השמנה ותמותת תינוקות

חוקרים: על סיכון מוגבר לתמותת תינוקות בקרב נשים הסובלות מהשמנה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהחדשות חמות
הריון. מקור: ויקיפדיה ברישיון. מאת Petercantfail

ממצאי מחקר מוכיחים: סיכון מוגבר לתמותת תינוקות בקרב נשים הסובלות מהשמנה

למשקלה של האם לפני ההריון ובמהלך ההריון, יש השלכה פיזיולוגית-רפואית על בריאות העובר והתינוק. כיצד קשור משקל האם במהלך ההריון לסיכוי התמותה של התינוק בסמוך ללידתנו ?

מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין משקל גופן של האימהות ותמותת תינוקות תוך שקלול מידע אודות דרך הלידה של התינוק, והשמנה בין הריונות.

לשם כך בחנו החוקרים מדגם ילודה שוודי מהשנים 1992 עד 2006 שכלל כשני מליון רשומות של לידות מהן 3481 מקרי מוות של תינוקות. במסגרת זו בחנו החוקרים את משקל הגוף של האימהות היולדות באמצעות מדד מאסת הגוף BMI לפי קטגוריות משקל:
BMI עד 18.5 המוגדר כתת משקל
BMI בין 18.5 עד 24.99 המוגדר כמשקל נורמלי (קבוצה זו נקבעה כקבוצת הייחוס הנורמטיבית להשוואה)
25 BMI עד 29.99 המוגדר כעודף משקל
30 BMI עד 34.99 המוגדר כהשמנה
35 BMI ומעלה כהשמנה חמורה

ממצאי המחקר שפורסם בכתב העת Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica נערכו על ידי חוקרים מהמחלקה לאפידמיולוגיה באוניברסיטת ארהוס בדנמרק, ממכון קרולינסקה בשטוקהולם שוודיה ומאונ' מישיגן בארה"ב.
ממצאי המחקר מעלים כי קיים קשר בין תמותה מוגברת של תינוקות לבין עודף משקל של האימהות במהלך ההריון. הממצאים העלו כי בהשוואה לקבוצת הנורמה (BMI 18.5 עד 24.99) :
1. בקרב קבוצת האימהות שהתאפיינו ב 25 BMI עד 29.99 המוגדר כעודף משקל נמצא סיכון מוגבר של פי 1.2 למוות מוקדם של התינוק.
2. בקרב קבוצת האימהות שהתאפיינו ב 30 BMI עד 34.99 המוגדר כהשמנה נמצא סיכון מוגבר של פי 1.4 למוות מוקדם של התינוק.
3. בקרב קבוצת האימהות שהתאפיינו ב BMI מעל 35 המוגדר כהשמנה חמורה נמצא סיכון מוגבר של פי 2.1 (210% סיכון ) לתמותת תינוקות לאחר ההריון.

שקלול אופן הלידה הצביע על עלייה בסיכון למוות של תינוקות של נשים הסובלות מהשמנה ומהשמנת יתר חמורה אף יותר מהממצאים האמורים מעלה באופן שהצביע על כך שתינוקות לנשים שילדו בלידה טבעית וסבלו מעודף משקל היו בסיכון של 180% ונשים שסבלו מעודף משקל חמור היו בסיכון של 220% עד 260%.

נשים שעברו שני הריונות וצברו בין ההריונות עלייה במשקל הגדול מעליה של יחידת BMI אחת סבלו מעליה נוספת בסיכוי התמותה של תינוקותיהן, לאחר לידה טבעית.

החוקרים מסכמים כי נהיר מממצאי המחקר כי משקל עודף של האם במיוחד ברמות משקל גבוהות, קשור באופן משמעותי ומובהק לסיכון לתמותה של תינוקות.

דילוג לתוכן