הצלחה בניסוי תרופה נגד סוכרת מסוג 1

ממצאי ניסוי קליני בשלב שלישי הצביע על יעילות ובטיחות שימוש בתרופה ישראלית כנגד סוכרת מסוג 1

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
משאבת אינסולין לחולה סוכרת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Mbbradford

הצלחה בניסוי תרופה נגד סוכרת מסוג 1


חדשות מרגשות לחולים הסובלים ממחלת סוכרת מטיפוס 1– חברת הביוטכנולוגיה "אנדרומדה ביוטק" דיווחה על יעילותה של תרופה שאותה פיתחה החברה בהשגת מטרות עיקריות ומשניות, במסגרת ניסויים קליניים בשלב שלישי (ניסויים בבני אדם).

החומר הפעיל בתרופה DiaPep277®המיועד לסייע בטיפול בסוכרת מסוג 1, מבוסס על פיתוח ייחודי של הפרופסור ירון כהן וקבוצת המחקר שלו ממכון וייצמן למדע. החומר הוא חלבון (פפטיד)מיוחד אשר מורכב מעשרים וארבע חומצות אמינו, אשר מהווה חלק משרשרת חלבון בני אדם בשם Hsp60. חלבון Hsp60, שהתרופה היא מקטע ממנו, אמון על התמודדות של הגוף עם עומס חום קיצוני. החלבון משפיע על המערכת החיסונית, באופן שמפחית את הפגיעה בתאי הלבלב אשר מפרישים אינסולין, ומשמר את פעילותם הטבעית.
מהודעת החוקרים עולה כי הטיפול עשוי להשפיע במספר היבטים רפואיים מועילים ובהם האטת קצב התקדמות מחלת הסוכרת מסוג 1, צמצום בסיכון לסיבוכי המחלה, צמצום המנה של האינסולין שהחולה צריך להזריק בכל יום ושיפור בקרת חילוף חומרים.
ממצאי המחקר מתבססים על תוצאות ניסוי קליני מבוקר, אקראי, רב מרכזי וכפול סמיות, בו נבחנה השפעת התרופה על סוכרת מסוג 1, בהשוואה לקבוצת ביקורת שלא קיבלה את התרופה בקרב 457 חולים בגיל 16 עד 45 אשר אובחנו כחולים.
החוקרים ערכו את הניסוי בכ-40 מרכזים רפואיים בישראל באירופה, ובדרום אפריקה. במסגרת הניסוי חולקו המטופלים לשתי קבוצות: נבדקים שנכללו בקבוצת הניסוי קיבלו את התרופה באמצעות זריקה תת עורית פעם ב-3 חודשים, למשך 24 חודשים וקבוצה שניה שהייתה קבוצת ביקורת וקיבלה טיפול דמה (פלצבו) בדרך זהה. בנוסף לטיפול זה, החולים בשתי הקבוצות קיבלו טיפול אינסולין כתלות בשיעור הגלוקוז בדמם.
בניסוי בדקו החוקרים את כושר הפרשת האינסולין ע"י הלבלב. בחינת הממצאים הראשוניים העלתה שבהשוואה לקבוצת הביקורת שלא קיבלה את התרופה, המטופלים שקיבלו את התרופה לאורך 12 חודשים לכל הפחות, "שמרו על יכולת טובה יותר של הלבלב להפריש אינסולין באופן משמעותי ומובהק."

בדיקת פרופיל הבטיחות של הטיפול החדש לא העלתה הבדל משמעותיי בכמות תופעות הלוואי. החוקרים ממשיכים ובוחנים נתונים נוספים הנוגעים לבטיחות התרופה ויעילותה והם יפורטו בסיכום ממצאי המחקר שיסתיים בתוך מספר חודשים. עם זאת החוקרים מסייגים כי פיתוח התרופה לא הושלם וכי אין וודאות שהתרופה תשווק על בסיס מסחרי בסופו של דבר.
חברת "אנדרומדה ביוטק" ממשיכה בניסוי נוסף, על מנת לאמת את התוצאות. גיוס חולי סוכרת מסוג 1, להשתתפות במחקר ניסוי המשכי זה, צפויה להסתיים באמצע 2012.

דילוג לתוכן