הפחתת השתתפות עצמית לטיפול בדום נשימה בשינה

מחקר חדש מעלה כי הפחתת השתתפות עצמית בעלות מכשיר תגביר את רכישתו בקרב השכבות העניות, תשפר את בריאותן ותמצם עלויות למערכת הבריאות

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחינוך, חברה, משפט
מיטת אשפוז בבית חולים. מקור:ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. צילום: Mattes

חוקרים: הורדת מחיר מכשיר לטיפול בדום נשימה תגביר את רכישתו בקרב השכבות העניות, תשפר את בריאותן ותמצם עלויות למערכת הבריאות

חוקרים ערכו מחקר המצביע על גורמים מרכזיים המנבאים אי רכישה של מכשיר שמסייע לחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה מרקע נטול אמצעים כלכליים. ממצאי המחקר מצביעים על כך שתמריץ כלכלי בדמות הפחתת ההשתתפות העצמית בגין רכישת מכשיר לטיפול ביתי בדום נשימה חסימתי בשינה משפר את איכות ותדירות קבלת הטיפול של חולים המגיעים מרקע סוציו אקונומי נמוך. 

ממצאי המחקר שזכה למענק מטעם המכון הלאומי לחקר שרותי בריאות במשרד הבריאות, פורסמו בכתב העת המדעי PloS One על ידי חוקרים מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב ומהמרכז הרפואי סורוקה, הפרופסור אריאל טרסיוק והפרופסור חיים ראובני.

סינדרום דום נשימה חסימתי בשינה גורר הפסקות נשימה, ירידה בריוויון של חמצן בדם בעת השינה ולנחירות. התסמונת של דום נשימה חסימתי בשינה מובילה לעודף לחץ דם, אין אונות, עייפות במהלך היום, מחלות לב וכלי דם והינה גורם סיכון לתאונות דרכים ותאונות עבודה.
הטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה נעשה באמצעות שימוש במכשיר מזרים אוויר במהלך הלילה שפועל על הזרמת לחץ חיובי של אוויר לדרכי הנשימה (CPAP) באופן המצמצם את הפסקות הנשימה בעת השינה, מוריד לחץ הדם, ומפחית סיכון למחלות הלב, עייפות וכך מפחית גם את הסיכון לתאונות.

החוקרים מצאו כי גורם מנבא חשוב שלפיו ניתן לדעת האם חולה ללא אמצעים כלכליים ישתמש במכשיר אם לאו, הייתה עלות ההשתתפות העצמית שעליו לשלם עבור המכשיר בעת רכישתו: החוקרים מצאו שכאשר הופחתה עלות ההשתתפות העצמית הנחוצה לרכישת המכשיר ל- 210 ₪ עלתה הסבירות לרכשית המכשיר פי 3.5 ב-350% ביחס לרכישת המכשיר על ידי חולים ששילמו מלוא סכום ההשתתפות העצמית הנדרשת כיום. עוד מצאו החוקרים כי רכישת המכשיר לטיפול בתסמונת מושפע גם מגורמים נוספים וביניהם תמיכה חברתית ועידוד לטיפול על ידי בני משפחה וחברים וגם מושפע מחומרת התסמונת.

החוקרים מדגישים כי מסקנות המחקר מצביעות על כך שהתמריץ הכספי בהפחתת ההשתתפות העצמית חשוב להענקת זמינות טיפול רפואי לחולים, במיוחד בקרב אוכלוסיות עניות שממילא יכולים להרשות לעצמם פחות ביטוחי בריאות כמו ביטוח בריאות מושלם/משלים/ ביטוחי פלטינום או ביטוח זהב וביטוחים פרטיים המקטינים את עלות ההשתתפות העצמית.
תמריץ זה חשוב גם על מנת לעודד חולים לטפל בטכנולוגיות רפואיות חיוניות אשר מצמצמות את התחלואה הקשה, מפחית את הצורך של החולים לגשת לבתי החולים והמרפאות לקבל טיפול שעולה למערכת הבריאות במשאבים, ומגבירה את זמינות שרותי הבריאות ומשפר את איכות החיים של החולים.

דילוג לתוכן