הקורונה – נזק אסטרטגי לישראל

מעבר להיבטים הרפואיים, הבריאותיים והכלכליים, למשבר הקורונה עלול להאיץ את ההתנתקות של האמריקאים מהמזרח התיכון וכניסה של סין – מה שעלול לפגוע מבחינה אסטרטגית בישראל

מערכת האתר

עודכן בתאריך

עסקים כלכלה ניהול
השפעה אסטרטגית של משבר הקורונה על המפה המזרח תיכונית המקומית. אילוסטרציה: MichaelGaida Pixabay

משבר הקורונה עלולה לגרום נזק אסטרטגי לישראל. השפעותיו הבינלאומיות של המשבר עלול לשנות את היחסים הבינלאומיים. זאת באופן שיעלה את כוחה של סין והחלשות דריסת הרגל האמריקאי בישראל. דוח חדש של המרכז לחקר הביטחון הלאומי וקתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה של אוניברסיטת חיפה, שהתפרסם לאחרונה, עוסק בהרחבה בנושא.

מלבד הנזקים הבריאותיים של המגיפה בישראל וברחבי העולם, השפיעה הקורונה על הכלכלה והיחסים הבינלאומיים. הנזקים הבריאותיים של המוני אנשים שחלו במחלה עתידים להתברר לאורך זמן בתחלואה עודפת. מלבד נזקים בריאותיים, הולכים ומצטברים גם נזקים כלכליים. מליוני בני אדם חלו בקורונה ומאות אלפי אנשים קיפחו את חייהם. גם מדינות שנקטו במדינויות סגר, הקלו מאוד בהגבלות. לכן, מומחים מדברים על חששות לגל שני ושלישי במדינות שונות. כך למשל סין אוגרת סויה ותירס מחשש לגל שני של מגיפת הקורונה. הכלכלה העולמית איבדה מיליארדים רבים, והנתונים הכלכליים העגומים ממשיכים להגיע. מעבר להיבטים הרפואיים, הבריאותיים והכלכליים, למשבר השלכות בינלאומיות וישראל עלולה לסבול גם מהן. משבר הקורונה עלול להאיץ את ההתנתקות של האמריקאים מהמזרח התיכון וכניסה של סין – מה שעלול לפגוע מבחינה אסטרטגית בישראל.

על פי הדו"ח ההשפעה של המשבר עלולה להיות קשה לישראל. מחברי הדו"ח סבורים כי משבר הקורונה עלול להאיץ את תהליך ההתנתקות של האמריקאים מהמזרח התיכון, כתוצאה ממדיניות הממשל להתמקד בבעיות הפנימיות-כלכליות של המדינה. במקביל עלול הדבר, להאיץ את החדירה של סין לאזור. תהליך זה עלול לפגוע ברמה האסטרטגית בישראל, בעיקר בכל הקשור למאבק מול איראן. ממצאים אלה מתחוורים לציבור כעת מתוך דו"ח משותף שבראשו עומדים פרופ' בני מילר ראש המרכז לחקר הביטחון הלאומי של אוניברסיטת חיפה וד"ר מורן זגה מקתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה של אוניברסיטת חיפה.

ישראל בתוך המאבק על השפעה גיאופוליטית באזור בין ארצות הברית וסין

הדוח סוקר את ההשלכות האסטרטגיות של משבר הקורונה על המזרח התיכון על ידי מספר רב של חוקרים שהתמקדו בכלל השחקנים בזירה. זאת באופן מה שיוצר מבט כולל של התוצאות האפשריות. המגמות הבולטות אותן מציינים החוקרים נוגעות למאבק על השפעה גיאופוליטית באזור בין ארצות הברית וסין, תוך התמקדות על ההשפעות על ישראל.

