השפעת תרופות גמילה מעישון פוחתת מאד

יעילות התרופות לגמילה מעישון צונחת משמעותית שנה לאחר תחילת הטיפול של המטופל

מה ההשפעה של המשך נטילת תרופות לגמילה מעישון חודשים ארוכים לאחר תחילת הטיפול ? ממצאי מחקר חדש מעלים כי היעילות צונחת בשיעור דרמטי. וליתר דיוק על פי ממצאי מחקר חדש רק 8% מהמעשנים שקיבלו תרופות לגמילה מעישון המשיכו להפיק מהן תועלת לאחר שנה מתחילת הטיפול.

עישון וסיגריות. מקור : ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD
עישון וסיגריות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. מאת: CrazyD

תרופות למניעת עישון מצויות בסל התרופות בישראל וניתנים למעוניינים להפסיק לעשן, אך מה יעילות לאחר מספר חודשים או שנה? מחקר חדש בדק את שיעורי הפסקת עישון בנקודות זמן שונות במהלך הטיפול והעריך את הירידה בתועלת מהתרופות לאורך זמן.

עישון סיגריות הינו הגורם הנפוץ בעולם למוות מוקדם שניתן למנוע,” אומרת ד”ר לאה רוזן מהחוג לקידום הבריאות בבית הספר לבריאות הציבור בפקולטה לרפואה באונ’ ת”א. “מגוון תרופות לגמילה מעישון אושרו על ידי מנהל המזון והתרופות של ארה”ב (FDA), ויעילותן הוכחה במחקרים קליניים מבוקרים, שנערכו לאורך תקופת זמן מוגבלת. יחד עם זאת, תועלתן לאורך זמן נותרה בגדר שאלה פתוחה. אנחנו ביקשנו לבחון את הסוגיה הזאת עם דגש על השאלה האם חלה ירידה בתועלת של מתן טיפול תרופתי במשך ההשתתפות בניסוי.”

המדענים מאוניברסיטת תל אביב בהובלתה של הדוקטור לאה רוזן, כלל את הפרופסור לורנס פרידמן ממכון גרטנר, ד”ר טל גלילי , וכן ד”ר ג’פרי קוט וד”ר מארק גודמן, . המאמר התפרסם בכתב העת Addiction. נעזרו בשיטות סטטיסטיות של מטא-אנליזה (ניתוח סטטיסטי של מספר מחקרים יחד) כדי לבחון את תוצאותיהם של 61 מחקרים מבוקרים מהספרות המדעית הבינלאומית, שהקיפו קרוב ל-28,000 מעשנים שביקשו להפסיק לעשן. המחקרים בחנו את יעילותן של שלוש תרופות נפוצות שאושרו על ידי ה-FDA (תרופות מקו ראשון): זייבן (החומר הפעיל: בופרופיון) , תחליפי ניקוטין, וצ’מפיקס (החומר הפעיל: ורניקלין).

בכל המחקרים המשתתפים חולקו לקבוצות באופן אקראי: חלק מהמשתתפים קיבלו תרופה פעילה לגמילה מעישון, וחלקם לא קיבלו תרופה פעילה (קבוצת הביקורת). במרבית המחקרים הוצעו לכל המשתתפים – הן בקבוצת ההתערבות והן בקבוצת הביקורת – גם שיחות ייעוץ פנים מול פנים או שיחות טלפוניות.

לאחר 12 חודשים התועלת התרופות לגמילה היא רק 8% בלבד

המחקר הוכיח כי 40% מהמשתתפים שקיבלו תרופות פעילות לא חזרו לעשן כעבור 3 חודשים. כעבור חצי שנה לעומת זאת שיעור הלא מעשנים ירד לכ-25% בלבד. שנה לאחר תחילת הטיפול התמידו בהימנעות מעישון כ-20% ממקבלי התרופות וזאת בהשווה ל12% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת. כלומר אם לוקחים בחשבון את ההפרש בשיעורי הפסקת העישון בין מקבלי התרופות הפעילות לגמילה מעישון לקבוצת הביקורת, רק 8% מהמעשנים שקיבלו תרופות לגמילה מעישון המשיכו להפיק מהן תועלת לאחר שנה מתחילת הטיפול.

כיום הטיפולים לגמילה מעישון כלולים בסל הבריאות הישראלי. קופות החולים מספקות לחבריהן סדנאות בחינם לגמילה מעישון, ומשתתפי הסדנאות זכאים לתרופות לגמילה מעישון במחיר מופחת. התרופות צ’מפיקס וזייבן נחשבות לתרופות קו ראשון להפסקת עישון, ותחליפי ניקוטין נחשבים לתרופות קו שני. בדצמבר 2017 הוכנס לסל התרופות גם ייעוץ טלפוני להפסקת עישון, ומעשנים הנעזרים בקו הטלפוני זכאים אף הם להנחה ברכישת התרופות.

“על פי הממצאים שלנו, 8 מכל 100 מעשנים אכן הפיקו תועלת מהתרופות לגמילה מעישון, ועובדה זו מצדיקה את המשך המאמצים בטיפול תרופתי. עם זאת, ברור שלא די בכך. צריך לעשות הרבה יותר כדי להפחית את העישון בקרב האוכלוסייה, ולצמצם את הנזק העצום שהוא גורם. אנו סבורים כי חובה למצוא שיטות מועילות יותר לסייע למעשנים להפסיק לעשן לתמיד, ומוקירים את מאמצי ה-FDA לפתח ניקוטין רפואי יעיל יותר עבור מעשנים המבקשים להפסיק לעשן. בנוסף, על קובעי המדיניות להיעזר בכל האמצעים על מנת למנוע את התחלת העישון בגיל צעיר. מניעת הכניסה למעגל ההתמכרות היא התרופה הטובה ביותר.”מסכמת הדוקטור רוזן.