השמנת יתר וסיכון למחלת דמנציה

ממצאי המחקר החדש מצביעים על סיכון מוגבר ללקות בשיטיון-דמנציה בקרב אנשים הסובלים מהשמנה ומהשמנת יתר

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
עודף משקל. השמנה. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Fatteen97

מחקר חדש מגלה : קשר בין השמנה והשמנת יתר באמצע החיים לבין סיכון מוגבר לדמנציה

בעשורים האחרונים מתגברות העדויות לנזקים הבריאותיים הרבים הקשורים להשמנת יתר ועודף משקל החל במחלות לב וכלי דם ועד סרטן. מחקר חדש מצביע על קשר בין השמנת יתר בגיל 40 לבין סיכון מוגבר ללקות במחלת דמנציה (שיטיון) בעת זיקנה.

עודף משקל פוגע בבריאות במגוון רבדים- מהפן הרפואי- בריאותי והפיזיולוגי, הפן התפקודי, הפן הפסיכולוגי- רגשי והפן החברתי. עודף משקל – השמנת יתר היא תופעה שהופכת נפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות, גם בתרבויות שאינן תרבויות שפע מערביות, ובכך הופכת לתופעה רפואית מסוכנת בקנה מידה עולמי. ערך של  מדד מאסת הגוף BMI שבין 25 ל-30 מוגדר כהשמנה ואילו מעל 30 מוגדר כהשמנת יתר.

במחקר שפורסם בכתב העת Neurology ביקשו החוקרים לבחון את טיב הקשר בין עודף משקל לבין דמנציה (שיטיון- דימנציה) שנחשב עד כה לקשר שנוי במחלוקת.

החוקרים ביקשו לבחון האם קיים קשר בין מחלת אלצהיימר ודמנציה וסקולרית בגיל מאוחר ובין גורמים סביבתיים וגנטיים לבין דמנציה.

החוקרים נעזרו במדגם של מחקר שוודי בקרב תאומים. במדגם שמנה 8,534 נבדקים, נבחנו נבדקים שגילם היה יותר מ65 שנים, בגיל ממוצע של 74.4 שנים, אשר לקו בדמנציה. הנתונים של אותם אנשים נבחנו והושוו לנתוני המשקל בקרב אנשים אלו כשהיו צעירים יותר – בגילאי 43.5 שנים בממוצע.

לאחר קיזוז השפעת גורמים נוספים ומדדים כמו גיל, מין, תחלואה בסוכרת ועוד, מצאו החוקרים כי בקרב כל הנבדקים, 350 נבדקים אובחנו כלוקים בדמנציה, ו-114 אנשים אובחנו כבעלי תסמיני דמנציה אך לא אובחנו באופן וודאי ככאלה.

השמנה במשקל עודף של BMI בין 25 ל-30 והשמנת יתר של BMI מעל 30 בשנות ה-40 אובחנה בקרב 29.8% מהנבדקים (2,541 איש).

 

ממצאי המחקר העלו כי בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין BMI בין 20 ל-25, נמצא כי לנבדקים שסבלו מהשמנה (BMI 25-30) בגיל אמצע החיים היה סיכון גבוה ביחס מוצלב של פי 1.71 לחלות בדמנציה.

עוד עלה מן הממצאים כי בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין BMI בין 20 ל-25, נמצא כי לנבדקים שסבלו מהשמנת יתר (BMI מעל 30) בגיל אמצע החיים היה סיכון גבוה ביחס מוצלב של פי 3.88 לחלות בדמנציה.

החוקרים מסכמים כי גם השמנה וגם השמנת יתר באמצע החיים היו קשורים באופן בלתי תלוי לסיכון מוגבר למחלת דמנציה, מחלת אלצהיימר ולמחלת דמנציה וסקולרית.

מן הממצאים מסיקים החוקרים כי גנטיקה וגם השפעות סביבתיות עלולים לתרום לסיכון מוגבר לדמנציה.

 

דילוג לתוכן