הצלחה בפיתוח חיסון למלריה

ממצאי מחקר ניסוי חדש מצביעים על יעילות ניכרת לחיסון כנגד מלריה שעשוי להביא להצלת חייהם של מליוני בני אדם בשנה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
מפת איזורי הסיכון לחלות במלריה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי PD. איור: Petaholmes

 הצלחה בפיתוח חיסון למלריה

האם נמצא סוף סוף חיסון למלריה? למחלת המלריה שהינה מחלה זיהומית מוכרת, אשר גובה מיליוני קורבנות ומאות מליוני חולים ברחבי העולם המתפתח ובמיוחד במדינות אפריקה טרם נמצא חיסון יעיל אולם ממצאי מחקר חדש בשלב השלישי של ניסוי בבני אדם, מצביעים על יעילות משמעותית לחיסון חדש שפותח כנגד מחלת המלריה, במימון קרן הסיוע של ביל גייטס ומלינדה גייטס ושל חברת התרופות גלקו-סמית'-קליין GSK 

ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine . החוקרים ביקשו לבחון את היעילות, הבטיחות וההשפעה האימונוגנטית של החיסון כנגד מלריה RTS,S/AS01 באמצעות מחקר שביצעו בשבע מדינות בין שנת 2009 ל2011. ממצאי המחקר התבססו על תוצאות החיסון בקרב קבוצה של 15,460 ילדים בשתי קבוצות גיל – מגיל 6 עד 12 שבועות ומגיל 5 עד 17 חודשים.

החוקרים בחנו את ההדבקות במלריה במהלך 12 החודשים שלאחר החיסון ב6000 הילדים הראשונים בגילאי 5 עד 17 חודשים שקיבלו את כל שלוש החיסונים בהתאם לפרוטוקול הניסוי. לאחר ש250 ילדים לא סבלו ממלריה חמורה המשיכו החוקרים לשלב השני של הבדיקה גם בקרב בילדים הצעירים יותר.
ממצאי המחקר העלו כי במהלך 14 החודשים לאחר החיסון הראשון, שיעור השכיחות של אבחון קליני של מחלת המלריה ב6000 הילדים הראשונים שחוסנו, היה 0.32 מקרים לאדם בקבוצת הניסוי שהתחסנה בהשוואה לסיכון של 0.55 בקרב הנבדקים בקבוצת הביקורת. ממצאים אלה הראו יעילות של מעל 50% במניעת הידבקות במלריה ויעילות בשיעור של 34.8% כנגד מלריה חמורה.

החוקרים מסכמים כי ממצאים חשובים אלה מדגישים את הפוטנציאל המשמעותי הטמון בחיסון זה ככלי לטיפול במלריה מאובחנת ובמלריה חמורה במיוחד בקרב ילדים באפריקה. לאור ממצאים אלה יואץ הליך היישום לכדי יצירת חיסון בהקדם.


דילוג לתוכן