הריון אחרי גיל 40

תופעת ההריון בגיל בוגר ההולכת ורווחת, מהם הסיבוכים והבעיות שאליהן חשופות נשים הנמצאות בהריון לאחר גיל 40 ומה כדאי לעשות?

כל אישה נולדת עם כמות ביציות מסוימת שבין מליון לשני מליון ביציות היוצאות מהשחלות. עם העלייה בגיל מספר הביציות הולך ופוחת באופן ניכר, ומתרחשת ירידה באיכות המטען הגנטי של הביציות.

לכן, ככל שהאישה מתבגרת כך קטן הסיכוי שלה להיכנס להריון. דבר זה הוא נכון הן לנשים הנכנסות להריון בעזרת הפריות מלאכותיות IVF בהן בוררים ביציות עם מטען גנטי טוב יותר, והן לנשים שנכנסות להריון באופן טבעי בגיל מבוגר. בהריונות בגיל 35 ומעלה גדלים הסיכויים להריון מרובה עוברים (תאומים, שלישיות או מספר רב יותר של עוברים), ההופך הריון להריון לסיכון מוגבר, שנמצא בסיכון מוגבר מבחינה סטטיסטית לבעיות ומצבים רפואיים המסכנים את בריאות האם והעובר.

בעשרים השנים האחרונות מתגברת מגמה בישראל ובעולם של הריונות בגיל מאוחר. אם בשנת 2000 נולדו כ – 5000 ילדים לנשים בנות מעל גיל 40 אזי בשנת 2009 על פי הלמ”ס כבר נולדו בישראל מעל 7000 ילדים. מחקרים שונים מצביעים על בסיבות לכך הנעוצות ברצונן של נשים להתפתחות מקצועית, אישית ובעולם התעסוקה בפיתוח קריירה, התבססות כלכלית ויציבות תעסוקתית, מגמה של נישואין בגיל מאוחר יותר או הריון במסגרת נישואים שניים ומודעות לשיפור הזמינות של תהליכי הפריה המאפשרים הריון בגיל מבוגר יותר לצד זמינות של בדיקות הריון לפני ובמהלך ההריון לגבי גנטיקה של העובר והתפתחותו.

מהם הסיכונים בהריון בגיל מבוגר

אחד האתגרים בהריון בגיל בוגר, הוא הסיכון המוגבר לסיבוכים במהלכו ובמהלך הלידה, בסבירות גבוהה יותר. הריון לאחר גיל 40 ואפילו הריון לאחר גיל 35 מוגדר כהריון בסיכון גבוה בשל הסיכונים המוגברים הקיימים בעקבותיו. מחקרים שנעשו על הריונות של נשים מעל גיל 45 מעלים כי נשים אלה חשופות בשיעור סיכון מוגבר לסוכרת הריון, לידת פגים ולידה מוקדמת של תינוקות. בנוסף, יש שכיחות גבוהה יותר של בעיות רפואיות שונות במיוחד בלידה לפני הזמן ובהריון מרובה עוברים.

הגיל כשלעצמו אינו מהווה את גורם הסיכון אלא מהווה אינדיקטור לסבירות מוגברת לאחד או יותר מהסיבוכים במהלך ההריון והלידה. לעיתים המצבים הרפואיים הנלווים לסיכוני הריון בגיל מבוגר יוצרים הריון בסיכון המצדיק אף שמירת הריון. אלה הם חלק מהסיבוכים והקשיים המופיעים בסיכון גבוה יותר אצל נשים בהריון מעל 40 בזמן ההריון או הלידה:

  • הפלות – נשים הנכנסות להריון נמצאות בסיכון מוגבר להפלות אם נכנסו להריון לאחר גיל 35 או בהריונות לאחר גיל 40 בשיעור גבוה אף יותר.
  • סיכון לבריאות העובר והתינוק והתפתחותו- נשים בהריון בגיל מאוחר סובלות מסיכון רב יותר לעיכוב בגדילת העובר, לתמותה העובר, משקל נמוך ולידת פג.
  • בעיות גנטיות – נשים בהריון לאחר גיל 40 מצויות בסיכון להרות וללדת ילדים הלוקים בבעיות כרמוזומליות כמו תסמונת דאון בסבירות גבוה באופן משמעותי בהשוואה לנשים היוולדות בגיל צעיר.
  • עודף לחץ דם – נשים הנכנסות להריון בגיל מאוחר סובלות מלחץ דם גבוה בשיעור גבוה בהרבה מנשים בהריון בגילאים צעירים.
  • סוכרת הריון או רעלת הריון – סיכונים נוספים שמאפיינים בשיעור גבוה נשים בהריון בגיל מבוגר.
  • לידה בהליך לא טבעי– הסיכון לאישה הנכנסת להריון לאחר גיל 40 וגם לאחר גיל 35, ללדת בהליך שאינו לידה טבעית אלא בניתוח קיסרי הוא גבוה יותר באופן משמעותי. זאת בין היתר בשל הסיבוכים המוזכרים מעלה כמו סוכרת הריון, רעלת הריון, עיכובים בגדילת העובר, לידה מוקדמת ומשקל יילוד נמוך המאפיינות הריון בגיל מאוחר.

 

מה כדאי לעשות בהריון מעל גיל 40?

  • על מנת לשמור על בריאות האם והעובר במהלך הריון רגיל וגם במהלך הריון בגיל מבוגר, או מעל גיל 40, מומלץ להימצא במעקב הריון צמוד בליווי רופא הנשים וכן להגיע למפגשים תכופים לפחות מידי 3 שבועות עם אחות קופת החולים המלווה על מנת לבדוק מדדים ביו-כימיים וביניהם ספירת דם, הורמונים, לחץ דם ובדיקת שתן.
  • כמו כן, מומלץ לנשים שנכנסו להריון מעל גיל 40, ואף בהריון מגיל 35 להגיע לאבחון גנטי בשלבי הריון מוקדמים ולעבור בדיקות הריון וביניהן בדיקות גנטיות לרבות בדיקת דיקור מי שפיר.
  • מומלץ לעסוק בפעילות גופנית אירובית מתונה המתאימה להריון, לאחר התייעצות עם מומחה.

חשוב להימנע מאבחון עצמי במהלך ההריון ולהקפיד להיוועץ בצוות הרפואי המלווה את האישה ההרה. בנוסף, יש לפנות לקבלת טיפול מידי בכל מקרה של מצב או בעיה רפואית ללא דיחוי.