הפריה חוץ גופית – הפריית מבחנה

מהו ההליך הטיפול של הפריה חוץ גופית - הפריית מבחנה - הפריה מלאכותית של איחוד זרע וביצית מחוץ לגוף האישה במסגרת מילון מונחים בגנטיקה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

דם טבורי - גנטיקההריון ולידה
מהו תהליך הפריה מלאכותית- הפרית מבחנה. צילום: Pixabay Elena Έλενα Kontogianni Κοντογιάννη

הפריה חוץ גופית – הפריה זו היא תהליך טיפולי שבו מופגשים הזרע והביצית – תאי מערכת הרביה, כחלופה להפריה המתרחשת באופן טבעי בחצוצרה בעת קיום יחסים. הפרייה חוץ גופית מכונה גם הפריית מבחנה או הפריה מלאכותית. הפריה מלאכותית היא הפריה שנערכת באופן יזום ומלאכותי מחוץ לגוף האישה, כדרך טיפולית לטפל בבעיות פריון שונות.

תהליך טיפולי של הפריה מבחנה או הפריה חוץ גופית מחליף את הסביבה שבה אמורה להתרחש הפרית הביצית על ידי זרעון בחצוצרה של האישה. הטיפול מסייע לנשים שסובלות מבעיות בחצוצרה. למשל מי שסובלת מחסימה או חוסר או ליקוי בחצוצרה. עם זאת הפריה חוץ גופנית משמשת גם על מנת להיטיב את התנאים של ההפריה. זאת לצורך כניסה להריון באופן אפקטיבי ויעיל יותר, תוך מענה לליקוים תפקודיים, פיזיולוגיים וגנטיים.

הפריה חוץ גופנית או הפריית מבחנה היא תהליך בו שואבים מאישה תאי ביצית. מנגד מתקבלים מהגבר תאי זרע. במסגרת הטיפול מאוחדים תאי זרע עם תאי הביצית בתנאי מעבדה. לאחר האיחוד, ההשבחה הגנטית, הטיוב, הבחירה בתא ביצית מופרה מוחדרת הביצית המופרית לרחם. זאת במקביל למתו טיפול הורמונלי לאישה שלגופה מוחדרת הביצית המופרית. זאת כאמור לשם כניסתה להריון.

על פי החוק הישראלי זוג הורים זכאים להפריה מלאכותית במימון קופת החולים בהתקיים מספר תנאים. זוג רשאי לקבל הפריה חוץ גופית אם אין להם שני ילדים בנישואיהם הנוכחיים. בנוסף נשים המעוניינות להקים משפחה חד הורית יכולות לקבל טיפולי הפריה חוץ גופית במימון קופת החולים עד לידת שני צאצאים. טיפול הפריית מבחנה ניתנים בין גיל 18 לגיל 45.

 

הסבר על תהליך ההפריה החוץ גופית במעבדה

דילוג לתוכן