הפסקת שימוש בסתימות שיניים אמלגם ומד חום כספית

יופחת השימוש בכספית בתעשייה וכן יופסק שימוש במד חום כספית וסתימות שיניים אמלגם.

מערכת האתר

עודכן בתאריך

רופאי שיניים
טיפול שיניים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: Barbaricino

אמנה עולמית חדשה תפחית שימוש בכספית: יופסק בהדרגה שימוש במד חום כספית ובסתימות שיניים אמלגם

ארגון הבריאות מודיע על קבלת האמנה בינלאומית להפחתת השפעות מזיקות של כספית על בני האדם ועל הסיבה. האמנה שתיכנס בהדרגה לתוקפה תפחית את השימושים של בני האדם בחומר הכספית לשימושים תעשייתיים ולשימושים רפואיים. כך לדוגמה יופחת השימוש באמלגם המשמש רופאי שיניים למילוי חורים של סתימות בעקבות חורי עששת. כך לדוגמה יופסק השיווק של כספית בתוך מד חום המבוסס על כספית או על מד לחץ דם ידני שאינו אלקטרוני בו נעשה שימוש גם כן במתכת הכספית. 

כמו כן עולה מהודעת ארגון הבריאות העולמי כי יופחת השימוש של הכספית, גם בתעשייה – לדוגמה בשימוש שנעשה בכספית בתחנות כוח חשמל המבוססות על פחם, בתעשיות שונות ובתעשיית הכרייה של הזהב בה נעשה שימוש בכספית, המזיקה למערכות אקולוגיות שונות ומצטברת בסביבה באופן הרסני – למשל בדגים, החוזרים במאזן האקולוגי לבני האדם בצרכיתם כמזון.

כספית הינה מתכת רעילה בה נעשה שימוש מזה שנים רבות בתעשייה ובציוד רפואי. כספית הוכחה כגורמת לנזקים חמורים למערכות אקולוגיות אליהן היא חודרת ובמיוחד נוכח העובדה שהיא מצטברת באופן קשה לסילוק מרקמות אורגניזמים כמו דגים ובני אדם. כספית הוכחה כגורמת לתחלואה הקשורה לבעיות במערכת העצבים.

על פי האמנה עד שנת 2020 כבר לא ישווקו יותר מד חום כספית- תרמומטר וכן מכשירי מדידת לחת דם המבוססים על כספית. בנוסף, במהלך הפחתה זו יצומצם השימוש בסתימות אמלגם ברפואת שיניים בהן משולבת מתכת הכספית בסגסוגות כסף.

דילוג לתוכן