קשר בין הרגלי אורח חיים טלומרים ואריכות ימים

תזונה ובריאות : מה הקשר בין הרגלי אורח חיים נבונים לבין אריכות ימים ואורך הטלומרים בתאי הלויקוציטים בגופנו ?

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
גנטיקה. סליל ד.נ.א DNA מקור: ויקיפדיה. באדיבות משרד האנרגיה האמריקני. U.S.Energy Dep

קשר ישיר בין נהגים שונים של שמירת הבריאות, לבין אורך הטלומרים בתאי הלויקוציטים ולבין אריכות ימים

טולמרים או טלומרים הם מעין "זנבות" שיש לתאים שונים בגוף. עם כל התחלקות של תאים במהלך החיים, הטולמרים הולכים ומתקצרים. כאשר הם נעלמים לגמרי, האדם נפטר. יסקרו בזאת מספר שינויים באורח החיים וכן ההשפעה של מספר רכיבי תזונה על תוחלת החיים. ברור שמדובר פה על מוות מזקנה או ממחלות הקשורות בה – לא על כל סיבת מוות אחרת.

הקשר בין רמות ויטמין D בגוף, התפתחות מחלות כרוניות שונות, אורך הטולמרים ותוחלת החיים
רמות נמוכות של ויטמין D קשורות להתפתחות מחלות רבות: אוטואימוניות, כרוניות וסופניות. רמות סבירות של ויטמין D בדם הן החל מ-60 ננוגרם/מ"ל ויותר. כל 100 יחב"ל של ויטמין D שהאדם צורך, או קולט עם החשיפה לשמש, מעלות את רמת 25(OH)D בדם ב-1 ננוגרם/מ"ל. כך, ילדים ומבוגרים שלא נחשפים מספיק לשמש זקוקים לפחות ל-1000 יחב"ל ויטמין D ליום. רמות נמוכות של ויטמין D קשורות למחלות אוטואימוניות, מחלות לב וכלי דם, סוכרת, אוטיזם, מחלות אינפקציה וסוגי סרטן קטלניים.

כיום, ממליצים על כמויות הרבה יותר גדולות של ויטמין D. ההמלצות הן 4000, 6000 ועד 10000 יחב"ל ליום. שעה אחת של השתזפות בשמש עם בגד ים מספקת 20000 יחב"ל ויטמין D. זאת בתנאי שלא מתמרחים עם תכשירים להגנה. תכשירים אלו מפריעים לקליטת קרני UVB ובכך בעצם מצמצמים את יצירת ויטמין D בעור. אפילו עם נטילה של 1000 יחב"ל D ליום, כבר יש הפחתה של 30-50% בסיכון להופעת סרטן מעי-גס – חלחולת, שד או ערמונית. במרבית אברי הגוף יש קולטנים שקולטים את הויטמין מהדם והופכים אותו להורמון הפעיל בגוף – .25(OH)D חומר זה הוא המספק הגנה בפני המחלות הכרוניות והסופניות. במחקר שנערך עם נשים, נמצא שאלו שנטלו 1500 מ"ג סידן ליום ו-1000 יחב"ל ויטמין D ליום, צמצמו בכ-60% את הסיכון שלהן ללקות בסרטן מעי-גם – חלחולת (1).

תכונה חשובה נוספת של ויטמין D היא היותו מונע רב עוצמה של תגובות פרו-דלקתיות בגוף. בכך הוא שומר על הלויקוציטים – הוא מאריך את משך הקיום שלהם. אם הלויקוציטים שורדים יותר זמן, יש פחות התחלקויות שלהם. מאחר שכל התחלקות מקצרת את הטלומרים של התאים ובכך מקצרת את החיים, חשוב שהלויקוציטים יתחלקו לעיתים כמה שיותר רחוקות.

