הקשר בין האלימות ברחובות והתקשורת

מה הקשר בין האלימות ברחובות והתקשורת ?

בימים אלה כולנו עדים לאירועים קיצוניים ומפחידים הפוגעים בילדים ובני נוער ובהם מקרי רצח, אונס, הטרדות מיניות ועוד. אנחנו כמבוגרים מתקשים לעכל את חומרת האירועים ועל אחת כמה וכמה ילדינו הרכים. התקשורת מביאה לביתנו תמונות קשות מדי יום בתוכניות שונות ובהן תוכניות בדיון, סרטים, סדרות וכן חדשות ומציאות. 

נגד אלימות. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: Francois Polito
נגד אלימות. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: Francois Polito

המשפחה ובעיקרה הילדים נחשפים לתכנים אלה אך אינם מסוגלים להכיל אותם מבחינה קוגניטיבית ורגשית כאחד בשל גילם הצעיר וחוסר הניסיון שלהם במציאות. הילדים צופים בתכנים לילדים ובתכנים שאינם מיודעים לילדים כאחד. חלק מההורים יושבים לצפות באירועים על המרקע אך אינם חושבים על משמעות התמונות עבור ילדיהם. אחת המיומנויות החסרות לילדים צעירים היא יכולת האבחנה בין מציאות לבדיון: ילדים צעירים תופסים את הנצפה כמציאות ולא יודעים לעשות את האבחנה בעצמם ולכן מתייחסים לתכנים כאמיתיים.

האלימות בתקשורת זכתה לעניין חברתי ומחקרי במשך שנים רבות. מחקרים הוכיחו כי צפייה באלימות עלולה לגרום לחיקוי האלימות במציאות, לעוררות וריגוש יתר בטווח הקצר לצד השפעות לטווח הארוך כגון קהות חושים, מתן לגיטימציה לשימוש באלימות והתנהלות אלימה הלכה למעשה כבוגרים. יש הטוענים כי האלימות על המרקע היא גורם מרכזי ביצירת חברה אלימה ברחובות ואין ספק שוודאי יש קשר בין החשיפה המרובה לתמונות קשות בתפריט היומי שלנו לבין האופן שבו אנחנו חווים את המציאות ומתנהלים בה כילדים וכמבוגרים כאחד.

במציאות אלימה זו להורים תפקיד מרכזי ומשמעותי בתיווך התכנים הקשים לילדיהם. על ההורים להיות מודעים לנוכחות הילדים במהלך הצפייה ולקבוע לאילו תכנים ייחשפו ולאילו לא בהתאם לגילם וליכולתם השכלית והרגשית. על ההורים לשוחח עם ילדיהם ולהסביר להם בגובה העיניים את משמעות השימוש באלימות ואת המחיר הכרוך בה. יש להציע כלים ומיומנויות להתמודדות עם מצבים מפחידים ולא מוכרים באמצעות שיתוף ההורים, התייעצות, חיפוש מידע במקורות שונים וכן תמיכה חברתית מהסביבה הקרובה. בהזדמנות זו כדאי להסביר להם על משמעות אנשים מוכרים או זרים בחייהם כבסיס להבנה חברתית. כל זאת על מנת לעזור לילדים לעכל אירועים שליליים וללמוד כיצד עליהם להתנהל באופן תקין וחיובי בחברה. עם זאת, יש להימנע מהפחדה או הקצנה העלולות לגרום להשפעות שליליות אחרות כגון פחד או חוסר שינה.

עלינו להבין שהמציאות החברתית אינה תלויה בנו אך אנחנו אמורים לתפקד בה כמבוגרים אחראים ולרכך אותה עבור ילדינו. עלינו לתת להם כלים מתאימים להתמודדות עמה היום לשם הפיכתם לבוגרים אחראים מחר שאולי יוכלו לשנות את פני המציאות ולבנות חברה ללא אלימות.

מאת: ד”ר שלי גפןד”ר שלי גפן הינה מרצה ותיקה בתקשורת (במכללה למינהל, אוניברסיטת תל אביב ובאונ’ פתוחה). בימים אלה סיימה את כתיבת הדוקטורט בנושא המשפחה והתקשורת. מעבירה הרצאות/סדנאות וייעוץ לילדים, הורים ואנשי חינוך במציאות התקשורתית כיום. לפניות ושאלות בנושא זה ובנושאים אחרים בתחום המומחיות של הד”ר שלי גפן ניתן לפנות במייל אל: shellygeffen@gmail.com