השפעת באספירין על חולי לב

ממצאי מחקר חדש מתארים את השלכות השימוש באספירין על מניעת תחלואת לב

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחדשות חמות
אספירין. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Macic7

כיצד משפיע השימוש באספירין על מניעת מחלות לב ?

השימוש באספירין כיום נהוג לחולי לב ולאנשים המצויים בסיכון לאירועי לב באופן נרחב. מה היעילות של הטיפול באספירין על הפחתת תחלואת לב ומה השפעותיו השליליות של האספירין ?
תועלת השימוש באספירין, בטיחותו והשפעתו טרם הובררה עד הסוף ולכן במחקר חדש שפורסם לאחרונה ביקשו חוקרים לבחון מה היא התועלת הרפואית בשימוש בתרופת אספירין למניעת מחלות לב קרדיו-ווסקולריות. 

לשם כך ניתחו החוקרים ממצאים של תשעה מחקרים רנדומליים מבוקרים עם פלסבו שכלל לפחות 1000 משתתפים בכל מחקר, שדיווחו על תחלואת לב או מוות בעקבות אירועי לב.
מן הממצאים עולה כי במהלך מחקר מעקב של שש שנים בו היו מעורבים מעל 100,000 נבדקים, שימוש באספירין הפחית את אירועי הלב בהם לקו המטופלים ב10% ובפרט הפחית את הסיכון לאירועי לב לא קטלניים בשיעור של 20% בהשוואה למי שלא נטל אספירין.
כמו כן, מן הממצאים עלה כי השימוש באספירין לא הוביל להפחתה משמעותית במקרי מוות הנובעים מאירועי לב או הפחתה בתמותה מסרטן בעקבות השימוש באספירין.
באספקט השלילי מצאו החוקרים כי אספירין הביא לעלייה של 31% בסיכון לאירועים של דימומים משמעותיים .
ממצאי המחקר פורסמו על ידי חוקרים אנגלים מהמרכז לרפואת לב באוניברסיטת סנט ג'ורג בלונדון בכתב העת לרפואה פנימית Archives of Internal Medicine

סיכום הממצאים מוביל את החוקרים למסקנה כי למרות שלשימוש בתרופת אספירין כטיפול מונע תחלואת לב יש יעילות במניעת התקפי לב לא קטלניים, השימוש בתרופה כטיפול מונע לאנשים ללא עבר של מחלות לב קרדיו-וסקולריות, אינה פתרון אופטימלי שיש להמליץ עליו באופן מוחלט אלא לשקול אותו לגופו של העניין הרפואי והמטופל. זאת במיוחד לנוכח הממצאים המחקרים באשר להעדא אפקט משמעותי לשימוש באספירין לצמצום מקרי המוות ממחלות לב ומסרטן.

יחד עם זאת משום שקיימת יעילות לאספירין ובמקביל גם השפעה שלילית על הגברת הסיכון לאירועי דימום משמעותיים, שימוש קבוע באספירין כאמצעי מנע ראשי אינו אופטימלי כך שיש לבצע החלאה לגופו של עניין ולא באופן גורף.

דילוג לתוכן