לדברי הפרופסור מילר, המגמה הבולטת שמשבר הקורונה רק יגביר הוא ההתרחקות של ארצות הברית מהאזור. "אם סיסמת הקמפיין של טראמפ הייתה AMERICA FIRST, משבר הקורונה יהפוך את זה ל-AMERICA ONLY. אבל גם אם ג'ו ביידן ייבחר, המשבר הכלכלי, הבריאותי והחברתי ייגרום גם לו להתמקד בעיקר בזירה הפנימית".

עוד מוסיף פרופ' מילר כי סין פועלת כבר זמן רב לשפר את מעמדה האסטרטגי במזרח התיכון – כמו במקומות נוספים בעולם והנסיגה של ארצות הברית תיצור וואקום אסטרטגי אליו סין תנסה להיכנס. "משבר הקורונה מחריף את העימות בין ארצות הברית וסין, וככל שסין תיכנס יותר למזרח התיכון, נראה אסקלציה ביחסים ביניהם גם בסוגיות הקשורות למזרח התיכון. אנחנו עדים כאן לסוג של 'מלחמה קרה' חדשה בין ארצות הברית לסין", הוא אמר.

מהדו"ח עולה כי למאבק בין ארצות הברית וסין יהיו כמובן השלכות אסטרטגיות על ישראל. "סין היא לא אנטי ישראלית, אבל בוודאי שאין לה את היחסים המיוחדים שיש לארצות הברית עם ישראל. האסטרטגיה הישראלית, בוודאי בשנים האחרונות, נשענת באופן מסיבי על ארצות הברית. במאבק מול איראן, האסטרטגיה הישראלית נשענת לא רק על כוחה של ארצות הברית, אלא גם על כך שארצות הברית 'מביאה' איתה את המדינות הסוניות המתונות."", ציין פרופ' מילר והוסיף כי " אולם המשך ההתרחקות האמריקאית והכניסה הסינית עלולה לגרום למדינות הסוניות לבחור בסין. למדיניות אלה אין מחויבות אידאולוגיית לארצות הברית, ובוודאי שכל הנושא של זכויות אדם, דמוקרטיה וכד' – שמהווה בכל זאת מגבלה כלשהי ביחסים עם ארצות הברית – לא קיים כלל מול הסינים.

משבר הקורונה גורם למדינות סוניות להתקרב לאיראן

עוד מציין מילר כי "הקשר שלהן למערב היה אספקת מטריה ביטחונית תמורת נפט. את המטריה הזו גם מעצמה כמו סין יכולה לספק להם. מכיוון שלסין יש כבר כעת יחסים קרובים עם איראן, מהלך כזה מחליש את האסטרטגיה הישראלית".

ללא קשר לאינטרסים הסינים, משבר הקורונה כבר גורם למדינות סוניות להתקרב לאיראן, מציינת ד"ר מורן זגה. "אנו רואים מדינות סוניות שמתקרבות לאיראן. למעשה, מלבד סעודיה שעדיין נמצאת בעימות עם איראן, יתר מדינות המפרץ נמצאות בתהליך פיוס עם איראן תחת הלגיטימציה של מאבק משותף במשבר הקורונה. תהליך ההתרחקות של ארצות הברית מהזירה גורם לרבות ממדינות המפרץ להעריך מחדש את הקשרים האזוריים שלהן ולחשוב האם ניתן לסמוך על ארה"ב או שעדיף להתקרב לאיראן בהיעדר מטריית הגנה", היא אמרה.

לכל הסוגיות הללו יש להוסיף את העובדה שבמזרח התיכון כבר נמצאת מעצמה נוספת – רוסיה – מה שלמעשה יוצר מצב שבו שלוש מעצמות מתחרות על השפעה גיאו-פוליטית במזרח התיכון. "בשלב הזה יש אינטרס רוסי וסיני משותף – לפגוע בהגמוניה האמריקאית. מה יקרה אם הן יצליחו? צריך לזכור שבעבר רוסיה וסין נאבקו לא מעט זו עם זו. ייתכן בהחלט שזה יהיה גם המצב במקרה הנוכחי", אמר פרופסור מילר.

דילוג לתוכן