השמנה וסיכון מוגבר למוות

החוקרים הוכיחו כי בדומה לשאר האוכלוסיה, נשים שחורות בעלות עודף משקל מצויות בסיכון מוגבר למוות מוקדם .

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
השמנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: Alina Zienowicz

האם אתם סובלים מהשמנת יתר? האם אתם מתאפיינות בעודף משקל? שימו לב- אתם עלולים להיות בסיכון מוגבר למוות בטרם עת. כך על פי ממצאי מחקר בתחום. בכלליות נקדים ונציין כי להשמנה ולעודף משקל קיימות השפעות מזיקות על הרווחה הפיזית, החברתית והנפשית. ראשית, ההשלכות הפיזיות של משקל עודף מדאיגות. מסת גוף מוגברת מעמיסה על מערכת השרירים והשלד. זה מוביל לכאבי פרקים, דלקת פרקים וירידה בתנועתיות. יתרה מכך, השמנת יתר קשורה מאוד למחלות לב וכלי דם, כולל יתר לחץ דם, מחלת עורקים כליליים, סכרת ושבץ מוחי. מצבים אלו יכולים להפחית משמעותית את תוחלת החיים ואיכות החיים.

יתר על כן, השמנת יתר משפיעה על בריאות הנפש. מחקרים הראו באופן עקבי מתאם חזק בין השמנת יתר והפרעות נפשיות כמו דיכאון וחרדה. הסטיגמה והאפליה עימם מתמודדים אנשים עם השמנת יתר עלולים להוביל להערכה עצמית נמוכה, חוסר שביעות רצון בגוף ובידוד חברתי. גורמים פסיכולוגיים אלו מחמירים את ההשפעה השלילית על הרווחה הנפשית, ויוצרים מעגל קסמים של דימוי עצמי ירוד ומצוקה רגשית.

בנוסף, להשמנה יש השלכות חברתיות נרחבות. אנשים עם השמנת יתר מתמודדים לעתים קרובות עם אפליה במסגרות שונות. זה כולל אפלייה במסגרות חינוך, תעסוקה ושירותי בריאות. אפליה זו עלולה להוביל לצמצום הזדמנויות, רמות הכנסה נמוכות יותר וגישה מוגבלת למשאבים. כתוצאה מכך, אנשים הסובלים מהשמנה עלולים לחוות הדרה חברתית. זה בתורו מוביל לתחושות של בדידות וריחוק.

קשר בין השמנת יתר לבין סיכוי תמותה בטרם עת

עודף משקל והשמנת יתר נמצאו כקשורים לתמותה מסרטן וממחלות לב קרדיו וסקולריות בקרב האוכלוסיה הכללית, ובקרב תת אוכלוסיות במיוחד בקרב אנשים הסובלים מBMI גבוה מ-25.

במחקר חדש שפורסם לאחרונה ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין שיעור השמנה לתמותה גם בתת אוכלוסיות נוספות לגביהן קיים מידע מועט יותר- ולכן ביקשו לבחון האם ומהו טיב הקשר בין השמנה ועודף משקל הנמדד באמצעות BMI והיקף מותניים לבין הסיכון לתמותה בקרב נשים שחורות ללא רקע של מחלות לב ומחלת הסרטן. זאת במיוחד לאור העובדה שהמידע המחקרי עד כה מצביע על קיומו של קשר חלש שתקף רק בקרב נשים שחורות בעלי עודף משקל חולני – BMI הגבוה מ35.

ממצאי המחקר שכותרתו השמנה בטנית והשמנה כללית והסיכון למוות בקרב נשים אפרו-אמריקאיות,  פורסמו בכתב העת New England Journal Of Medicine על ידי חוקרים אמריקאים ממרכז סלוון לאפידמיולוגיה באוניברסיטת בוסטון.

 החוקרים בחנו את הקשר בין BMI והיקף מותניים לסיכון למוות בקרב מעל 50,000 נשים שחורות ללא רקע של סרטן או מחלות לב, בנות 25 עד 69  במהלך השנים 1995 ועד 2008

 ניתוח הממצאים העלה כי מתוך   1773 מקרי מוות בכלל המדגם, 770 בלבד ארעו בקרב נשים שלא עישנו מעולם- 33,916 נשים. לנשים שלא עישנו בעלות BMI בין 20ל-25  הסיכון למוות, היה הסיכון הנמוך ביותר למוות. בקרב נשים מעל BMI 25, עלה הסיכון למוות ככל שעלה משקלן.

נשים שחורות עם BMI בין 22.5 ל24.9 היו קבוצת ההתייחסות שאליה הושוו נתוני התמותה של יתר הקבוצות. בהשוואה אליהן, נשים עם BMI שבין 25 ל27.4 היה סיכון מוגבר של 12% למוות מוקדם, לנשים עם BMI שבין 27.5 ל29.9 סיכון מוגבר של 31%, לנשים עםBMI בין 30 ל-34.9 סיכון מוגבר למוות של 27% , לנשים עם מדד זה של 35 עד 39.9 סיכון מוגבר של 51%, ולנשים עם BMI בין 40 ל49.9 סיכון מוגבר פי 2.19 (219%).

 יתרה מזאת, החוקרים מצאו כי גם היקף אגן רחב יותר נמצא כקשור לסיכון מוגבר למוות מגורמי סיכון שונים, במקרב נשים עם BMI מתחת ל-30.

 ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם ממצאים קודמים ביחס לסיכוי התמותה הגבוהים מהם סובלים אנשים בעלי עודף משקל בשיעור גבוה יותר- הן באוכלוסיה הכללית והן בתת אוכלוסיות כמו אנשים לבני עור במגדרים השונים- לרבות בנשים לבנות .

דילוג לתוכן