הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות במגמת עלייה

דיווח של מרכז בקרת המחלות האמריקאי מצביע על עלייה בשיעור המאובחנים בהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות

מערכת האתר

עודכן בתאריך

פסיכולוגיהבריאות הילד
הפרעת קשב, ריכוז. היפראקטיביות ADHD. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי צילום: באדיבות המרכז הלאומי האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן CDC

הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות במגמת עלייה

שיעור הפרעת קשב וריכוזוהיפראקטיביות ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder  בארצות הברית, בדומה לישראל, מצוי במגמת עלייה. כך לפי המרכז הלאומי האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן CDC.

מנתוני המרכז שהתבססו על הסקר הלאומי לבריאות שנערך בין השנים 1998 לשנת 2009 עולה כי בהשוואה בין השנים 1998 עד 2000 לבין השנים 2007 עד 2009 ניכרת עליה בשיעור הילדים שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות מ-7% ל-9%.

הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות ADHD נחשבת לאחת מן ההפרעות המנטליות השכיחות ביותר בילדות. הסימפטומים של הפרעת קשר וריכוז וביניהם התנהגות אימפולסיבית, פעלתנות יתר והעדר ריכוז, מתחילים בגיל צעיר וממשיכים גם בבגרות. תסמינים אלה מובילים לעיתים קרובות לליקויים בתפקוד ההמשפחתי, החברתי והאקדמי. ממצאי פרסום זה עולים בקנה אחד עם מחקרים אחרונים המבוססים על סקרים לאומיים רחבי היקף המצביעים על מגמה של עלייה בשיעור השכיחות של הפרעת קשב וריכוז ADHD בעשור האחרון בקרב ילדים בני 5 עד 17.

עוד עולה מממצאי הדיווח של המרכז לבקרת ומניעת מחלות CDC כי שיעור השכיחות של הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות משתנה בין קבוצות אתניות וגזעים שונים. עם זאת נמצא כי הפערים בשכיחות אבחון ילדים שלוקים בהפרעת קשב וריכוז הלכו והצטמצמו בין השנים 1998 ל2009 בין הקבוצות השונות.

יחד עם זאת, באופן עקבי שיעור נמוך יותר של ילדים ממוצא מקסיקני החיים בארה"ב, היו מאובחנים כלוקים בהפרעת קשב וריכוז, בהשוואה לכל שאר הקבוצות.

עוד עולה מן הממצאים כי מ1998 ועד 2009 השכיחות של ADHD עלה ל-10% מהילדים בקרב משפחות עם הכנסה נמוכה (מתחת לקו העוני), ול-11% מהילדים במשפחות שהרוויחו פי 2 מההכנסה שהוגדרה כקו העוני.

מהדיווח עולה כי שכיחות הפרעת היפראקטיביות קשב וריכוז הייתה גבוהה יותר בקרב ילדים בהשוואה לילדות: בקרב ילדים נמצאה שכיחות של 9.9% בהפרעה בשנת 1998 עד 2000 שעלתה ל-% 12.3 בשנים 2007-2009 ואילו בבנות הייתה עלתה שכיחות ההפרעה משיעור של 3.6% בשנת 1998 עד 2000 ל-% 5.5 בשנים 2007-2009.

לצד נתונים אלה, קיימת ביקורת לפיה לא מדובר בעלייה בתחלואה אלא בעליה בעקבות אבחונים רבים יותר שנערכים, מודעות יתר לתופעה, או בעקבות אבחון "קל מידי" גם של מי שאינם סובלים מההפרעה.

דילוג לתוכן