השתתפות במחקר רפואי

מה המשמעות של השתתפות במחקר רפואי ולמה יש לשים לב ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורחינוך, חברה, משפט
בדיקת איידס. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום באדיבות :US CDC James Gathany

על הליך המחקר הרפואי מזווית מבטו של המטופל

לעיתים, כאשר מטופל מגיע להתייעץ עם רופא לגבי בעיה רפואית כלשהי, מוצע לו, מלבד אופני הטיפול המקובלים, גם אפשרות להשתתפות במחקר קליני (מחקר רפואי), טיפול במוצר חדש (תרופה או אביזר רפואי ) או מוצר שכבר קיים ובשימוש למחלה אחרת. במקרה כזה, הרופא יתאר בפני המטופל את הטיפול ויסביר על יעילותה התרופה ותופעות לוואי ויספק למטופל "טופס ההסכמה" המפרט את המידע על התרופה, היתרונות החסרונות, הליך המחקר וכו'. לעיתים קרובות מדובר בחוברת עתירת מידע ולא בטופס קצר ופשוט. 

אז מה זה אומר מבחינתך להשתתף בניסוי רפואי ? האם אתה שפן ניסיונות ? מה באמת כדאי שתבדוק לפני שתחליט ליטול חלק במחקר רפואי ?

ראשית חשוב שתיקח את טופס ההסכמה ותקרא אותו בזמנך שלך (מחוץ למרפאה או בבית) וחזור אל הרופא כדי לקבל תשובות נוספות. לאחר מכן, קרוב לוודאי שהרופא יפנה אותך למתאמת המחקר. מתאמת המחקר היא גורם חשוב במחקר רפואי. מתאמת המחקר היא הגורם שיהיה איתך בקשר ולה ידע רב לגבי הנעשה במחקר.

לפגישה בה תדון האפשרות שלך להשתתף במחקר עם הצוות הרפואי מומלץ להגיע בלווית בני משפחה או חברים ולהקפיד לקבל מן הצוות הרפואי תשובות על שאלות אלה ואחרות, לפני כניסתך למחקר:
1. מלבד הטיפול המחקרי מה האלטרנטיבות לטיפול במחלה ומה היתרונות והחסרונות לטיפולים המקובלים?
2. האם אצטרך להוציא כסף מכיסי ?, במידה ואתה צריך להגיע לביקורות לעיתים קרובות יותר האם יש מנגנון של החזר נסיעות? חניה? – בחלק המחקרים יש מנגנון הסעה פרטית בעזרת מוניות.
האם התרופה עולה כסף ? במחקרים רבים, התרופה ללא עלות. לעיתים אם התרופה מאושרת לשימוש במסגרת "סל הבריאות" ייתכן ותתבקש לרכוש את התרופה.
3. האם יש שימוש בפלסו (תרופת דמה) ? במידה וכן מה הסיכוי שלך לקבל את הפלסבו ?
4. מה ידוע על התרופה עד כה, איזה מחקרים נעשו לגביה?
5. מה הסיכונים בהשתתפות במחקר לטווח הקצר ולטווח הארוך?

לאחר ששקלת את כל הנתונים והחלטת להשתתף במחקר, תעבור סידרה של בדיקות לבחינת התאמתך למחקר. ייתכן כי תוצאות הבדיקות יעלו כי אינך מתאים לקריטריונים שהמחקר דורש ולא תוכל ליטול בו חלק. אך במידה ונמצאת מתאים, תקבל לוח זמנים הכולל הוראות וזימונים לביקורת, מה נעשה בכל ביקורת איזה בדיקות תעבור ומתי עליך לקחת את התרופה.
צוות המחקר ובייחוד מתאמת המחקר ילוו אותך בכל שלבי המחקר, ויהיו זמינים אליך.
אם לאחר שהתחלת את השתתפותך במחקר, אתה מעוניין להפסיק מכל סיבה שהיא – אתה זכאי לכך! יחד עם זאת, חשוב שתתייעץ עם הצוות הרפואי מתי הכי נכון לעשות זאת.

חשוב לזכור כי אין ערובה לכך שהמחקר יצליח, אך היה סמוך ובטוח שתהיה במעקב צמוד של צוות רפואי וייתכן כי בעזרתך תימצא תרופה טובה יותר למחלתך, ודורות של חולים יוכלו ליהנות ממנה בעתיד.

* האמור לעיל אינו תחליף לייעוץ עם רופא.  

הכותב: יניב כהן – מנהל אתר  medical – research. co .il. למידע נוסף על מחקרים קליניים בישראל

דילוג לתוכן