במחקר שנערך עם 2160 נשים בגילאי 18-79, גיל ממוצע 49.4 שנים, ריכוזי ויטמין D נמצאו משפיעים על אורך הטלומרים. ככל שרמת ויטמין D הייתה גבוהה יותר, כך אורך הטלומרים היה רב יותר. יחס זה היה תקף גם אחרי התחשבות במשתנים של גיל, עונות שנה, מנופאוזה, שימוש בטיפול הורמונלי חליפי ופעילות גופנית. ההבדל באורך הטלומרים בין השלישון היותר נמוך מבחינת ויטמין D לבין השלישון היותר גבוה התבטא בסיכוי ל-5 שנות חיים יותר עם כמות גבוהה של ויטמין D (2). חלבון תגובתי C הינו מדד למצב של דלקתיות מערכתית

בגוף. רמה מספקת של ויטמין D מפחיתה את הרמות של חלבון תגובתי C, מה שמתבטא בפחות דלקות בגוף. כאמור, מצב של פחות דלקות מאריך את חיי הלויקוציטים, יש פחות התחלקות שלהם ויותר אריכות ימים (2).
הטלומרים קשורים גם לאוסטיאופורוזיס. בבדיקות שנערכו עם 2130 נשים שנסקרו באקראי לגבי מצב צפיפות העצמות אצלן, נמצא קשר בין המצאות טלומרים קצרים באוסטאובלסטים, תאים בוני עצם, לבין אוסטיאופורוזיס. ככל שגיל הנשים היה גבוה יותר ובגופן היו יותר ציטוקינים פרו דלקתיים, כך בולטת יותר הייתה ההתקצרות של הטלומרים אצלן. קשר נמצא בין אורך הטלומרים ובין אובדן סידן בחוליות עמוד השדרה, לא במקומות אחרים בגוף. מבחינת אובדן מסת עצם בחוליות, התקצרות מוגברת של הטלומרים נמצאה שוות ערך להזדקנות של 5.2 שנים אצל הנשים שנבדקו. נתונים אלו לא השתנו גם אחרי התאמה לגיל, אינדקס מסת הגוף, מנופאוזה, עישון וטיפול הורמונאלי חליפי (3).

במחקר בו נטלו חלק 496 גברים ו-566 נשים, בגילאי 33-86, נבדקה השפעת הטלומרים על הסתיידות עורקים כפי שנמדדה בעורק הקרוטיד. התקצרות הטלומרים החמירה מצב של הסתיידות עורקים אצל גברים בלבד, לא אצל נשים. לגבי המצב אצל גברים, קשר הדוק נמצא גם עם משקל הגוף. ככל שאינדקס מסת הגוף היה גבוה יותר, כך היו הטלומרים קצרים יותר וההסתיידות בעורקים חמורה יותר (4). קשר רב נמצא גם בין מגורים בחלקים הצפוניים של בריטניה, עם פחות אור שמש ופחות ויטמין D, לבין שכיחות גבוהה יותר של מחלות לב וכלי דם (5).

לסיכום, יש קשר רב בין אורך הטלומרים לבין אריכות הימים. לאורך הטלומרים יש קשר גם לתורשה, אבל במקרים של מחלות כרוניות וסופניות, הם מתקצרים מאוד. לא ברור אם התקצרות זו היא בגלל המחלות, או שבגלל התקצרות הטלומרים האדם נחשף יותר למחלות הקשות.

מקורות

1) Sunlight and vitamin D for bone health and prevention of autoimmune diseases, cancers, and cardiovascular disease, Am J Clin Nutr 2004.
2) Higher serum vitamin D concentrations are associated with longer leukocyte
telomere length in women. Am J Clin Nutr 2007.
3) Defects in telomere maintenance molecules impair osteoblast differentiation and promote osteoporosis. Aging Cell. 2008
4) Telomere length and cardiovascular risk factors in a middle-aged population free of overt cardiovascular disease. Aging Cell 2007.
5) Carotid plaque, intima media thickness, cardiovascular risk factors, and prevalent cardiovascular disease in men and women: the British Regional Heart Study. Stroke, 1999.

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן