מהי הרעלת דגים היסטמינית – הרעלה סקומברואידית ?

מהי הרעלה היסטמינית – הרעלת סקומברואידית ? מהי אותה הרעלת דגים היסטמינית הנגרמת גם מדגי טונה ? איך מאבחנים הרעלת דגים כזו וכיצד מטפלים בה?

כפי שהוכיחה הרעלת דגי הטונה בסניף ארומה תל אביב שהובילה לאישפוז של מספר אנשים והרעלות נוספות בשבועות האחרונים, הרעלת דגים היסטמינית אינה דבר נדיר כל כך. מהי הרעלת דגים היסטמינית הקרויה גם הרעלה סקומברואידית, כיצד מאבחנים הרעלת דגים כזו ואיך מטפלים בה ?

מהי הרעלת דגים היסטמינית ?

הרעלת דגים סקומברואידית – Scombroid Poisoning הרעלת דגים היסטמינית הינה הרעלה הנגרמת מאכילה של כמויות היסטמינים בתזונה. ההרעלה נגרמת כתוצאה מהתפתחות חיידקים והתרבותם. החיידקים כגון קולי, סלמונלה, שיגלה, קלבסילה, טיבריו ואחרים, מפרקים את הבשר ואת חומצת האמינו היסטדין ומפרישים את החומר היסטמין. היסטמין מצוי בגופנו באופן שכיח אולם חומר זה בכמויות גדולות שנוצרות על ידי החיידקים בהרעלה זו, גורם למי שאוכל את הדג המזוהם, לתגובה אלרגית חריפה.
לרוב התפתחות של חיידקים או וירוסים בבשר דג או בשר בקר או עוף, או ביצים  גורמת לבחילות, שילשולים, הקאות, בעיות במערכת העיכול ועוד אולם בהרעלת דגים היסטמינית התסמינים כוללים כאמור התפתחות של אלרגיה חמורה בשל צריכה של כמות גבוהה מאד של היסטמין המופרש כתוצאה מפעילות החיידקים.

מתי מתפתחת הרעלה היסטמינית ?

הרעלת דגים היסטמינית או הרעלה סקומברואידית אינה שכיחה והיא מתרחשת לרוב מהתפתחות חיידקים במזון כמו דגים, כפי שארע בדגי הטונה שאוחסנו באופן לא תקין, אך הרעלה זו עלולה להתפתח גם עקב אכילה של גבינות מסוימות שבהן מתפתחים חיידקים מפרישי היסטמינים. הרעלה היסטמינית נגרמת לרוב עקב העדר שמירה על תנאים טובים של אחסון המזון של טמפרטורה לא נמוכה מספיק (אחסון לקוי מעל 4 מעלות) בתנאי אחסון המעודדים יצירת היסטמין בPH של 5 , המסייע להתפתחות החיידקים.

ההיסטמין העודף נותר במזון, גם במקרה שבו חוזר המזון להקפאה או לבישול לאחר שהמזון, כמו דגים אוחסנו בתנאים שגרמו להתפתחות מושבות חיידקים רבות, שיצרו היסטמין רב.

איך לאבחן הרעלת דגים היסטמינית ?

ניתן לזהות הרעלה זו על ידי בדיקת דם להימצאות היסטמין. כמו כן, ניתן לאבחן באמצעות הסימפטומים של הרעלה זו הדומה לתגובה אלרגית חזקה, נגרמים בתוך דקות ועד שעתיים אחרי אכילת המזון המזוהם, והם כוללים:

  1. אדמומיות או נפיחות באזור הפנים, הראש, השפתיים, הצוואר או החזה, או הגב ולעיתים ברחבי גוף עצמו.
  2. תחושת צריבה, חום, גרד, בצקתיות, בגוף או בפה, הוושט, הריאות או הגרון.
  3. תסמיני מעי כמו הקאות, בחילות, תנועות מעיים או שילשולים.
  4. תסמינים כמו קשיי נשימה, כאבי ראש וסחרחורות, דופק מואץ, או הפרעת קצב לב, ראיה מטושטשת או לחץ דם גבוה.

כיצד לטפל בהרעלה היסטמינית ?

במקרה של הרעלה היסטמינית יש לפנות לעזרה רפואית מיידית בבית חולים על מנת לקבל טיפול בהקדם. הטיפול יכלול לרוב תרופות אנטי היסטמיניות, אנטי דלקתיות ואו סימפטומטיות במיוחד לחולים ללא הפרעות נשימה או לחץ דם דרך הפה או דרך הווריד, וביניהן תרופות במצבי קיצון של מתן זריקה של אדרנלין או אפינפרין על מנת להקל על התסמינים הנשימתיים ובמקרים חמורים נדרשת פתיחת קנה נשימה באופן מכני.