גילוי:הפחתת כאבי מפרקים בעזרת אשליה אופטית

גילוי מקרי הוביל למחקר בו גילו החוקרים יעילות רבה למכשיר אשליה אופטית בהפחתת כאבי מפרקים

שי לביא

עודכן בתאריך

גיל הזהבאורטופדיה
כאבי מפרקי ידיים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: Biswarup Ganguly

מחקר חדש מצביע על מכשיר פשוט להפחתת כאבי מפרקים בעזרת אשליה אופטית

גילוי מקרי של חוקרים מאוניברסיטת נוטינגהם באנגליה, העלה כי אשליה אופטית פשוטה עשויה להפחית באופן משמעותי כאבי מפרקים בידיים, ואף להעלים באופן זמני כאבים במפרקים.

קיימים ממצאים התומכים בסברה כי טיפולים שבמסגרתם נעשה שימוש למטרות רפואיות באשליות אופטיות, ללא שימוש בתרופות, עשויים להועיל בשיפור כאבים כרוניים, במיוחד שיפור של מצבים בהם מקורו של הכאב קשור למקור מוחי- קורטיקלי.

לדוגמה- טיפול באמצעות אשליות בהן נעשה שימוש במראה והפחתת גודל, עשוי להפחית כאב ראומטולוגי בקרב חולים הסובלים מתסמונת כאב אזורי מורכב complex regional pain syndrome type 1 (CRPS1), חולים שמרביתם מתאפיינים בייצוג מוחי לקוי של איברי גופם, אשר חלקם מדווחים על הידיים שלהם כגדולות או מצומקות יותר מאשר במציאות.

לפיכך, לדעת החוקרים, אם ייצוג לקוי של איברי הגוף, כמו הידיים נמצאים כקשורים לכאב באיברים אלה, אזי עריכת עיוותים תפיסתיים המדמים בעיני החולה את האיברים באופן שונה מהמציאות, עשוי לסייע בהפחתת כאבים אלה.

המחקר נערך לאחר שהחוקרים גילו ביום פעילות אוניברסיטאי כי כאבי מפרקים של חולים במחלות פרקים כמו אוסטאוארטריטיס, שהשתמשו במתקן מסוים הפועל על טכנולוגיה ייחודית הקרויה Mirage, אשר מושתת על מצלמת וידאו שמצלמת את הידיים של המשתמשים ומציגה אותן למשתמש באופן מעוות, מתקן שהיה אמור להוות פעילות אטרקציה מדעית לציבור, חוו צמצום ניכר בכאביהם.

במחקר זה, בהתבסס על הגילוי של החוקרים כאמור, שנחשף בדרך מקרה, בחנו החוקרים את השפעת המכשיר על כ-20 משתתפים בני גיל 70 אשר אובחנו עם כאבים ארטריטייים- של המפרקים בידיים או באצבעות הידיים, נבדקים אשר לא עשו שימוש באותה עת במשככי כאבים שחרגו משימוש בפרצטמול (תרופות כמו אקמול).

הנבדקים דיווחו לפני השימוש במתקן על כאבים ואילו לאחר השימוש במתקן, דיווחו כי שיטה זו שכללה הגדלה והקטנה של תמונת הידיים שלהם, הקטינה את כאביהם. הממצאים הצביעו על כך שהשיטה הייתה יעילה ב- 85% מהמטופלים, שהתאפיינו בכאבי אוסטאוארטריטיס – מחלת מפרקים, לאחר שהללו הביטו בידיהם באופן שעיוות אותן באמצעות אשלייה אופטית, וחוו בעקבות זאת הקלה זמנית מידית בכאבים או סילוק מוחלט לפרקי זמן מסוימים בכאבים שלהם.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן