הריון מגן מפני טרשת נפוצה

מה הקשר בין מספר הפעמים שאישה נכנסה להריון לבין הסיכון לחלות בטרשת נפוצה ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורהריון ולידה
הריון. מקור: ויקיפדיה ברישיון. מאת Petercantfail

ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך כי נשים שהרו ונשים ילדו היו בסיכון מופחת פי 5 עד פי 23 לפתח מחלת טרשת נפוצה

מה הקשר בין הסיכוי לחלות בטרשת נפוצה לבין מספר הילדים שהבאת לעולם ? מחקרים רבים מדגישים את החשיבות של הבאת ילדים והקמת משפחה על בריאות הנפש, האושר והסיפוק מהחיים, אך מעט מאד חוקרים עוסקים בשאלה מה השפעתו של ההריון על הבריאות הפיזי. ממצאי מחקר חדש מצביעים על קשר בין כניסה להריון והולדת ילדים לאחר הריון מלא אצל נשים והקשר בין מספר הילדים של גברים לבין הסיכון של לפתח טרשת נפוצה.

ממצאי המחקר התבססו על נתונים שנאספו מ282 גברים ונשים אוסטרלים בגילאי 18 עד 59 בעלי תסמינים מקדמים להתפתחות טרשת נפוצה multiple sclerosis MS ועל השוואתם לנתונים מקרב 542 נשים וגברים ללא התפתחות כלשהי של טרשת נפוצה.

החוקרים השוו את כמות ההריונות שנמשכו לפחות 20 שבועות וכמות הלידות התקינות של הנשים הבריאים והחולים. אצל הגברים בחנו החוקרים את מספר הילדים שנולדו לכל אחד מהגברים.
ממצאי המחקר העלו כי נשים שילדו פעמיים או יותר במהלך חייהן (או עברו יותר משני הריונות בחייהן, גם כאלה שלא הסתיימו בלידה מוצלחת ובלבד שארכו יותר מ20 שבועות) היו מצויות בסיכון שהיה נמוך פי 4! לפתח טרשת נפוצה ואילו נשים שילדו חמישה ילדים או יותר היו בסיכון נמוך פי 20 ! לפתח טרשת נפוצה. זאת בהשוואה לנשים שמעולם לא הרו.

מאידך לא נמצא כל קשר בין כמות הילדים של האבות לבין הסיכוי המופחת ללקות בטרשת נפוצה, ממצא המחזק את המסקנה באשר לקשר בין תהליכי ההריון שעובדות הנשים לבין הפחתת הסיכון למחלה.
החוקרים טוענים כי ייתכן שייתכן שהעלייה בתחלואה של טרשת נפוצה מוסברת בחלקה על ידי העובדה שיותר נשים לא מביאות ילדים או מביאות מעט ילדים לעולם או שנכנסות להריון בגיל מאוחר .

ממצאי המחקר פורסמו על ידי חוקרים ממכון מחקר הילד במלבורן אוסטרליה בכתב העת של האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה Neurology . המחקר מומן בחלקו על ידי הקהילה הלאומית לטרשת נפוצה בארצות הברית, המועצה הלאומית האוסטרלית למחקר טרשת נפוצה.

דילוג לתוכן