הצלחת צנתור לב באמצעות גלי הלם

צנתור לב באמצעות גלי הלם בוצע בהצלחה במטופלת שסבלה מגוש סיד שחסם לחלוטין את העורק העוקף של הלב

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
ניתוח לב. אילוסטרציה: Pixabay skeeze

מרכז רפואי בני ציון: צנתור לב באמצעות גלי הלם בוצע בהצלחה במטופלת שסבלה מגוש סיד שחסם לחלוטין את העורק העוקף של הלב

צנתור הלב באמצעות גלי ההלם התקיים במרכז הרפואי בני ציון בחיפה בטיפול בחולת לב בהליך שהתרחש תוך שהמטופלת הייתה בהכרה מלאה ושיתפה פעולה. בזמן צנתור הלב, החדירו הרופאים לליבה בלון הכולל מתמר אולטרסאונד אשר חובר למכונה שיצרה גלי הדף. גלי הדף אלה גורמים לשחרור חסימה של העורקים המסוידים המטופלת.

הליך ניתוחי של צינתור לב או המתבצע בכלי הדם הכליליים כלומר כלי הדם המובילים ללב הינו  הליך קרדיולוגי פולשני שכיח אשר משמש לאבחון וגם לטיפול בבעיות כלי דם לבביים. מטרת צנתור לב אבחנתי הינה למפות תהליך טרשתי וסתימת צינורות הדם ואילו צנתור לב טיפולי משמש גם על מנת לפתוח את החסימה בכלי הדם. ניתוח צינתור לב זה שבוצע הינו ניתוח ייחודי טיפולי בו נעשה שימוש בטכניקה זו לסילוק ההסתיידות.

צנתור הלב בעזרת גלי הלם התבצע על ידי ד"ר הית'אם שולי מצנתר בכיר במערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי בעזרת מכשור מיוחד במטופלת בת 70 עם עורק מסויד שהוביל לחסימה. לדברי הדוקטור שולי היתאם, "המטופלת עברה בעבר ניסיון של צנתור שכשל וסבלה מכאבים חזקים למרות שטופלה בכדורים, זהו מצב שמצריך שבד"כ מצריך ניתוח מעקפים מורכב".

כך, לאחר ההליך החולה שוחררה מבית החולים בתום ארבעה ימי אשפוז. בבית החולים ציינו כי "עד כה, לא ניתן היה לבצע צנתורים במקרים מורכבים של הצטברות אבנית בעורקי הלב, מכיוון שכל התערבות הייתה גורמת לנזק או לקרע בעורק. בשל כך חולים אשר סבלו מהסתיידויות גסות בדופן כלי הדם המצרות אותו ומונעות אפשרות להרחבתו נאלצו לעבור ניתוח מעקפים מורכב כדי להתגבר על הבעיה". מנהלת המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי בני ציון ד"ר עידית דוברצקי מרי ציינה כי "בעזרת הטכנולוגיה החדשה נמנע מהמטופלת ניתוח מעקפים מסובך ומיותר"

הצנתור בוצע כאמור בצנתור טיפולי שבו הוחדר בלון עם מתמר אולטרסאונד שחובר למכונה שנתנה גלי הדף שהרעידו את דופן הרקמה. ד"ר היתאם ציין כי "כאשר מרעידים קלציום הוא נשבר לחתיכות קטנות. החתיכות נשארות בדופן ולא עוברות לזרם הדם וברגע שהוא נשבר לחתיכות קטנות ניתן להרחיב את העורק בעזרת בלון או סטנט. נעשו 8 מחזורי טיפול במשך 10 שניות בכל פעם. סדקים אלו מאפשרים הגמשה של קטע העורק המלא באבנית והכנסת סטנט באותו מקום מבלי לפגוע או לגרום נזק לעורק".

מנהלת המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי בני ציון ד"ר עידית דוברצקי מרי סיכמה כי "עד כה, לא ניתן היה לבצע צנתורים במקרים מורכבים של הצטברות אבנית בעורקי הלב, כיוון שכל התערבות הייתה גורמת לנזק או לקרע בעורק. בשל כך חולים הסובלים מהצטברות אבנית בעורקים נאלצו לעבור ניתוח מעקפים מורכב כדי להתגבר על הבעיה".

ד"ר הית'אם שולי אשר ביצע את הצינתור הוסיף, "אני מאמין שיהיה מקום לטכנולוגיה הזו לעתיד בשל הידידותיות שלה למשתמש".

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן