השפעת קרינה רדיואקטיבית על יפן

 

 

עדכונים ומידע לגבי סיכונים בריאותיים והשפעות הקרינה הרדיואקטיבית בעקבות האסון ביפן

רעידת האדמה והצונאמי שבא בעקבותיה הסבו לבני העם היפני נזקים רבים. דיווחים עדכניים של הממשלה מעלים את מניין הקורבנות המשוער לכ-20,000 בני אדם שניספו באסון. בתוך כך נותרו עשרות אלפי אנשים נעדרים , כחצי מליון יפנים נותרו ללא קורת גג. מאות אלפי בתי אב אינם מחוברים לשירותים בסיסיים כמו חשמל וסובלים מבעיות באספקת המזון.

סכנת חומרים רדיואקטיביים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון. איור: Cary-Bass
סכנת חומרים רדיואקטיביים. מקור: ויקיפדיה. ברשיון. איור: Cary-Bass

בתוך כך, בתום ימים ארוכים,  רעידת האדמה והצונאמי שבא בעקבותיה ממשיכים להכות גלים, ולהישאר בכותרות לאור השלכותיהם הבריאותיות ההרסניות, בעקבות פגיעתם בכורים הגרעיניים באיזור פוקושימה ביפן.

פגיעה זו בכורים הגרעיניים, פגעה ביכולת לקרר את מוטות האורניום, חושפת את החומר הרדיואקטיבי ומאפשרת לקרינה מזיקה במינון גבוה לחדור למארג המזון, למים, לעבור לסביבה, להינשא על גבי הרוח אל איזורים נוספים, וביניהם אל המטרופולין שלטוקיו, הבירה, וכך לאזורים אחרים. חשש נוסף הוא לעננה גרעינית שתיפלט ותגיע לריכוזי אוכלוסין באיזורים מרוחקים ומיושבים כמו ארצות הברית.

היום בפעם הראשונה, מאז דווח על פגיעת רעש האדמה והצונאמי בכורים, מתקבלים דיווחים רשמיים יפניים על השפעות הקרינה הרדיואקטיבית על איזור הכורים ומעבר להם; הממשלה הודיעה היום כי באזור פוקושימה, נמצא שהמים מכילים קרינה בשיעורים שמעל המותר וכי מוצרי מזון כמו ירקות וחלב, נמצאו כנגועים בקרינה  ברמות קרינה בינוניות ולכן נאסרו לשיווק.

עוד עולה מן הדיווחים כי גם בעיר הבירה טוקיו ובאיזורים אחרים, אותר במי השתייה יוד רדיואקטיבי. עם זאת, מהדיווחים הרשמיים עולה כי שיעור הקרינה הוא כ30% מהרמה המותרת ולכן אינו בגדר סכנה בריאותית מיידית.

ממשלת יפן חילקה לתושבים כמוסות המילות את החומר אשלגן-יודי, אשר מיועד להקלט בבלוטת התריס, ולמנוע בכך מהבלוטה לספוג יוד רדיואקטיבי הגורם לסרטן בלוטת התריס. עם זאת, לקרינה הרדיו-אקטיבית סכנות בריאותיות חמורות והשלכות רפואיות מרחיקות לכת ובראשם מחלקת הסרטן. כך לדוגמה מלבד זיהומים חמורים, פגיעה במערכת הדם ובמערכת העיכול , סינדרום חמור של קרינה ARS או פציעה עורית ע”י קרינה CRI שנגרמים כתוצאה מחשיפה לקרינה, גם חומרים שונים אשר עלולים להפלט מהיתוך הכורים הגרעיניים כמו פלוטוניום וצזיום עלולים לגרום לסיכונים בריאותיים חמורים כגון סרטן ריאות וסרטת העצמות.

בתוך כך, שיגרה מדינת ישראל היום משלחת ראשונית מטעם פיקוד העורף, למתן סיוע רפואי לפליטים השוהים באיזור מיאגי, אשר פונו מהאזורים מוכי האסון. במהלך השבוע הקרוב, ישוגר ככל הנראה משלוח ציוד אספקה נוסף.