השתלטות הטכנולוגיה מבית ומחוץ

איך יוצרים כללי תקשורת נבונה והתנהגות בבית ומחוצה לו ?

ד"ר שלי גפן

עודכן בתאריך

הורים ומשפחה
טבע ובריאות. כל הזכויות שמורות.

ברוח אווירת החג ששרתה עלינו בימים האחרונים הכתה בי המחשבה שהטכנולוגיה חצתה גבולות והשתלטה על חיינו גם מחוץ לבית. חופשת החג אופיינה ביציאה לטבע, בטיולים ובנסיעות ארוכות וגם בימים אלה מצאתי את עצמי מתמודדת עם משמעות הטכנולוגיה בחיי משפחתי , אבל הפעם זה קורה מחוץ לבית.

הורים רבים מתחבטים בשאלה האם לאפשר לילדיהם לקחת אייפד, אייפוד או אייפון לטיול משפחתי בסוף השבוע. הם מתלבטים האם לרכוש מסכי די וי די בגב הכיסאות במכונית ולהיענות לרצון הילדים לבילוי תקשורתי במהלך הנסיעה ולרוב משתכנעים ומתרצים זאת בכך שהדבר מעסיק את הילדים ומונע ריבים מיותרים. בפועל, הם מרוויחים שעות של שקט בזמן הנסיעה.

הילדים בוהים במסכים גם בחופשה

בחג הפסח הזה, בדומה לחגים וסופי שבוע אחרים, הורים רבים לקחו חופשה מהעבודה, ארגנו פעילויות למשפחה או הזמינו לדר במלון או צימר נחמד בצפון או בדרום ולבסוף מצאו את עצמם מתמודדים שוב עם הבעיה המוכרת מבית של ילדים המנותקים מהמציאות והפריחה שמסביב ובוהים במסכים הקטנים שבידיהם. במסעדה הם ממלמלים וממשיכים במשחק בין ביס לביס ובסוף היום הם מתקתקים בפייסבוק ובצ'אטים עם החברים שנשארו בבית. בימים הבאים ההורים כבר מוותרים על הויכוח מראש ונשארים בצימר כי הילדים מעדיפים לצפות בסרט, בטלוויזיה או בסדרה אהובה על המרקע.. נשמע מוכר?

אין ספק שיהיו כאלה שיקראו שורות אלה ויאמרו שהטכנולוגיה גם תורמת לילדים, מעשירה את עולמם ומאפשרת להם לחוות חוויות שונות ומגוונות. עם זאת היא גובה מחיר משפחתי ויוצרת מתחים ודילמות הוריות רבות הדורשות מחשבה, היערכות ופתרון גם בשהות מחוץ לבית.

אז מה עושים כשנופשים ?

ראשית, יש לקבוע כללי התנהגות סביב התקשורת גם מחוץ לבית. יש להחליט (כהורים או כמשפחה) מה מותר ומה אסור, מה מביאים ומה משאירים בבית. יש להגדיר זמני פעילות שבהם אין שימוש בטכנולוגיות לעומת זמנים שבהם השימוש מותר וחופשי. יש להוות מודל לילדים ולא להתחבר למיילים מהעבודה או לקבל שיחות בפלאפון על ארוחות החג בזמן הטיול. בנוסף, יש להציע לילדים חלופות לטכנולוגיות המעניינות אותם ומותאמות לגילם ולתחומי העניין שלהם בזמן נסיעה (כגון חידונים, שירים ועוד) לצד פעילויות מאתגרות בטבע. לצד זאת, ניתן גם לנצל את הטכנולוגיה ויתרונות המסכים לצורכי למידה כמו חיפוש מקום היסטורי באינטרנט או השמעת מוסיקה בזמן הפיקניק בטבע, תוך יצירת מעורבות ועניין מצד הילדים בשימוש ובאינטראקציה המשפחתית המתנהלת סביבו.

במילים אחרות, אין להתעלם מנוכחותה של הטכנולוגיה בחיי המשפחה גם מחוץ לבית, ולכן יש להיות מודעים למשמעותה ולהתאים את השימוש בה להתנהלות המשפחתית ולגילאי הילדים. אין ספק שכיום האתגר ההורי גדול יותר, שכן הוא מתחיל בצורך של ההורים לשכנע את הילדים לצאת מהבית הטכנולוגי וממשיך בצורך לעניין אותם ולהתחרות עם הטכנולוגיה בחופשה עצמה.

שתהיה לכולנו חופשה תקשורתית נעימה !!!

מאת: ד"ר שלי גפן. הכותבת, ד"ר שלי גפן, חוקרת ומרצה המתמחה ביחסים סביב המסכים. שותפה במרכז "רגעים". מעבירה הרצאות, סדנאות והשתלמויות להורים, מורים ותלמידים בנושא דור המסכים. בעלת עמוד עסקי (fׂ) מסך מגע – תקשורת, מסכים ויחסים, כותבת טורי מומחה באתרים להורים ולאנשי מקצוע.

דילוג לתוכן