השכבה על הגב למניעת מוות בעריסה

משרד הבריאות ועמותת עתיד: השכיבו את התינוק על הגב למניעת מוות בעריסה

לאור עליה במקרי מוות פתאומי של תינוקות בחודשי החורף השיק משרד הבריאות בשילוב עמותת עתיד למחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות, קמפיין לעידוד המודעות לחשיבותה של השכבת התינוק על הגב, ולנקיטת פעולות ליצירת סביבה בטוחה בשינה של תינוקות, על מנת להפחית את שיעורי המוות בעריסה, בדומה להפחתה שארעה במדינות רבות אחרות בהצלחה. 

בקבוק פלסטיק להאכלת התינוק. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2.5 -By-sa. צילום: Michael Jastremski
בקבוק פלסטיק להאכלת התינוק. מקור: ויקיפדיה. ברשיון CC2.5 -By-sa. צילום: Michael Jastremski

“הסיכון למוות בעריסה, בגלל השכבת תינוקות לישון על בטנם גבוה פי 5 בחורף לעומת פי 2.1 בקיץ” מבהירה הדוקטור ענת שץ, יושבת ראש עמותת עתיד ומבהירה כי “ההצלחה הדרמטית של קמפיין ההשכבה על הגב, בהורדת שעורי המוות בעריסה בעולם המערבי מחייבת להמשיך להגביר את המודעות לגורמי הסיכון, ולעידוד יצירת סביבת שינה בטוחה, במיוחד באוכלוסיות בהן שיעור תמותת תינוקות יותר גבוה”

פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור מדגיש כי במיוחד בחורף יכולים ההורים למנוע חלק ניכר ממקרי המוות הפתאומיים – מוות בעריסה – על ידי התנהגות נבונה ובמיוחד בהשכבת תינוקות על הגב. השכבת התינוקות על גבם מומלצת כבר מינקות על מנת להרגיל אותם לשינה מעין זו.

למרות שכבר בשנת 2000 המליץ משרד הבריאות להשכיב תינוקות על הגב ביום ובלילה, סקר שערך משרד הבריאות בין שנת 2009 לשנת 2011 העלה כי רק 4 מתוך 10 הורים לתינוקות בני חודשיים משכיבים את התינוק לישון רק על הגב, ממצאים דומים לאלה מסקר עמותת עתיד משנת 2006. עוד נמצא כי ממצאי מעקב של מחלקה לאם ולילד במשרד הבריאות העלו כי 8 מתוך 10 תינוקות שנפטרו במוות פתאומי לא הושכבו על הגב ! זאת בנוסף למגוון ממצאים מחקריים נוספים שפורסמו בעשרים השנים האחרונות בדבר הסיכון המוגבר בעשרות אחוזים למוות בעריסה בשל השכבה על הצד או על הבטן ומלבד הירידה התלולה שהוכחה במדינות בהם הוטמעה היטב ההמלצה להשכיב תינוקות על הגב.