השבחה גנטית

מהי השבחה גנטית כתהליך של הכלאה בין זנים לקבלת צאצאים שנבחרים על פי איכותם המיטבית במסגרת מילון מונחים בגנטיקה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מדעדם טבורי - גנטיקה
מהי השבחה גנטית של זנים? השבחה גנטית למול הנדסה גנטית. צילום: Pixabay Devon Breen

השבחה גנטית – תהליך של יצירת בעלי חיים או צמחים עם תכונות טובות יותר בו בוררים באופן מלאכותי באמצעות ברירה מלאכותית של בחירת הצאצאים המוצלחים ביותר או הכלאה בין בעלי חיים או צמחים כדי לקבל את הטוב משניהם. השבחה זו היא תהליך של טיוב התכונות שעוברות מהורים לצאצאיהם באמצעות דרכים שונות. הנדסה גנטית היא כביכול סוג של השבחה גנטית במובנה הרחב אולם כאשר מתייחסים להנדסה גנטית ומזון מהונדס גנטית הוא שונה ממזון או גידולים חקלאיים מושבחים גנטית.

קיימות בעולם שיטות להשביח זנים מסוימים של בעלי חיים או צמחים בעזרת הכלאה מכוונת בין זנים. זאת על מנת להעצים תכונות מסוימות או לחבר בין תכונות רצויות. תהליך זה מתבצע באמצעות רבייה מינית. כך החומר התורשתי עובר מהורים לצאצאים. או אז, נבחרים הצאצאים שלהם יש את התכונות הטובות ביותר.

הנדסה גנטית אינה השבחה גנטית. בעוד שהשימוש במזון מושבח גנטי אינו זוכה לשום חשש וביקורת, מכירה של מזון מהונדס גנטית זוכה להתייחסות זהירה בעולם ובישראל. במזון מהונדס גנטית מדובר בשימוש ברכיבים מהחי או מהצומח שהם תוצר של תהליך הנדסה גנטית.

במזון מהונדס גנטית מדובר על שינוי הגנים של התוצר באמצעות הנדסה גנטית בה באמצעים טכנולוגיים מבודדים הגנים הרצויים גם אם מדובר בתכונות של הורים שלא יכולים להיות מוכלאים כמו בהשבחה גנטית.

השבחה גנטית בחקלאות

דילוג לתוכן