הצוות הרפואי שביצע את ההשתלה, הכיר את התורם

סגירת מעגל: הצוות הרפואי שביצע את ההשתלה, הכיר את התורם.
הרופא מטיפול נמרץ ילדים, הנפרולוג וגם חלק מהאחיות, כולם הכירו את שרון חן ז”ל, בן ה-19.5 שנפטר במפתיע ואיבריו נתרמו. אחרי שהתאבלו על מותו של הצעיר, הם נכנסו אל חדר הניתוח, והשתילו את כלייתו בבן 14.5. זו גם הפעם הראשונה שברמב”ם מבוצעת השתלת כליה בילד מתורם מת

היתאם חלבי, בן 14.5, מדלית אל כרמל ממתין לכליה כבר שנתיים וחצי. לפני יומיים (יום ב’, ה-10.11.14), בשעות הערב המאוחרות, הגיע הטלפון המיוחל, וחלבי התבקש להגיע לקריה הרפואית רמב”ם לטובת השתלת כליה. ההשתלה שבוצעה בנער היא גם הפעם הראשונה ברמב”ם שרופאי בית החולים מבצעים השתלה הראשונה מתורם מת בילדים.

בחודש מרץ האחרון החל רמב”ם בביצוע השתלות כליה בילדים, והפך לבית החולים השני בארץ שמבצע את הניתוחים הללו. מאז בוצעו ברמב”ם ארבע השתלות כליה בילדים, כאשר הרביעית נעשתה השבוע, וכאמור היא הראשונה שמערבת תרומת כליה מתורם מת.

בשעות הערב החל הצוות הרפואי להתארגן לקראת ההשתלה, אז התגלה כי התורם הוא שרון חן ז”ל בן ה-19.5, ספורטאי מצטיין וחייל בסיירת אגוז, שנפטר במפתיע באותו היום. את חן, כך הסתבר, הכירו כמה וכמה אנשי הצוות הרפואי, שכעת עמדו להשתיל את כלייתו בנער אחר: “הכרתי אותו אישית”, מספר ד”ר אמיר חדש, רופא בכיר במחלקה לטיפול נמרץ ילדים ומי שנמנה על צוות ההשתלה, “הוא היה רוכב אופניים מקצועי ואני וילדיי היינו שותפים לקבוצת הרכיבה שבה הוא היה חבר. משם הכרנו, והוא היה נער מקסים. בחור משכמו ומעלה. רק בצהרי אותו היום הייתי בלוויה שלו. ידעתי שהמשפחה תרמה את איבריו, וכשחזרתי לבית החולים, הסתבר שהכליה הגיעה לרמב”ם. זו הייתה סגירת מעגל עבורי וחוויה רגשית מאוד טעונה. ההשתלה המוצלחת היא בבחינת סוף מנחם לטרגדיה כזו. עכשיו שרון ממשיך לחיות בעוד אנשים”, הוא אומר ומוסיף, “אפילו אמרתי למשפחה שהם קיבלו כליה מוצלחת מאין כמוה, ושישמרו עליה היטב”.

קצת אחרי חצות נכנס חלבי אל חדר הניתוח, ובפרק זמן של כשעתיים בוצעה ההשתלה, שהסתיימה בהצלחה. השתלת כליה בילדים מצריכה מיומנות וידע ייעודים, ועל ביצוע הניתוחים ברמב”ם אמון צוות רב מקצועי, אשר גובש והוכשר במיוחד למטרה זו. צוות זה מורכב מרופאים וצוות הסיעודי המגיעים ממחלקת כירורגית ילדים, יחידת נפרולוגיה ילדים, מחלקת כירורגית כלי דם, המערך לכירורגיה כללית, יחידת ט.נ ילדים, מחלקת הרדמה, יחידת רדיולוגיה ילדים, מכון האיזוטופים, המעבדה לאימונולוגיה קלינית וסיווג רקמות ועוד. חלבי, אשר מאושפז כעת בטיפול נמרץ ילדים, מתאושש ומצבו מוגדר טוב.

“בחדר הניתוח הסתכלנו על הקולגות שלנו, וראינו איך הצוות הרפואי שהכירו את התורם מתרגש מהסיטואציה הלא רגילה הזו”, משחזר ד”ר רן שטיינברג, מנהל מחלקת כירורגית ילדים ואחד ממנתחיו של חלבי, “הציפייה שלהם שהכליה תתחיל לתפקד ושהניתוח יצליח, הדביקה את כולנו בהתרגשות. אנחנו עוקבים אחרי הנער ומרוצים מאוד מקצב ההתאוששות שלו. אנו צופים לו החלמה טובה ומהירה”.

מחדר האשפוז ברמב”ם ביקשו היתאם וסמיח, אביו של הנער למסור את תודתם למשפחת חן: “זה מעשה של טוב לב שמציל לא רק את חייו של החולה, אלא משפחה שלמה”, אמר האב, “אנו מבקשים למסור את השתתפותנו בצערה של המשפחה ולהודות להם על המעשה הנדיב. אנו קוראים לכל מי שיכול לחתום על כרטיס אדי, ולהציל חיים”.