מחקר: השמנה בין הריונות וסיכון מוגבר לסוכרת הריון

ממצאי המחקר מצביעים על הקשר בין השמנה לאחר ההריון הראשון לבין סיכון מוגבר לסוכרת בהריון השני

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
משאבת אינסולין לחולה סוכרת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Mbbradford

מחקר: השמנה בין הריונות וסיכון מוגבר לסוכרת הריון 

כיצד משפיעה עליה במשקל לאחר ההריון על הסיכון לסוכרת בהריונות הבאים ? מחקר חדש מצביע על קיומו של סיכון מוגבר לחלות במחלת הסוכרת במהלך ההריון, בקרב נשים שחוו עליה במשקל לאחר הריונות קודמים.

השפעתה של העליה או הירידה במשקל

במחקר שפורסם בכתב העת Obstetrics & Gynecology ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין שינויים במדד מאסת הגוף BMI המבטא עלייה או ירידה במשקל ומשקל עודף, בין הריונות, לבין הסיכון ללקות במחלת סוכרת בהריון, במהלך ההריון השני.

סכרת הריון מגדירה את הלוקה בה כמצויה בהריון בסיכון. סכרת הריון עלולה בנסיבות מסוימות לחייב אף שמירת הריון. זאת במצבים בהם ההריון בסיכון עקב סוכרת ההריון בה לוקה האם עלול לגרור פגיעה בבריאות האם או העובר.

לשם כך, בחנו החוקרים את שיעור ההארעות של סוכרת הריון במהלך ההריון השני ואת השינויים במשקל של הנשים לאחר ההריון הראשון, בקרב מדגם בן 22,351 נשים. זאת בקרב נשים שהעלו 3 יחידות BMI או 2-2.9 יחידות BMI או שהעלו 1-1.9 יחידות או לחלופין שהורידו במשקלן לאחר ההריון הראשון בין 1-2 יחידות BMI או יותר משתי יחידות BMI. נשים שהעלו או הורידו במשקלן עד יחידה אחת של BMI נמנו כקבוצת הביקורת להשוואה.

שמירה על משקל יציב- סיכון מופחת לסוכרת הריון

מניתוח ממצאי המחקר עלה כי בהשוואה לנשים ששמרו על משקל יציב, לאחר הריון ראשון, הסיכון של הנשים שלא סבלו מסוכרת בהריון הראשון שלהן, ואשר העלו במשקל , לחלות בסוכרת בהריון השני שלהן היה מוגבר באופן משמעותי:

1. נשים שהעלו 1-1.9 יחידות BMI לאחר הריון ראשון, היה סיכון מוגבר ללקות במחלת הסוכרת בהריון השני בשיעור הגבוה ב-71%.

2. נשים שהעלו 2-2.9 יחידות BMI לאחר ההריון ראשון, היה סיכון מוגבר ללקות במחלת הסוכרת בהריון השני בשיעור הגבוה פי 2.46.

3. נשים שהעלו 3 יחידות BMI או יותר לאחר ההריון ראשון, היה סיכון מוגבר ללקות במחלת הסוכרת בהריון השני בשיעור הגבוה פי 3.4.

ממצאי המחקר העלו כי הסיכון של הנשים שלקו במחלת הסוכרת בהריון הראשון שלהן, לחלות בסוכרת גם בהריון השני שלהן היה 38.19%.

הפחתה במשקל כפי שהתבטאה בירידה בערכי הBMI לאחר ההריון הראשון נמצאה כקשורה לסיכון מופחת ללקות בסוכרת בהריון השני בקרב נשים שהיו בעלות משקל יתר או סבלו מהשמנת יתר במהלך ההריון הראשון. ככל שהנשים הורידו במשקלן יותר, כך פחת הסיכון שלהן לחלות במחלת הסוכרת במהלך ההריון השני שלהן.

החוקרים מסכמים את מחקרים במסקנה כי עלייה במשקל בין הריונות, נמצאה כקשורה בסיכון מוגבר לחלות בסוכרת במהלך ההריון השני.

דילוג לתוכן