הפסקת עישון מפחיתה סיכון למוות

הפסקת עישון בגילאים צעירים – 30 עד 40 מפחיתה מאד את הסיכון מוגבר למוות בעקבות עישון

ממצאי מחקרים קודמים העלו כי אנשים שהפסיקו לעשן, לאחר שנים רבות בהן עישנו סיגריות הפחיתו את הסיכון שלהם לחלות במחלות הקשורות לעישון כמו סרטן ושיפרו את תוחלת חייהם במידה מסוימת. ממצאי מחקר חדש שפורסם בהתבסס על מדגם ענק של מעל מיליון נשים באנגליה מעלה כי הפסקת עישון של נשים שנהגו לצרוך סיגריות עד גיל 30 הועילה מאד ליכולת השיקום של הגוף והפסקת עישון זו גרמה להפחתה מצטברת של הסיכון שלהם למוות מוקדם בשל העישון בכ-97%. 

עישון וסיגריות. מקור : ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD
עישון וסיגריות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD

עוד העלו החוקרים כי נשים שהפסיקו לעשן לאחר שנים נוספות לקראת הגיען לגיל 40 גם נהנו מהפחתת הסיכון למוות מוקדם בגיל צעיר יותר בהשוואה לנשים שלא עישנו בשיעור ניכר של כ-90%.
מן הממצאים העלו החוקרים כי מכלל המדגם כ-6% מן הנשים נפטרו, וכי הגיל הממוצע של המוות היה 65. בעת תחילת המחקר היו 20% מהנשים מעשנות, 28% היו מעשנות לשעבר ו52% מעולם לא עישנו.

לאחר שיקלול הנתונים העלו החוקרים כי נשים שעישנו היו בסיכון מוגבר למוות מוקדם של פי 2.76 כלומר ב276% יותר סיכון למוות בגיל צעיר בהשוואה ללא מעשנות.

החוקרים מצאו כי גם נשים שעישנו פחות מ-10 סיגריות ביום סבלו משיעורים משמעותיים של סיכון עודף למוות מוקדם.
עוד העלו החוקרים כי עישון של נשים בגילאי 50 , 60 או 70 היה אחראי לכ-65% ממקרי המוות. כך לדוגמה מחלות כמו סרטן הריאות הקשור באופן מובהק לעישון ונמצא כי נשים שעישנו סבלו מסיכון של פי 20 לסרטן זה- 2000%.
המחקר בוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד שבממלכה המאוחדת (אנגליה). הממצאים פורסמו בג’ורנאל הנודע – דה לנסט.