הרוב מתנגדים לעישון במקומות ציבוריים

מרבית הציבור מתנגד לעישון במקומות ציבוריים ובעד הגברת האכיפה והרחבת המקומות בהם אסור לעשן

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
עישון וסיגריות. מקור : ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD

על רקע הכוונה להרחיב את איסור העישון למקומות ציבוריים נוספים, מחקר חדש מעלה כי רוב ניכר מהציבור בעד הגברת האכיפה על עישון בברים

מה דעתו של הציבור על החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים ? כיצד תופסים המעשנים את התועלת בחוק ? מחקר חדש שמתפרסם מעלה כי הציבור מצדד בהגברת האכיפה כנגד מעשנים במקומות ציבורים נוספים כמו כניסות לבתי חולים, ברכבי הסעות ילדים וברציף תחנות רכבת, ואינו רואה בעין יפה עישון בהם. גם כמחצית המעשנים מצדדים בהגברת האכיפה. 
ממצאי המחקר רואים אור על רקע פרסומים לפיהם יורחב בקרוב חוק מניעת עישון במקומות ציבוריים כך שיכלול גם איסור לעשן במקומות ציבוריים נוספים כמו תחנות מוניות ותחנות רכבת אצטדיונים, פארקים ציבוריים, גני אירועים, בריכות שחייה, תחנות אוטובוס מקורות, מקומות קדושים וחצרותיהם.

ממצאי המחקר עולה כי רוב נכבד של הציבור בישראל -72% תומך בהגברת האכיפה על איסור עישון בברים ובפאבים. מן הממצאים עולה כי אפילו 44% מעשנים תומכים בהרחבת בכך.
המחקר התבסס על ממצאי סקר שנערך בקרב מדגם מייצג של 505 גברים ונשים בישראל. לדברי ד"ר לאה רוזן, עורכת המחקר מהמחלקה לקידום בריאות בבית הספר לבריאות הציבור שבפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב, "ממצאי המחקר מעניקים רוח גבית להמשך החקיקה שמגינה על הציבור מפני עישון כפוי".

במחקרם בחנו החוקרים גם האם הציבור סבור שאכיפה מוגברת של החוק למניעת עישון תפגע בעסקים המקומיים והגיעו למסקנה מעניינת לפיה העסקים לא יפגעו אלא אף יזכו לעליה במספר המבקר אם תוגבר האכיפה : 23% מהציבור השיב כי יגביר את ביקוריו בפאבים ובברים אם האוויר בהם יהיה נקי מעישון – לעומת 9% בלבד שהשיבו שיפחיתו את ביקוריהם אם תהיה אכיפה רבה יותר.
עוד עולה מן הממצאים כי 94% סבורים כי יש להגביר אכיפה ולמנוע עישון במכוניות בהן נוסעים ילדים. 90% הסכימו. 75% סבורים כי יש לאסור עישון בחצר בית ספר, וקרוב למחצית הנשאלים השיבו שצריך לאסור לגמרי עישון בכל שטחי בית הספר – לרבות ביטול חדרי עישון למורים.
93% מהנשאלים השיבו כי הם בעד הרחבת האיסור גם כנגד עישון בכניסות למרכזים רפואיים (רוב מכריע גם בקרב המעשנים). 58% בעד הרחבת האיסור לתחנות רכבת, ואילו 82% בעד הרחבת האיסור לעשן גם לאזורים ציבוריים בבנייני מגורים ואילו כשליש מהציבור בעד הבטחת אוויר נטול עשן סיגריות גם במוסדות להשכלה גבוהה.
עוד עולה מן המחקר ש 69% מהציבור נחשף לעישון כפוי אחת לשבוע לפחות וכי רבים ממי שמעשנים סובלים מעישון כפוי על ידי אנשים מעשנים אחרים כרבע מהמעשנים אף דיווחו שמפריע להם כשמעשנים לידם.
לדברי החוקרים הממצאים מצביעים על הצורך באכיפה מוגברת של החוק ואף תומכים בהרחבתו.
בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב, יערוך באמצע חודש יוני הקרוב כנס מקצועי בדבר השפעות נזקי הטבק ומדיניות ציבורית בישראל. ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת "Health Policy".

דילוג לתוכן