הצלחה במבחני הרישוי לרפואה ללומדים רפואה בחו”ל

הצלחה במבחני הרישוי לרפואה ללומדים רפואה בחו”ל – אז למה כדאי ללמוד רפואה?

מנתונים שפרסם משרד הבריאות על מבחני הרישוי לרפואה שנערכו במועדי פברואר 2014 נמצא כי בין הסטודנטים אשר למדו רפואה בהונגריה וגרמניה, זכו להצלחה במבחני הרישוי כ-72% אחוזים מבין הסטודנטים שנבחנו. אחריהם נרשמת הצלחה גם ללומדים באיטליה עם כ-41% אחוזי הצלחה כאשר מספר הנבחנים היו כ-89. לכן, אין זה מפתיע שישנה תנועה גוברת אל עבר פקולטות הרפואה באוניברסיטאות בחו”ל, אשר תנאי הקבלה אליהם אינם קשים דוגמת אלו במדינת ישראל.

טיפול רפואי בקשישים. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות US National Inst Healthcare.
טיפול רפואי. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות US National Inst Healthcare.

מדי שנה מנסים להתקבל ללימודי הרפואה באוניברסיטאות השונות בארץ כ – 1500 סטודנטים כאשר מתוכם מתקבלים רק שליש. כתוצאה מכך, חלק מאלו שאינם מתקבלים נוסעים ללמוד רפואה בחו”ל. על פי נתון מפתיע שפורסם רק מחצית ממספר הסטודנטים הלומדים רפואה בחו”ל חוזרים לעבוד בישראל. חציים נשארים לעבוד בבתי החולים בחו”ל עקב תנאי העסקה טובים יותר המוצעים להם.

כאשר מחליטים ללמוד רפואה בחו”ל, חייבים לקחת בחשבון שיקולים שונים כמו שיקולים כלכליים שכן מעטים הסטודנטים לרפואה אשר מצליחים לשלב עבודה בזמן תקופת הלימודים שכן לימודי הרפואה הם מאתגרים מאוד. כמו כן, יש לקחת בחשבון את תנאי המחייה במדינה אליה מתכננים לעבור וכן את אפשרויות התעסוקה במדינה אליה מגיעים וכמובן את מזג האוויר העונתי במדינה אליהם בחרתם להגיע!

לכן, חשוב שתהיו החלטיים על כך שלימודי רפואה הם הייעוד עבורכם. אספנו עבורכם עשר סיבות מדוע לימודי הרפואה הם המקצוע הטוב ביותר עבורכם:

1. שפע של הזדמנויות נקרות בדרכם עם סיום הלימודים
לאחר סיום לימודי הרפואה יש מגוון רחב של הזדמנויות לעבודה בעתיד. אם במקרה אף אחת מן האפשרויות איננה מושכת ישנה אפשרות לשלב ביניהן או למצוא את הדרך להתמחות נוספת. עם סיום הלימודים ניתן לבחור לעבוד בבתי חולים, מרכזי בריאות ציבוריים, מכונים מדעיים או להיות חלק מהמגזר הרפואי או שיתוף פעולה כחלק מלימודי משפטים כדי להוכיח רשלנויות רפואיות וכן זכויות של חולים והרשימה עוד ארוכה. כך או כך, יש לכם שש שנים להחליט באיזה תחום אתם מעוניינים להתמחות.

2. תקשורת בינאישית
במחקר שנערך בקרב סטודנטים לרפואה נמצא כי הסיבה העיקרית ללימודי הרפואה הייתה האהבה שלהם לעבודה עם אנשים. אם אתם אנשים אוריינטציה תקשורתית חזקה אשר אוהבים לעבוד עם אנשים, רפואה היא הבחירה המושלמת עבורכם. עיסוק זה הוא בעל חשיבות רבה ודורש סובלנות מרובה בעבודה מול קבוצות חברתיות שונות. לימודי הרפואה אף יאפשרו לך לשפר את המיומנויות החברתיות שלך בעבודה מול אנשים. ולא רק במהלך הלימודים אלא גם לאחר מכן, תנהלו אינטראקציות וקשרים לא רק כלפי החולים אלא גם מול משפחות החולים, הצוות הרפואי, טכנאים, מנהלי מחלקות וכדומה. לימודי הרפואה ילמדו אותך כיצד לא ליצור קשרים אישיים כלפי החולים והאבחנות שלהם בהקשר של דת, גזע או מין, במיוחד כאשר מדובר בילדים.

3. היכולת לגרום לאנשים להיות מאושרים.
התקדמות המין האנושי והציוויליזציה היא המטרה בכמעט כל התוכניות בלימודי הרפואה. הרפואה משתלבת בהתקדמות זו בצורה הישירה ביותר. רב הרופאים אומרים שאין שמחה גדולה יותר מזו שהם מרגישים כאשר הם מצליחים לעזור לחולים או כאשר מדענים מגלים תרופה חדשה למחלה מסויימת. לפעמים, יכולת הסיוע בתהליך הריפוי הינה אתגר ולפעמים אין זה קל להתמודד עם כך. לכן, לימודי רפואה מיועדים להכין אתכם כך שתהיו מוכנים ל99% מן המקרים.

4. עבודת צוות
הרפואה בימינו מבוססת על עבודת צוות והיא מהווה עמוד תווך בלימודי הרפואה. כבר בזמן הלימודים הסטודנטים מחולקים לקבוצות קטנות יותר וניתנת להם הזדמנות לשפר את הכישוריים החברתיים שלכם. כישורים אלו יהיו לעזר מאוחר יותר כאשר תתחילו לעסוק בלימודי הרפואה. הרופא משתף פעולה לא רק עם אחיות ורופאים אחרים על בסיס יום יומי אלא הוא מהווה גם דמות לחיקוי עבור תלמידיו.

