השפעת המסכים על ילדים

ממצאי מחקר חדש לגבי השפעת המסכים על ילדים מצביעים על כך שזמן מסכים ממושך לא משפיע לרעה על היכולות החברתיות.

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
השפעת המסכים על הילדים. משך הזמן מול המסכים לא משפיע על יכולות חברתיות. כך על פי המחקר החדש. צילום: Pixabay Luisella Planeta Leoni

ממצאי מחקר חדש לגבי השפעת המסכים על ילדים מצביעים על כך שזמן מסכים ממושך לא משפיע לרעה על היכולות החברתיות. ממצאי המחקר השווה ילדים שנכנסו לגן הילדים בשנת 1998 ובין ילדים שהחלו את גן הילדים בשנת 2010. הממצאים העלו כי יכולותיהם החברתיות של הילדים השונים לא נבדלו זו מזו באופן משמעותי.

השפעת המסכים על ילדים שחוו הרבה מסך לא הפחיתו יכולות חברתיות

החוקרים השוו הערכות של מורים ושל הורים לגבי יכולות של שתי קבוצות ילדים. קבוצה אחת של ילדים שהחלו את גן הילדים בשנת 1998 – שש שנים לפני שהרשת החברתית פייסבוק הושקה. זאת למול ילדים שהחלו את גן הילדים בשנת 2010, כאשר הרשתות החברתיות כבר שלטו ברמה, עת המסכים חדרו לחיי הילדים והבוגרים באופן משמעותי במיוחד. זאת בעידן שבו זמן המסך של משחקי המחשב, קונסולות המשחק, משחקי הרשת, מסכי הלפטופים ומסכי המחשב השולחני החלו מפנים מקומם לזמן המסך של הטלפון הסלולרי.

המחקר נערך על ידי מדענים מאוניברסיטת אוהיו בארצות הברית. ממצאי המחקר ראו אור בכתב העת האמריקני לסוציולוגיה. ממצאי המחקר העלו כי ההבדל בין שתי קבוצות הילדים לא היו משמעותיים בהיבטים החברתיים.

הממצאים העלו כי בשתי הקבוצות הילדים דורגו באופן דומה לגבי כישורים חברתיים בין אישיים. כך, היכולת ליצור יחסים חברתיים היו דומים בין שתי הקבוצות. כך גם היכולת לשמר מערכות יחסים היו דומות. גם היכולת להסתדר עם אחרים לא היו שונות בין הקבוצות.

עוד מצאו המדענים כי ילדי שתי הקבוצות- של הילדים שנחשפו לזמן מסך ממושך ואלה שלא נחשפו לזמן מסך ממושך, דורגו על ידי המורים וההורים באופן דומה לגבי יכולת שליטה עצמית. כך גם לא ניכר שוני לגבי היכולת לווסת את מצב הרוח / המזג TEMPER.

המדענים סיכמו כי לדעתם הפחד מהשפעת המסכים על יכולות הילדים קשור לחשש משינויים שמביאה עימה הטכנולוגיה. הם מדגישים שהדור החדש מבין ומצליח לרכוש את הכישורים החדשים הנדרשים גם בעולם האמיתי וגם בעולם הוירטואלי לתקשר עם אחרים.

דילוג לתוכן