטיפול בזיהום זה, אולם חמישית מהמטופלים חווים נסיגה וחזרה של הסימפטומים של המחלה.

לדברי החוקרים הטיפול באנטיביוטיקה יוצר תנאים להתפתחות של החיידק והדבקה מחודשת ולכן ביקשו החוקרים לפתח טיפול ייחודי שמונע זאת; הטיפול המוצע של החוקרים מבוסס על כך שהחיידק קלוסטרידיום דיפיסיל משחרר טוקסינים (חומרים מזיקים) למעיים וכך גורם לשלשול וכיבים באמצעות יצירת דלקתיות בתאי המעי. הטוקסין משתחרר רק בעת התרבות החיידק. כאשר משתמשים באנטיביוטיקה לשימוש בזיהום אחר, היא משנה את הסביבה החיידקית במעי כתהליך משני והורגת את חיידקי המעי שבאופן טבעי מתחרים עם חיידק קלוסטרידיום דיפיסיל על אנרגיה בסביבת הגידול של המעי.

החוקרים מצאו במעבדה תאים אנושים במעייים בעלי יכולת לשחרר מולקולות המשתקות את הטוקסינים של החיידקים והופכים אותם לחסרי השפעה. בחיות מעבדה, הוכיחו החוקרים כי שימוש בתרופה המעודדת את התהליך, תרופה המוכרת כחלבון s-nitrosylation מונעת מהטוקסינים שמפריש החיידק מלפגוע בתאי המעיים. בעקבות ממצאי מחקר זה, החוקרים יחלו בסדרת ניסוים קלינים בבני אדם להוכחת פעילות השיטה.
המחקר נערך על ידי חוקרים אמריקאים מבית הספר לרפואה על שם דיוויד גפן באוניברסיטת קליפורניה ומאוניברסיטת טקסס שבארצות הברית. ממצאי מחקר זה פורסמו לאחרונה בכתב העת המדעי Journal of Nature Medicine .