5. כבוד והערכה בחברה
נמצא כי רופאים תמיד נמצאים בראש סולם הסדר החברתי, גם אם קשה להודות בכך. רפואה מייצגת אחריות גדולה ולרוב הרופא הוא גם הסמכות המוסרית, במיוחד בקהילות קטנות. ישנם אנשים שכבוד והערכה מהווים עבורם גורם מרכזי בעת בחירה בלימודי הרפואה.

6. צורך גדול ומיידי לרופאים
אנחנו זקוקים ליותר רופאים. במיוחד בישראל. המצב באירופה הוא אומנם טוב בהשוואה ליבשות כמו אסיה ואפריקה אך ישנם גם הבדלים במספרים וצורך ברופאים במדינות אירופה השונות.

7. ביטחון תעסוקתי
סיבה זו אינה רלוונטית רק ללימודי רפואה, אך היא בעלת חשיבות; לימודי הרפואה מעניקים יציבות תעסוקתית משמעותית בעת סיום הלימודים. אומנם מדובר בעבודה עם הרבה הקרבה והשקעה אישית אך עם כל אלו העבודה מחכה לך.

8. שיפור מתמיד בשדה המחקר הרפואי
סיום לימודי הרפואה אינו מעיד על סיום הלמידה. הלימודים מאפשרים פיתוח יסודות של מיומנויות וידע. מעבר לכך, וועידות וסמינרים של רופאים מאורגנים בכל העולם ולעתים במקומות אקזוטיים – על מנת למשוך את הרופאים להגיע אליהם. ישנם תלמידים הרואים בלמידה המתמדת וההשתתפות בסמינרים שונים כאחת הסיבות לגשת ללימודי הרפואה.

9. החלוק הלבן
אולי זה נשמע מצחיק אך מחקרים מראים כי החלוק הלבן הוא אחת הסיבות שסטודנטים בוחרים בלימודי רפואה. סטודנטים רבים מצפים לללבישת החלוק וכל המשתמע מכך, והחלוק הוא כמובן סמל מייצג של המערכת הרפואית, עבודה נקייה וסטנדרטים גבוהים של הגיינה.

10. מדע אוניברסלי לכל העולם
הגלובאליות של לימודי הרפואה מאפשרת לסטודנטים לנסות ולמצוא עבודה בכל בית חולים או מוסד רפואי או מחקרי בעולם. כמו כן, מרבית הספרות המחקרית הרפואית הינה באנגלית והמונחים הרפואיים הם ברובם בלטינית. במהלך לימודי הרפואה תזכו להכיר מונחים אלו והם יהיו משותפים לכם וגם לרופאים בצד השני של העולם.

אז אומנם, לימודים בפקולטות השונות לרפואה בארץ ובחו”ל יגרמו לכם לעבוד הרבה יותר מאי פעם, אך מרבית הסיכויים הם שתהנו מלימודים אלו כפי שמעולם לא נהנתם. העיסוק ברפואה מתגמל את העוסקים בו באופן מאוד משמעותי במיוחד לאור עבודת הקודש שעושים הרופאים.

איפה אפשר ללמוד רפואה?
לאחר שהחלטתם שלימודי רפואה הם הייעוד שלכם, עליכם לבחון ולמצות את כל האפשרויות העומדות בפניכם.
בארץ קיימות 4 פקולטות ללימודי רפואה: באוניברסיטה העברית בירושלים, באוניברסיטת תל אביב, בטכניון בחיפה ובצפת – שלוחה של אוניברסיטת בר אילן. משך לימודי הרפואה הוא כ-6 וחצי שנים ולאחריהם על הסטודנטים להתחיל התמחות של שנה שבסיומה מוענק תואר הדוקטור לרפואה.

במדינות אירופה קיימות פקולטות רבות לרפואה, ובכלל תחום לימודי הרפואה הרבה יותר נגיש לקהל הרחב, כמות המקומות לסטודנטים המחליטים ללמוד רפואה גדולה משמעותית מהכמות כאן בישראל, ולכן ישראלים רבים מחליטים לגשת ללמוד רפואה בחו”ל. בדרך כלל לימודי הרפואה מורכבים ממבחן כניסה ומציונים של בגרויות ופסיכומטרי, אך דרישות הסף נמוכות משמעותית מפקולטות בישראל.

מקומות בולטים בהם ישראלים רבים לומדים רפואה הם הונגריה, איטליה, רוסיה, בולגריה, רומניה ועוד שלל מדינות באירופה.
ישנן מכינות מעולות המכינות את הסטודנטים המבקשים להתקבל לפקולטות לרפואה באוניברסיטאות בחו”ל. רוב התלמידים בארץ לומדים במכינות ללימודי רפואה פרטיות המכשירות אותם למבחנים. מידע מגוון על תחומים שונים הנוגעים להכנה ללימודי רפואה – לדוגמה לימודי רפואה בהונגריה, ותשובות לשאלות רבות נוספות ניתן למצוא בפורום לימודי רפואה של אתר מדיקל דוקטור. האתר עוסק באפשרויות הלימוד בפקולטות השונות באירופה, הבולטות בהצלחה בקרב הסטודנטים הישראלים אשר סיימו את לימודיהם בהצלחה וניגשים למבחני הרישוי לרפואה בארץ.

בהצלחה בלימודים!